Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rädd kanin??  (läst 1453 gånger)

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
rädd kanin??
« skrivet: 23 nov-07 kl 11:54 »
har en kanin hona, rasen är Rex. Hon är lite mer än ett år nu. Hon har varit hos mig i en vecka och verkar rädd. Första dagarna fick jag klappa på henne och det gick att lyft henne kortare bitar, tex från bur till transportbur. Nu är hon helt annorlunda, verkar rädd och stampar när man vill klappa på henne. Går att ge henne mat och hon äter pellets ur sin skål när jag håller i den. Men något annat går inte. Har idag tagit ut hennes hus så att hon inte kan gömma sig för mig.

Har ni ¨några tips på vad jag ska göra för att hon ska bli lugn?? tänkte ta ungar på henne och då vill jag ju inte att hon ska vara arg och rädd när ajg håller på med dom.

Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

Sally

Re:rädd kanin??
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 15:49 »
Blir hon inte mer stressad av att känna att hon inte kan gömma sig???? En del av de omplacerade kaniner jag haft har varit mycket rädda...då har jag suttit mycket med dem, pratat med dem, låtit dem lära känna min lukt och lockat med spännande och ibland goda saker  ;). Det är inte alltid man kan få kaniner att gilla att bli trygga när man bär dem...det är inte naturligt för dem att "lyfta från marken". Låt henne få lite tid på sig...och jag skulle nog låta henne ha sitt bo som trygghet så att hon inte är på helspänn jämt.

Sally
Går det...så går det!

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 19:18 »
Blir hon inte mer stressad av att känna att hon inte kan gömma sig???? En del av de omplacerade kaniner jag haft har varit mycket rädda...då har jag suttit mycket med dem, pratat med dem, låtit dem lära känna min lukt och lockat med spännande och ibland goda saker  ;). Det är inte alltid man kan få kaniner att gilla att bli trygga när man bär dem...det är inte naturligt för dem att "lyfta från marken". Låt henne få lite tid på sig...och jag skulle nog låta henne ha sitt bo som trygghet så att hon inte är på helspänn jämt.

Sally
jag funderar på att sätta in hennes transportbur... då har hon lite koll utåt oxå... inte helt instängd. får se hur jag gör ska fundera till imorgon. tänkte ändå ha en transportbur som bo till henne när  hon ska få ungar. hade det till en dvv och det var super bra...
Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 00:47 »
Jag råder dig att INTE tvinga dig på henne. Då blir hon ännu mer osäker på dig. Några av mina honor har varit likadana när dom var nyhemkomna och då har jag låtit dom vara ifred och bara pratat mjukt och kärleksfullt till dom. Så småningom har jag provat att stryka försiktigt över ryggen, sidan, kinden... Det får ta den tid det tar! Kaniner är av naturen nyfikna och brukar till slut komma fram för att ta en titt på dig och klura ut vem du är och om du kanske har nåt gott med dig... :D

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, pow, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser