Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera á la sent 1800-tal  (läst 12458 gånger)

Nypålandetsfru

• Gäst
Re:Renovera á la sent 1800-tal
« Svar #20 skrivet: 29 nov-07 kl 13:11 »
Rekommenderar precis som kolaren boken "Så renoveras torp och gårdar" en riktigt "bibel" när man är i renoverartagen och har ett gammalt hus. Gysinges katalog är också ett måste.

Här är en länk till hus med exempel på 1800-tals interiör.

http://sydaby.eget.net/swe/fransgard.htm

underbara bilder på ett mkt vackert hus!
gillade tjöckkammaren :) härligit ord, vad betyder det eg?

imze

• Brors
« Svar #21 skrivet: 29 nov-07 kl 14:36 »
lim och handtryck har många fina tapeter från sent 1800-tal, www.limohandtryck.se  men varning, det skapar habegär;D

Nypålandet

« Svar #22 skrivet: 29 nov-07 kl 14:56 »
lim och handtryck har många fina tapeter från sent 1800-tal, www.limohandtryck.se  men varning, det skapar habegär;D

Blåklint heter vår gamla orginaltapet! Östergötland, 1870...

imze

• Brors
« Svar #23 skrivet: 29 nov-07 kl 16:30 »
Då så, då vet ni vad ni ska ha på väggarna... ;D

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 nov-07 kl 17:18 »
Blåklint heter vår gamla orginaltapet! Östergötland, 1870...
det var som f-n :D

imze

• Brors
« Svar #25 skrivet: 29 nov-07 kl 18:43 »
Den kostar nog "bara" ca 800 kr/rulle... Men det är oöverträffad lyster i de där tapeterna. Vi investerade i en till vårt vardagsrum och jag ångrar mig inte!

http://www.alternativ.nu/brors/vardagsrum.htm

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #26 skrivet: 29 nov-07 kl 19:12 »
Vilken rolig tråd!  :D  Min bror har en liten stuga, där första delen (storstugan) är byggd under sent 1600-tal. Resten är troligen 1800-tal. Han bestämde sig för att renovera den i just 1880-talsstil. Vad han gjorde var bl a att måla fönsterbågarna i guldockra. I storstugan har han en grön, medaljongmönstrad tapet från Lim & Handtryck - de är dyra men ack så fina! De har även textilier i äldre mönster - eller iaf hade de det då, detta är nog en 7-8 år sedan. Fasadfärgen är ljusgul med ljusgrå vindskivor och knutar och röda fönster, enligt rekommendation från länsmuseet. Jag bodde i stugan en period så jag har lite bilder, ska lägga in dem men sitter just nu vid fel dator...
Tips - kolla med länsmuseet, de brukar kunna hjälpa till med jättemycket! Och tänk också på att man kan schablonmåla - nypålandetsfru, jag har noterat i någon annan tråd att du inte gillar att måla, men schablonmålning är en helt annan sak!  :)
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 19:14 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 nov-07 kl 19:49 »
Vilken rolig tråd!  :D  Min bror har en liten stuga, där första delen (storstugan) är byggd under sent 1600-tal. Resten är troligen 1800-tal. Han bestämde sig för att renovera den i just 1880-talsstil. Vad han gjorde var bl a att måla fönsterbågarna i guldockra. I storstugan har han en grön, medaljongmönstrad tapet från Lim & Handtryck - de är dyra men ack så fina! De har även textilier i äldre mönster - eller iaf hade de det då, detta är nog en 7-8 år sedan. Fasadfärgen är ljusgul med ljusgrå vindskivor och knutar och röda fönster, enligt rekommendation från länsmuseet. Jag bodde i stugan en period så jag har lite bilder, ska lägga in dem men sitter just nu vid fel dator...
Tips - kolla med länsmuseet, de brukar kunna hjälpa till med jättemycket! Och tänk också på att man kan schablonmåla - nypålandetsfru, jag har noterat i någon annan tråd att du inte gillar att måla, men schablonmålning är en helt annan sak!  :)
ja tyckte att en sådan här tråd behövdes. Just nu är alla rum i behov att "göras om" Schablonmålning...ujuj kan det vara nåt för mig det. Vilka härliga färger din brors stuga verkar ha! Ja lägg gärna in bilder.
Tack! :)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 nov-07 kl 19:57 »
kanske finn lite idéer att hämta här.

http://www.byggfabriken.com/

http://www.drangahuset.se/

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 nov-07 kl 13:04 »
Den kostar nog "bara" ca 800 kr/rulle... Men det är oöverträffad lyster i de där tapeterna. Vi investerade i en till vårt vardagsrum och jag ångrar mig inte!

http://www.alternativ.nu/brors/vardagsrum.htm

vilket härligt hus och så fint rummet blir. vilket jobb ni har gjort! :)

Pianja

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 30 nov-07 kl 23:41 »
Har just läst Gård och Torp och tänkte på er och ert hus. Där finns bilder både från högreståndsvåningar och medelklasshem.
En salong blev jag lite förälskad i. Jag som inte vill ha överlastat på något sätt vill ha en just en sådan. Helt vulgär med möbler, mattor, speglar, tavlor och pryttel precis överallt. Synd att det inte "passar sig" i ett litet torp. Och ja, jo, det kan man ju strunta i, men rent praktiskt... nej... det får nog vänta tills jag renoverat färdigt, sålt och köpt mitt högresåndsboende. Vilket århundrade som helst, med andra ord.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 dec-07 kl 09:30 »
Har just läst Gård och Torp och tänkte på er och ert hus. Där finns bilder både från högreståndsvåningar och medelklasshem.
En salong blev jag lite förälskad i. Jag som inte vill ha överlastat på något sätt vill ha en just en sådan. Helt vulgär med möbler, mattor, speglar, tavlor och pryttel precis överallt. Synd att det inte "passar sig" i ett litet torp. Och ja, jo, det kan man ju strunta i, men rent praktiskt... nej... det får nog vänta tills jag renoverat färdigt, sålt och köpt mitt högresåndsboende. Vilket århundrade som helst, med andra ord.
:)
fick också Gård & Torp igår. Vi kommer nog flytta fram inredningen lite framåt i tiden. Mer ljust. Men samtidigt som du skriver en vulgosalong skulle vara helt underbart, ett bibliotek kanske? :)
Fanns mkt intressant läsning, hann bara ögna igenom men får väl läsa i natt när alla ongar sover ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 01 dec-07 kl 10:48 »
Rekommenderar precis som kolaren boken "Så renoveras torp och gårdar" en riktigt "bibel" när man är i renoverartagen och har ett gammalt hus. Gysinges katalog är också ett måste.

Här är en länk till hus med exempel på 1800-tals interiör.

http://sydaby.eget.net/swe/fransgard.htm

Halaj!

Ni har väl inte missat att den finns att köpa här?
http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=Åters%20bokklubb&secondgroup=Bygga%20och%20Bo

//T

imze

• Brors
« Svar #33 skrivet: 01 dec-07 kl 13:14 »
Tack för berömmet! :-[
Någon gång ska vi bli klara med hela huset...

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #34 skrivet: 01 dec-07 kl 16:03 »
Någon gång ska vi bli klara med hela huset...

Tror du det??  :P
Jag fastnade helt på er hemsida, vilket jättefint hus ni har! Och vilket jobb ni lagt ner!
Nu får jag en massa idéer för vår stora sal, som just nu mest består av fallen puts...
Höns, stickning och pelargoner

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 dec-07 kl 17:27 »
Tror du det??  :P
Jag fastnade helt på er hemsida, vilket jättefint hus ni har! Och vilket jobb ni lagt ner!
Nu får jag en massa idéer för vår stora sal, som just nu mest består av fallen puts...
det är just det som är så bra med den här tråden, att man får energi från andra och
idéer och inspiration till tusen! :)
Har sett bilder på er gård i tråden "Hannasgården" den är ju såååååååå fin! :)

imze

• Brors
« Svar #36 skrivet: 03 dec-07 kl 12:09 »
"Tror du det??  
Nu får jag en massa idéer för vår stora sal, som just nu mest består av fallen puts... "

Patrik
säger att det ska bli klart till hans 50-årsdag. Bara 7,5 år kvar, jag är tveksam... 8)

Maran

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 05 dec-07 kl 13:20 »
Nu har jag också läst senaste numret av Gård och Torp. Rummet som är fotat i svartvitt från två håll motsvarar ungefär vad jag hade tänkt mig, men i en något "bonnigare" tappning eftersom huset är det. Synd att man inte kan se färgsättningen, det hade varit intressant. Gardinuppsättningen ser ut precis som hos mig med trådgardiner på gardinbräda, kul!

Vulgorummen är exakt så gräsliga som jag föreställt mig! Inte hemma hos mig, säger jag bara!

Och apropå tapeter vill jag tipsa om Birgit Burström http://www.handtrycktatapeter.se/

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 05 dec-07 kl 21:43 »
hon har så fina tapeter, kvalité och det kostar ju lite också, men
man får välja sina väggar för de tapeterna ;)

imze

• Brors
« Svar #39 skrivet: 06 dec-07 kl 11:55 »
För några år sedan var jag i kontakt med en skånsk kvinna som hade skaffat ett dataprogram där hon kunde scanna in bilder och trycka tapeter på printer, men det blev aldrig något av det samarbetet tyvärr. Då hade man kunnat komma med sin originaltapetbit och fått nya...

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
mulen, Dha87

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser