Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera á la sent 1800-tal  (läst 12456 gånger)

Nypålandetsfru

• Gäst
Renovera á la sent 1800-tal
« skrivet: 28 nov-07 kl 12:50 »
Som rubriken lyder...vi har ett hus som här byggt
1880. Håller på att försöka återskapa det "gamla"
Huset har blivit poppigt 80-talsrenoverat. Det innebar
att man rev ut mycket av det gamla till förmån för
vackra plastlister bl a  :-X
Har ni något tips på en hemsida eller böcker där
man kan läsa om sent 1800-tal och hur huset
var inredda?
Vi bor på Västkusten och på en avstyckad gård.

Utsidan har vi börjat måla enligt gammal färgsättning,
huset är vitt sen tidigare och nu får fönsterfoder och
spröjs gullokra och tegelröd färg.

Behöver lite tips om insidan.
 :)

Sommartorparn

Re:Renovera á la sent 1800-tal
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 12:52 »
Sätt in en bild på gården, vetja. För bättre rådgivning. (Och för att jag ska kunna känna igen den ifall jag åker förbi när jag är i faggorna - nyfiken i en strut - lovar dock att inte våldgästa.)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 12:58 »
Sätt in en bild på gården, vetja. För bättre rådgivning. (Och för att jag ska kunna känna igen den ifall jag åker förbi när jag är i faggorna - nyfiken i en strut - lovar dock att inte våldgästa.)
Här är alla välkomna! :)
gubben har haft inne bild på bildtråden, ska se om jag kan lista ut hur man gör.
Annars får gubben fixa det när han kommer hem.
Det är den äldsta gården i området där vi bor. Tyvärr utan mark :(
Den gamla kornboden (tror det heter så) är uthyrd av bonden som äger all mark.
Surt. Vi har försökt köpa men han e liiiite sur och tvär tyvärr när det gäller det.
Ska försöka fixa kort så gott jag kan :)

Maran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 13:27 »
Har ni något tips på en hemsida eller böcker där
man kan läsa om sent 1800-tal och hur huset
var inredda?

Jag är också på jakt efter litteratur om sent 1800-tal, men det verkar vara en mörk period, bildligt och bokstavligt talat. Alla böcker i mina samlingar om traditionellt måleri tar upp måleri fram till 1800-talets mitt och gör sedan ett hopp till tidigt 1900-tal! Det som jag lyckats hitta verkar mest gälla för fashionabla stadsvåningar och andra mer ståndsmässiga miljöer. Jag tycker det är svårt att få uppslag för hur man kan färgsätta och inreda ett vanligt, enkelt boningshus.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 13:33 »
Carl Larsson är en rik källa om man är ute efter interiörer..trivsamt, färglatt och jordnära 1800-tal

signe

« Svar #5 skrivet: 28 nov-07 kl 15:32 »
Kolla gärna in Hålla hus-hemsidan på http://www.hallahus.se/
Klicka på Följ renovering.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 15:34 »
Kolla gärna in Hålla hus-hemsidan på http://www.hallahus.se/
Klicka på Följ renovering.

tack vänner :)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 15:45 »
ja en trevlig sida men inte riktigt det jag söker helt och hållet.
Väntar med spänning på nästa "Gård&Torp" nummer.
Ska vara om sent 1800 tal där! :D

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 nov-07 kl 15:46 »
kåken i vinterkläder

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 nov-07 kl 15:56 »
liten bild på gubben och huset ;)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 nov-07 kl 15:59 »
sommarbild

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 28 nov-07 kl 16:47 »
Det sena artonhundratalets inredningar var rätt murriga med stilimiterade mörkbetsade möbler, mycket rysch, pysch och fördragna gardiner, stormönstrade tapeter och pappspända tak, jättestora krukväxter , mörkfernissade korkmattor, många trasmattor på golven, gungstol.
Barnförbjudet område förstås.
Jag minns att mycket av det det där fanns kvar i hemmen hos gamla människor ännu på 50-talet.
Då hade man ofta inte vardagsrum utan nästan oanvända finrum (salar), vill man se nåt liknande idag kan man kolla på t ex Skansen.
Jag tycker Eulalias förslag att kika på Carl Larsson-bilder kan va nåt, det är inredningar från lite senare tid med jugendinspiration, och betydligt mer tilltalande för dagens behov och smak.
Det går också att hämta inspiration från den gustavianska stilepoken, men den passar kanske bättre i 1700-talshus.
Kök och hallar hade ofta pärlspont i bröstpanel och tak, det kunde vara betydligt grövre dimensioner är den pärlspont man hittar i dagens brädgårdar.
Nästan alltid var väggpaneler, köksskåp, dörrar och foderlister i kök och hallar marmorerade i en enhetlig färg, oftast i grön, brun eller gul grundton.
Det var en ganska enkel marmorering men kräver nog en del träning.
Jag tror man använde en våt trasa för att åstadkomma mönstret, säkert effektfullt om man vill återskapa lite av atmosfären från förr.
Sen ska man ha stora långsamtickande vägg- eller golvur i kök och "finrum", det fanns alltid i gamla hem.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 nov-07 kl 18:36 »
Men man skulle ju vilja få se exempel på inredningar, inte bara läsa om dem! De exempel som jag har sett har bara varit på finare hem. Jag inbillar mig att det var lite mindre ryschigt, pyschigt och förgyllt i de enklare hemmen. En anledning till att det sena 1800-talets estetik ofta hoppas över i byggnadsvårdsböcker och liknande är nog att det är så få som gillar den stilen idag. Mörka, överbelamrade rum har väl inte varit i ropet de senaste åren?

Jag skulle vilja åstadkomma en bonnig "lightversion" av det som zeke beskrev. Förgyllda krusiduller i mängd är inte riktigt min stil... Det får bli ett besök till Sundborn i sommar - färgglatt och jordnära passar mig bättre!

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 nov-07 kl 19:44 »
Det sena artonhundratalets inredningar var rätt murriga med stilimiterade mörkbetsade möbler, mycket rysch, pysch och fördragna gardiner, stormönstrade tapeter och pappspända tak, jättestora krukväxter , mörkfernissade korkmattor, många trasmattor på golven, gungstol.
Barnförbjudet område förstås.
Jag minns att mycket av det det där fanns kvar i hemmen hos gamla människor ännu på 50-talet.
Då hade man ofta inte vardagsrum utan nästan oanvända finrum (salar), vill man se nåt liknande idag kan man kolla på t ex Skansen.
Jag tycker Eulalias förslag att kika på Carl Larsson-bilder kan va nåt, det är inredningar från lite senare tid med jugendinspiration, och betydligt mer tilltalande för dagens behov och smak.
Det går också att hämta inspiration från den gustavianska stilepoken, men den passar kanske bättre i 1700-talshus.
Kök och hallar hade ofta pärlspont i bröstpanel och tak, det kunde vara betydligt grövre dimensioner är den pärlspont man hittar i dagens brädgårdar.
Nästan alltid var väggpaneler, köksskåp, dörrar och foderlister i kök och hallar marmorerade i en enhetlig färg, oftast i grön, brun eller gul grundton.
Det var en ganska enkel marmorering men kräver nog en del träning.
Jag tror man använde en våt trasa för att åstadkomma mönstret, säkert effektfullt om man vill återskapa lite av atmosfären från förr.
Sen ska man ha stora långsamtickande vägg- eller golvur i kök och "finrum", det fanns alltid i gamla hem.
tack zeke! Är nog lite mer åt Carl Larsson hållet, rysch och pysch är inte riktigt vår grej :)
just den bredare dimensionen på pärlsponten är ngt som vi gillar. Hederliga gamla breda trägolv t ex.

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 28 nov-07 kl 19:54 »
tack zeke! Är nog lite mer åt Carl Larsson hållet, rysch och pysch är inte riktigt vår grej :)
just den bredare dimensionen på pärlsponten är ngt som vi gillar. Hederliga gamla breda trägolv t ex.

Nä, vi har nog kommit över den där rädslan för tomrum som kännetecknade det sena artonhundratalets inredning.
Beträffande pärlsponten så kan du försöka leta upp nån som hyvlar trä i mindre skala, dom brukar ha eller kunna fixa udda profiler.
Snygg "kåk" ni har förresten och fin färgsättning, precis som mitt barndomshem - vitt, gulockra och engelskt rött.  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eka

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 28 nov-07 kl 21:06 »
Vi hade en person på byggden, Samuel Hedqvist. Skräddare som hade fotografi som en stor hobby. Han var som mest aktiv runt 1900 - 1915 Han plåtade hus folk och miljöer. Alla hans fotografier har ställts ut på vårt bibliotek.
Kan det vara så att ni på ert bibliotek har liknande utställningar?
Några tipps kanske man kan få från dessa då detta inte är högrestånds bostäder.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kolaren

« Svar #16 skrivet: 28 nov-07 kl 21:30 »
Gysinges handbok har ni väl? "Hantverket i gamla hus" är en favorit här, byggförlaget/svenska föreningen för byggnadsvård.

"Så renoveras torp och gårdar" från Icaförlaget är ju en klassiker förstås...

Hustillhus i Alingsås brukar vara behjälpliga med tips, och Nääs, det är vad jag kan komma på inom rimligt avstånd från Stenungsund.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 nov-07 kl 22:24 »
Vi hade en person på byggden, Samuel Hedqvist. Skräddare som hade fotografi som en stor hobby. Han var som mest aktiv runt 1900 - 1915 Han plåtade hus folk och miljöer. Alla hans fotografier har ställts ut på vårt bibliotek.
Kan det vara så att ni på ert bibliotek har liknande utställningar?
Några tipps kanske man kan få från dessa då detta inte är högrestånds bostäder.
Man skulle kunna kolla vad de har i bokväg.
Bra tips! :)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 nov-07 kl 22:24 »
Gysinges handbok har ni väl? "Hantverket i gamla hus" är en favorit här, byggförlaget/svenska föreningen för byggnadsvård.

"Så renoveras torp och gårdar" från Icaförlaget är ju en klassiker förstås...

Hustillhus i Alingsås brukar vara behjälpliga med tips, och Nääs, det är vad jag kan komma på inom rimligt avstånd från Stenungsund.
Har ingen av dessa böcker. Ska helt klart inhandla boken från Gysinge.
Borde också ta en tripp till Näs.
Tack! :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 28 nov-07 kl 22:37 »
Rekommenderar precis som kolaren boken "Så renoveras torp och gårdar" en riktigt "bibel" när man är i renoverartagen och har ett gammalt hus. Gysinges katalog är också ett måste.

Här är en länk till hus med exempel på 1800-tals interiör.

http://sydaby.eget.net/swe/fransgard.htm
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser