Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjukt bröd till getter  (läst 3055 gånger)

mor på landet

mjukt bröd till getter
« skrivet: 25 nov-07 kl 13:46 »
 ???, kanske knasig fråga men; kan man ge mjukt bröd till sina getter? Grovbröd dock.
Eller är det inte så bra för magen..Gud så knasig fråga men ......

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:mjukt bröd till getter
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 18:22 »
Det går alldeles utmärkt - och gott tycker de att det är också!  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 15:31 »
På det här forumet finns inga knasiga frågor.  Bröd till getter är väl bra, men se upp med överdosering.  Vete är värre än havre om de får för mycket.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 17:59 »
Som all ny mat är det gradvis tillvänjning som gäller även här. Trollmor har rätt om vetet. Och så finns det dom som varnar för alltför färskt bröd och rekommenderar att man torkar det typ som skorpor först, för att förhindra att det blir en enda degklump i våmmen.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 21:47 »
Jag köper mitt bröd på ett uppsamlingsställe för gammalt bröd från butikerna - funkar hur bra som helst! Varierar med lite betfor och pellets! Det har mina getter ätit i två år nu och inte mått dåligt av det -så från min sida rekommenderar jag det.  ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

mor på landet

« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 18:38 »
Tack för svar..blir inte ofta våra getter får mjukt bröd, men någon gång kanske om det blivit lite torrt för oss, så blir det nog bra för getterna,, :D

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 01 dec-07 kl 00:38 »
Aha, vanlig utfodring med skulor, alltså?  Glöm då inte att getter till skillnad från får och kaniner faktiskt inte är helvegetarianer!  Jag skall sent glömma när jag fick med våld dra bort Heidrun från den hemlagade kattmaten, eller när Nicky slukade, i två, tre tugg, en rå strömming avsedd för samma stallkatter.  Ingen av dem verkade få några men av den dieten.  Om Du inte vill att de ska äta animaliskt, så håll sådant borta från dem.  Se upp med fiskrens, kan vara vasst.

Teitur

« Svar #7 skrivet: 16 dec-07 kl 20:41 »
Mina getter är tokiga i frolic. Får dom inte var sin efter mjölkningen så blir det upplopp.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 17 dec-07 kl 03:45 »
Mina getter är tokiga i frolic. Får dom inte var sin efter mjölkningen så blir det upplopp.
;D ::) ;D

Anna

• -
SV: mjukt bröd till getter
« Svar #9 skrivet: 01 okt-08 kl 14:26 »
Jag läste just på en sida jag hittade när jag googlade att man skulle passa sej för att ge mjukt bröd till getter. De kunde bli sjuka och tom dö. Ni verkar inte dela den uppfattninen riktigt. Tar det nog ändå lungt med brödet. Hönsen skulle nog protestera annars...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Re:mjukt bröd till getter
« Svar #10 skrivet: 01 okt-08 kl 15:22 »
Aha, vanlig utfodring med skulor, alltså?  Glöm då inte att getter till skillnad från får och kaniner faktiskt inte är helvegetarianer!  Jag skall sent glömma när jag fick med våld dra bort Heidrun från den hemlagade kattmaten, eller när Nicky slukade, i två, tre tugg, en rå strömming avsedd för samma stallkatter.  Ingen av dem verkade få några men av den dieten.  Om Du inte vill att de ska äta animaliskt, så håll sådant borta från dem.  Se upp med fiskrens, kan vara vasst.

hehe det gäller får också..mina skogsfår snor fårhundens torrisar om inte han slukar dom tillräckligt snabbt själv först  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lars Pers Maria

• -
SV: mjukt bröd till getter
« Svar #11 skrivet: 02 okt-08 kl 00:39 »
Och Eskil getabock stjäl, utan skrupler, höns- och ankmaten så fort han kommer åt.
Mjukt bröd som blivit torrt är en delikatess hos mina getter.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser