Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrumsgolv...  (läst 2869 gånger)

Nypålandet

Badrumsgolv...
« skrivet: 24 nov-07 kl 23:25 »
Javafan tänker jag, nu när jag ändå är igång så ska det bli nytt badrum.

Vi har torpargrund, nästan helt sluten & utan access. Just där badrummet är har man gjutit med cement. Det är skitdåligt gjort... Inget fall till brunnen, gammalt bös på väggar & golv, så till våren ska det fixas.

Borrade för en ny toastol & det var bannemej fukt i cementen, liten sjö i botten av borrhålet.

Ska jag nu bila ut hela golvet (hur fan löser jag det?) eller kan jag bara dra ett par cm? Vill helst få ner lite golvvärme samtidigt (vattenburen värme), då ska det isoleras föreställer jag mig. Någon erfarenhet av detta?

sama

• Renovering av trähus
Re:Badrumsgolv...
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 14:04 »
Såhär tänker jag när jag hittar fuskbyggda grejor i mitt hus:

1) riv bort allt som är ivägen för inspektion av bärande konstruktion
2) riv bort allt som är dåligt
3) riv bort lite till så det säkert bara är friskt och bra material kvar
4) bygg upp igen minst lika starkt som den ursprungliga konstruktionen

I ditt fall skulle jag bila bort all betong och börja om, verkar skitjobbigt, men det är annu jobbigare att behöva göra det efter att det nya badrummet är klart. Golvvärme i bottenbjälklag kräver rätt mycket isolering och krypgrunder ska man alltid inspektera innan man bygger något nytt.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 07:18 »
Men om jag måttar utifrån är det ½m betong på 10m2! Dessutom lär dom ha grävt ner en bit, så det kan ju bli 7-8 dec att bila ut!  :o

Ner under golvet ska jag, fast det hade jag tänkt att göra från annat håll.

Angående isoleringen borde det väl räcka att bila ner 20 cm & isolera från den nivån?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-07 kl 20:02 »
tänker på hur grunden till vårt husbygge var uppbyggd; 30cm frigolit plus 10cm betong och i betongen förståss armering och golvvärme,
under den vattenburna golvärmen rekommenderades minst 20cm frigolit

edit; glömde att det under alltsammans ska vara minst 10 eller 20 cm (minns inte) dränerande lager med grus
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 21:02 av Susanne1 »
är Återprenumerant såklart.

Rödskägg

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-07 kl 21:39 »
Det är väl troligen fyllt med något annat än btg. Normal uppbyggnad skulle ju vara minst 15 cm makadam eller annat kapillärbrytande material 20-30 cm isolering och tio cm armerad btg. Boverket rekommenderar minst 25 cm cellplast. Men vi är ju alla olika och när man bygger om i befintligt får man ju kompromissa/anpassa sig lite. Det är ju också bra om man kan få in en kantisolering även om den bara blir 10-20 mm fyller den två syften, bryta köldbryggan och dillationsfog.

Fast det där med vatten är ju jävligt oroande det måste dräneras bort först. Det kapillärbrytande lagret gör ju inte mycket nytta om det är vattenfyllt.

Det där med isolering är f.ö. rätt kul, i det stora landet i väster(ni vet de där som tror sig ha obegränsad energitillgång, iof sant då energi bara omvandlas ej försvinner) där kör de med vad de kallar doublebubble, typ en dubbel storbubblig bubbelplast :o De tror fan inte vi är kloka när man talar om hur mycket vi isolerar våra btg-plattor.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser