Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsslunga i förtenad plåt säljes eller bytes  (läst 3620 gånger)

Suresh

• -
Honungsslunga i förtenad plåt säljes eller bytes
« skrivet: 23 nov-07 kl 23:37 »
Jag har en sådan som kan var till salu.

Vet någon vilka åtgärder man måste ta till för att göra en sådan livsmedelssäker?

*rubriken bytt efter erhållen vägledning*
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 15:43 av Suresh »

anette i bugared

• -
Re:Honungsslunga i galvad plåt.
« Svar #1 skrivet: 24 nov-07 kl 19:30 »
Det räcker att du skurar bort ärgen/rosten ordentligt och att den i övrigt är rendiskad.

Men det är ett riktigt hundgöra att skrubba bort rosten :P,och därför har vi skaffat en "ny" i rostfritt.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 19:33 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #2 skrivet: 02 dec-07 kl 09:45 »
Har du en honungsslunga som är byggd av "galvad" plåt, alltså förzinkad plåt, då skall du kassera den.

Men jag tvivlar på att den är byggd i förzinkad plåt, troligen är den gjord av förtent plåt. Då kan man skrubba den ordentligt ren och möjligen låta förtenna den igen, eller alternativt måla den invändigt med livsmedelssäker färg.

Zink skall aldrig komma i kontakt med honung eller för den delen i kontakt med livsmedel, det är ett gift.

Därför skall man heller inte använda zinkad tråd till ramarna, en del köper ju vanlig naj-tråd i järnhandeln och använder. Sluta med det, köp förtent eller rostfri tråd istället.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 02 dec-07 kl 21:03 »
Jag tror också att den är förtennad, men hur avgör man det?

Jag har haft en målare här och tittat på den. Han trodde att den var förtennad.

Trodde....

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 02 dec-07 kl 21:48 »
Jag tror också att den är förtennad, men hur avgör man det?

Jag har haft en målare här och tittat på den. Han trodde att den var förtennad.

Trodde....

Om du sätter en droppe utspädd saltsyra eller batterisyra på det du misstänker vara galvat, fräser (eller bubblar) det så är det troligen zink (=galvaniserad). Om det inte fräser är det tenn.

Jag tror i och för sig att den är förtent, det gjorde man förr med alla kärl som kom i kontakt med livsmedel, åtminstone de senaste 100+ åren.

Edgar

Suresh

• -
Förtenad honungsslunga tilkl salu!!!
« Svar #5 skrivet: 05 dec-07 kl 15:41 »
Tack så mycket för tipset.

JAg visste att den där dunken med fosforsyra som jag sparade skulle visa sig vara bra till någonting.

Nu kan jag alltså reklamera:

HONUNGSSLUNGA I FÖRTENAD PLÅT SÄLJES ELLER BYTES MOT ANDRA BIODLINGSPRODUKTER:

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser