Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musar  (läst 1816 gånger)

Lyckero

Musar
« skrivet: 26 nov-07 kl 22:02 »
Tittade till min bikupa häromdagen och hittade några små pluttar på flustret. Såg ut som musbajs.
Är det någon som vet hur man skyddar kupan från frusna möss? Eller kan det vara bina själva som släpper små pluttar på sin förstukvist?
Det här är min första vinter som biodlare så jag har inte så bra koll på hur det ska se ut.

Suresh

• -
Re:Musar
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 22:24 »
Mössen letar sig inte till kupan för värmen utan för maten. De äter upp vaxkakor och foder. De kan på kort tid rasera ett helt samhälle, främst genom att stressa bina.

För att skydda bina mot möss minskar du flusterstorleken ner till 5 mm. Det klarar sig inte mössen igenom. Du kan också pröva med att vinkla upp flusterbrädan så att de inte kan ta sig in - om konstruktionen tillåter det.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 22:40 »
5 mm tycker jag låter som en för liten flusteröppningen med tanke på ventilationen? Men du kanske har nätbotten?

Jag behöver göra musskydd på mina kupor och funderar på att sätta spärrgaller för flusteröppningarna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lyckero

« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 14:15 »
Tack för de snabba svaren. Ska ut och sätta igen flusteröppningarna med något. Det där med spärrgaller låter bra. Då blir ju storleken på hålen så små som möjligt utan att täppa till så att bina inte kommer ut. För det verkar fortfarande vara ett och annat sömnigt bi som surrar ut när solen ligger på.
Har sett i kataloger att det finns versioner av fluster som går att fälla upp. Men stänger man inte till för mycket då? Och brukar ni förresten plocka bort flusterbrädan under vintern? Kan väl annars riskera att samlas massa snö på den.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 14:48 »
Om det går att ta bort flusterbrädan på vintern så är det bra att göra det. Som du säger så kan det samla sig snö på den, den fungerar även som sittplats år rövande småfåglar.
Så väck med den :).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

fjällan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 22:49 »
jag har petat in enris i flusteröppningen, synpunkter tack! såg spår i snön som måste vara möss, hoppas jag inte stängde in nån

Lyckero

« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 16:07 »
Bina stängde du väl in i alla fall! Även om det inte är meningen att de ska vara ute och härja så här års så kommer det väl snart en vår. Kan ju inte vara så bra att ha stängt när bina får för sig att gå på toa. Eller vet man när detta ska ske på något vis så att man kan öppna i god tid?

fjällan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 23:15 »
skulle tro att mössen är värst nu på senhösten, jag får väl ta bort enriset när vi kommer fram i feb, mars

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser