Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gröt till hönsen tjohej vilken grej!!  (läst 8329 gånger)

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
gröt till hönsen tjohej vilken grej!!
« skrivet: 24 nov-07 kl 12:45 »
va bara tvungen att testa efter att läst ela84:s inlägg

kokade en portion havregrynsgröt
lät den kallna gick ut till mina höns

oj oj oj oj oj dom slogs om vem skulle få äta hihih ;D
får göra en större portion nästa gång

jaja en billig liten delikatess som jag gärna ger dom igen!
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

ela84

Re:gröt till hönsen tjohej vilken grej!!
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 13:14 »
Hihi, även en nybörjare kan komma me lite "tipps"  ;)
Kul att dom gillade de.
Mina hönns e som sin matte, socker tokiga på jag har på lite sirapp eller socker. Fast de e ju för att jag har de på gröten själv.
Tästade en gång att ge dom en potion me socker å en utan, de va mer mummsigt med socker.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-07 kl 14:16 »
Jag givit mina höns, gröt hela tiden.
Mina tycker inte att det är mumsmums,
de vill ha ngt som är godare.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 15:03 »
Mina hönor älskade havregrynsgröt i början, de riktigt slickade skålen ren, men nu suckar de när det blir gröt... De vill ha något godare troligen. De är väldigt lätta att skämma bort...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hermi

« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 16:21 »
mina höns och ankar ledsna efter en tid på samma mat jag bytar ut foder mellan ok då får dom gotta sej en tid till dom le snar till då får dom den gamla mat ingen höns glömmer det rätt snabbt
morgen ist wieder ein tag

ela84

« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 17:04 »
Mina höns och ankor tycker om lite olika saker å får lite räsrer av de mästa så dom kanske inte hinner tröttna på en sak
Dar dyslexi

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 19:07 »
får "gammal" frukt å grönsaker från affären :D gissa om det är gott, ibland blir det både köttbullar å korv å en massa annat ;) :D
då frossar dom :) :) :) :)
« Senast ändrad: 07 mar-08 kl 22:35 av kossan »
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Anso1971

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 23:14 »
Om jag hittar någon påse utgånget mjöl i skafferiet så brukar jag koka gröt på det åt hönsen. Tror ni det kan vara olämpligt? Inte är väl mjölet hälovådligt bara för att datumet är passerat? Mina hönor äter det mesta, men just frukt och grönsaker är det ingen större åtgång på. Äpplen har de lärt sig äta nu i sommar, då det låg fallfrukt överallt, men i början fnyste de bara åt äpplena. Päron duger absolut inte. Det ska vara spannmål som bröd, gröt och pasta, samt korv och ost. Ägg i olika former älskar de också, speciellt äggröra.
Kan äggrätter av andra ägg än deras sprida smitta? Nu över vintern behöver jag nog köpa några ägg ibland.
Har hört att man ska undvika salt, men korv och ost är det ju mycket salt i. Hur är det med saltet egentligen?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 nov-07 kl 23:17 »
......

Ägg i olika former älskar de också, speciellt äggröra.
Kan äggrätter av andra ägg än deras sprida smitta? Nu över vintern behöver jag nog köpa några ägg ibland.

.....

Köper du ägg för att mata hönsen ? Låter lite bakvänt tycker jag ...  ::)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #9 skrivet: 24 nov-07 kl 23:36 »
Salt är farligt om det är blandat i vätska, för då kkan hönsen dricka ihjäl sig. De har behov av en viss mängd salt och animalisk föda tex korv hjälper ofta mot hackning.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Sally

« Svar #10 skrivet: 25 nov-07 kl 10:07 »
Jag brukar koka olika sorters gröt (majsgryn, korngryn, havregryn) och de är mycket förtjusta i detta. Ibland gör jag "gröpe" av tex havregryn och filmjölk. Då lägger jag också ner en massa rester av olika slag: ostkanter, brödkanter, pizzabitar =) m.m. Uppblött och/eller i små mängder tror jag inte osten gör nån skada...

Sally
Går det...så går det!

hermi

« Svar #11 skrivet: 25 nov-07 kl 13:20 »
jag kocker lätt alla grönsaker inclusive potatisskal blanda liten havrekross så väska sugs upp dom älskar det ::)
morgen ist wieder ein tag

Anso1971

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 25 nov-07 kl 17:37 »
Köper du ägg för att mata hönsen ? Låter lite bakvänt tycker jag ...  ::)

Nej nej... det där lät kanske lite konstigt. Jag menar om vi råkar ha rester av tex äggröra så blir hönsen som tokiga och kalasar glatt på detta.
Min yngsta dotter ratar konsekvent äggula när vi äter kokta ägg, så den brukar gå i retur till hönsen.
Jag undrade mest om det kunde vara olämpligt att ge hönsen köpeägg de gånger vi har något överblivet.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

ela84

« Svar #13 skrivet: 25 nov-07 kl 18:02 »
Jag har läst här inne att man inte bör ge hönsen andra ägg än dom egna, tror att de kan sprida smitta
Dar dyslexi

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser