Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge som hoppar sönder tacka!  (läst 1809 gånger)

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Bagge som hoppar sönder tacka!
« skrivet: 21 nov-07 kl 14:54 »
Upptäckte idag en ungtacka som låg i hagen, blev genast orolig - hon såg inte pigg ut. Men hon reste sig snabbt och var lite vinglig.... jag kunde inte förstå vad det var - förrän jag såg när baggen kom och besteg henne. Hon orkade inte stå upp utan benen bara vek sig på henne. Jag tog genast in henne i en lamningbox där hon nu vilar. Hon verkar ok, men lite stel i bakebenen. Jag hoppas innerligt att det inte är nåt fel på henne...

Nån med erfarenhet? Vad kan hon i värsta fall ha fått för skador? Hur ser jag det? Jag har aldrig varit med om detta förut...


christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #1 skrivet: 21 nov-07 kl 17:58 »
Jag skulle nog ringa veterinären. Kan vara något annat bakom hennes tillstånd än en bagge.

Dricker hon? Äter hon? Hur är hullet? Får hon selen? Ja, frågorna är många. Feber?

Obs! Jag bara spånar lite dvs tänker efter. :-[
Håll oss uppdaterade. Kanske vi andra också lär oss av det.

/Christine
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 18:18 »
Ja, hon står och äter nu. Dricka har jag inte sett. Selen nu??? Det ger jag inte förrän 6 och 2 veckor före lamning alltså i feb och mars eller nåt sånt.... Hullet är bra - lagom!

Hon får stå där tills vidare så jag kan observera henne. Jag tänker hur som inte släppa tebax henne till baggen och kanske ringer till vet. i morogn bitti på deras tfntid.....

Frågan är ju oxå OM hon har blivit betäckt, hur det kommer gå vid lamning.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 21:40 »
Nu har jag pratat med en mkt fårkunnig kompis som trodde att hon helt enkelt sträckt sig typ ryggskott eller nåt sånt i ryggen.... Hon står nu inne tillsammans med en rymmartacka och där får hon bli. Jag avvaktar nån vecka så får vi se hur det går.....

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 22:35 »
Upptäckte idag en ungtacka som låg i hagen, blev genast orolig - hon såg inte pigg ut. Men hon reste sig snabbt och var lite vinglig.... jag kunde inte förstå vad det var - förrän jag såg när baggen kom och besteg henne. Hon orkade inte stå upp utan benen bara vek sig på henne. Jag tog genast in henne i en lamningbox där hon nu vilar. Hon verkar ok, men lite stel i bakebenen. Jag hoppas innerligt att det inte är nåt fel på henne...
Nån med erfarenhet? Vad kan hon i värsta fall ha fått för skador? Hur ser jag det? Jag har aldrig varit med om detta förut...

Om en tung bagge betäcker tacklamm kan det gå som du beskriver. Det leder ibland till muskelskador men sällan allvarligt.  En del gentlebaggar lär sig att betäcka tackorna utan att belasta dem, andra vräker sig på. Man bör undvika att ha en för tung bagge till tacklamm.



Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #5 skrivet: 22 nov-07 kl 08:44 »
Tack för svaret!!
Har du varit med om det själv? Jag har aldrig varit med om det, och betäcker ju minst en untacka varje år. Och denna bagge är inte så extremt stor tycker jag och tackan är helt normalt i storlek. Baggen har ju varit med i några år, så han borde ju ha lärt sig  :-[

Hur har det gått för dina tackor, vet du vad de har fått för skador och hur har det visat sig? Det är ju såklart omöjligt att veta VAD hon har fått för skada utan röntgen eller ultraljud.... men fundera och spekulera kan man ju alltid.


Henning

  • Inlägg: 706
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #6 skrivet: 22 nov-07 kl 09:54 »
För många år sedan drabbades vi av det du beskriver. Jag har har också sett det hos andra fåruppfödare. Jag har dock inte sett någon tacka som inte har repat sig.
Sedan många år använder vi ett bagglamm eller en mindre äldre bagge till tacklammen.  I småbesättningar är det inte möjligt att ordna på samma enkla sätt.
Jag tror inte erfarenet hos baggen har så stor betydelse. Vissa betäcker mer rätuppstående och det ger mindre belastning på tackan. En lång bagge belastar mer liksom en långbent.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #7 skrivet: 22 nov-07 kl 12:46 »
Återigen tack för svaret!! Känns skönt!
Det där med ungbagge känns ju riskfyllt det oxå på ett sätt. Ung och oprövad, jag vill ju gärna ha g-märkta  (gutefår alltså) baggar och vi har alltid två som betäcker varsin grupp varje säsong.... Så jag hoppas att det inte upprepas...

birgit

  • Gäst
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #8 skrivet: 22 nov-07 kl 19:30 »
Håller med Henning om att ha ungbaggar till tacklammen. Har själv haft liknande problem då jag hade finullsfår.
Vad gäller gutar är det väl bra att så många olika baggar som möjligt får ge avkomma istället för några få G-baggar?
Är alla ens djur ok. är det ju inget problem alls så länge de är friska och rastypiska. Alla baggar måste ju börja någonstans? Alla kan inte vara beprövade.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #9 skrivet: 23 nov-07 kl 09:29 »
Hon är aningens stelare idag, men äter och är uppe i alla fall.
Birigt, hur yttrade sig dina problem och hur gick det?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #10 skrivet: 23 nov-07 kl 18:10 »
Idag hittade jag en liten tacka som låg ner i hagen. Maken hade varit ute och fodrat en timme tidigare och då stod alla på benen, så troligtvis har baggen varit lite burdus. Jag hjälpte henne upp och det såg definitivt ut som om hon hade ont i ryggen. Hon hade svårt att stå och stödja på bakbenen. Vi bar in henne så att hon kan vila i lugn och ro. Det är mycket med de där fåren nu.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #11 skrivet: 23 nov-07 kl 18:26 »
Åh, vad synd för dig. Håll mig gärna underrättad, ska inte skriva att det är kul att veta - men hm.... intressant då :o, min är lite stelare och det är värre på ena benet...

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #12 skrivet: 30 nov-07 kl 13:26 »
Hon är mkt mkt bättre, kanske inte helt bra. Funderar på att släppa ut henne i tackflocken. Har alltså en flock tackor som går utan bagge...

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bagge som hoppar sönder tacka!
« Svar #13 skrivet: 02 dec-07 kl 22:31 »
Skönt att hon är bättre Iris! Vår lilla tacka är också uppe på benen igen men, hon är fortfarande inne. Hon kröp omkring på knäna i flera dagar men, i förrgår så hade jag och maken sjukgymnastik på henne och rätade ut hennes framben, ställde henne upp och höll henne så att hon inte trillade. Det var väldigt darrigt och efter en stund ville hon lägga sig igen. Senare på kvällen reste hon sig själv men, var fortfarande darrig. Efter det så har det bara blivit bättre.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser