Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldat badkar?  (läst 15335 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Vedeldat badkar?
« skrivet: 24 nov-07 kl 20:27 »
Hallå!

Är det någon här som provat att elda direkt under ett badkar?
Och är det ett "smidigt" sätt för att värma badvatten?

Eller: Ska man elda i/under någon form av vattentank, och leda vattnet till badkaret?

Jag ser framför mig ett vedeldat badkar, där vattnet är någolunda varmt, och badkarsbotten är skållhett. (= Stekta skinkor!)

 


(Och ja, jag är medveten om att badkaret måste stå utomhus.)  :P ;) ;D
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 20:28 av Neiklot »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 20:48 »
Jag har för mej att jag sett nåt om det i en annan tråd.
Skaffa en vedeldad "pannmur" som vi säger här, med rostfri vattenbehållare på sådär 100 liter.
Står den lite upphöjt så kan det kokheta vattnet rinna med självtryck till ett badkar intill.
I förekommande syfte kan tilläggas att det kokheta vattnet ska spädas med kallt dito.  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

VedMartin

  • Gäst
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 21:05 »
Jag har eldat under badkaret! Det blev varmt och gott, härligt att bada utomhus, när jag väl hade släckt gräsbranden. Badkarets tassar bestod av plast, så dom smälte så småningom. Nu längtar jag efter en större balja där jag kan sträcka ut mig och flyta i varmvattnet.

Jag lade tegelsten utmed kanterna för att hålla rökgaserna kvar under karet. Och ja, det blev alltför varmt om baken medan elden brann.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 21:07 av VedMartin »

Neiklot

  • Gäst
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 22:01 »
Bygga en snygg ställning runt om?

Jag har en rätt så mysig husruin (gammal).. med någon gammal slags gjutning i bottnen.
Kan man lägga något under elden för att förhindra sprickor i gjutningen/stenen?

Pannmur, är det samma sak som tvätt/bykgryta?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 22:30 »
Pannmur, är det samma sak som tvätt/bykgryta?

Just de ja, kom inte på det ordet just då.
Vitsen med en sån är att man får en kontrollerad eld med bra drag tack vare rökröret.
Så slipper man också sitta i rökoset.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

jenses

  • Gäst
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 23:40 »
Jag har för mej att jag sett nåt om det i en annan tråd.
Jag använder ett sådant system bestående av bykgryta och badkar ute på gården.
Bykgrytan står lite upphöjd på stora stenar med en b it trädgårdsslang till badkaret.
Grytans innehåll räcker bra för ett långt bad, t.o.m ner det är minus temperaturer.
Och det blir inte alls kallt om skinkorna  :D

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Vedeldat badkar?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 21:38 »
Jag tror jag hade uppe detta för ett bra tag sedan.

Tanken var att bygga en sorts förugn och sedan leda rökgaserna under badkaret (för kylning av gaserna).
Efter badkaret ska det finnas ett utrymme för rökning av tex. fisk och kött innan rökgaserna leds ut.

Lovar att återkomma med bilder och ritningar den dagen då detta blir förverkligat.

ES

nirako

  • Inlägg: 1
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-09 kl 20:22 »
Svar till ES

Jag har samma tanke som du.
Elda i närheten av badkaret och leda röken vidare så att man kan få en bastukorv eller en rökt röding efter lögandet.
Men , det går ju inte att isolera värmen för mycket.
Det kanske blir nödvändigt att förvärma vattnet i en tvättgryta och avleda röken därifrån till fiskröken och utnyttja det uppvärmda vattnet lite pö om pö.
Men det vore ju skönt att kunna bada  i ett direktuppvärmt badkar en kall höst- eller vinterdag.
Har du löst detta vore det kul att se några bilder. Jag grunnar vidare.
Nirako

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #9 skrivet: 27 apr-09 kl 22:45 »
kommer ihåg ett gammalt trick. elda under en vattenfylld pappersmugg! iochmed att vattnet har lägre kokpungt än papprets brännpunkt funkar det utmärkt, så elda under ett plåtbadkar ska inte vara några problem plåten bör inte bli varmare än vattnets temperatur.
men varför inte skaffa en vedeldad tunna?
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #10 skrivet: 28 apr-09 kl 08:08 »
kommer ihåg ett gammalt trick. elda under en vattenfylld pappersmugg! iochmed att vattnet har lägre kokpungt än papprets brännpunkt funkar det utmärkt, så elda under ett plåtbadkar ska inte vara några problem plåten bör inte bli varmare än vattnets temperatur.
men varför inte skaffa en vedeldad tunna?

Läste i en bok om samer som kokar kaffe i näverkorg. Det funakr så länge det är vatten upp till kanten.

andtol

  • Gäst
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-09 kl 10:22 »
Jag skulle nog satsa på någon typ av vedeldad badtunna i stället.

http://www.sotarn.com/ finns det många bilder.

Men som alltid är det uppvärmningen som är problemet eller möjligheten - hur gör man utan att det kostar skjortan?


Neiklot

  • Gäst
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #12 skrivet: 17 maj-09 kl 12:06 »
Visst är det kul med badtunna, men det är roligare att göra saker själv.
:)

sjötorpet

  • Gäst
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #13 skrivet: 17 maj-09 kl 12:09 »
Visst är det kul med badtunna, men det är roligare att göra saker själv.
:)



eller naturen som stått som ingenjör :D vet en som har en bergsknalle med en fördjupning i precis lagom att vattenfylla och bada i , där är min "villhafaktor" stor i alla fall.

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #14 skrivet: 22 maj-09 kl 12:56 »
Gammalt badkar CHECK
Vedeldad bykgryta CHECK
Tomt med nivåskillnader CHECK

Återstår bara att få arslet ur vagnen!

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #15 skrivet: 24 maj-09 kl 12:29 »
http://www.instructables.com/id/How-to-build-a-wood-fired-hot-tub/

...dessutom borde man kunna hitta användbar information och inspiration om man googlar på orden "ofuro" och "chofu", tror jag...

Undrar om man kunde få till något vettigt om man kombinerade en "raketarmbåge" med någon slags värmeväxlare...
Ingen lösning verkar tillåta att man börjar elda innan man fyllt karet nästan fullt... Hmm...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Hattstugan

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Vedeldat badkar?
« Svar #16 skrivet: 21 jun-09 kl 20:51 »
Eldade under badkaret igår och det gick bra. Hade tyvärr svårt att få vattnet tillräckligt varmt för min smak. Plåt under och sedan en  eldstad av tegelsten med bad karet ovanpå det.
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 5 användare (1 dolda)
LimJans, Niklas Forsberg, morfarshammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser