Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni för era ägg?  (läst 15325 gånger)

Helenan

• Gäst
Vad tar ni för era ägg?
« skrivet: 11 sep-07 kl 18:30 »
Jag tar 3 kr per ägg för det mesta. En gång fick jag 50 kr (för ett ägg) :-[

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
SV: Vad tar ni för era ägg?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-07 kl 22:49 »
Men hur gör man för att få 25 kr för ett ägg... och 50 kr :o ???.
Får man komma på säljkurs :).
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

Skojarbråten

« Svar #2 skrivet: 11 sep-07 kl 23:04 »
Men hur gör man för att få 25 kr för ett ägg... och 50 kr :o ???.
Får man komma på säljkurs :).

Vilken målgrupp har pengar, och var du tror att de köper sina råvaror?

= Sälj till/på det stället.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 09:49 »
Vad kostar de?

Ska sälja lite ägg och jag har ingen aning vad jag ska ta för dem.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 10:10 »
Jag tar 2 kr styck när folk vill köpa. Men det är egentligen för billigt. I butik kostar dom mellan 2 och 2.80 kr styck.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 12:47 »
Jag tänkte ta 25 kronor för ett tolvpack då....men låter det inte mycket?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 21 nov-07 kl 12:53 »
Jag tycker det låter lagom, ett lagomt och jämt pris!

Jag tar också två kronor styck för mina ägg. Många häromkring tycker det låter mycket, de är väl bara vana vid Icas reade industriägg för knappt en krona...

Fast jag har bara fem hönor så det räcker bra med den enda kund (svärmor) som jag har...

Och hönorna får behålla alla pengarna! Det går till hönsmat!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 nov-07 kl 15:31 »
Jag tar en matkasse full med matrester för en sexpack! Det är sådan mat som min syster med småbarn skrapar av barnens tallrikar och fryser in åt mig. (Det tillfaller också hönsen... ::))
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 23:34 »
Bytte till mig arbetskamraternas fallfrukt mot ägg. Tyvärr är den säsongen över nu.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #9 skrivet: 21 nov-07 kl 23:46 »
Jeg tar
10:- for 6 stk.
20:- for 12 stk.
30:- for 18 stk.
50:- for 30 stk.

Vi er flere i samme området som tar disse prisene så jeg kan ikke ta mere for da utpriser jeg meg selv  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Melica

« Svar #10 skrivet: 22 nov-07 kl 00:10 »
Det har funnitsfleratrådartidigare om äggpriser. Ska man sälja ägg från frigående höns ska man väl inte jämföra priset med de billigaste "fabriksäggen". Jämför istället med vad ekologiska ägg kostar, och lägg gärna på lite till på priset! Ekologiska ägg kostar ungefär 2:50 - 2:80 i affärerna. Det blir alltså 30 - 34:- för ett12-pack! Jag har förmig att jag betalat betydligt mer än så ibland, men minns inte riktigt.
Med andra ord så är 25:- för billigt!
« Senast ändrad: 22 nov-07 kl 00:15 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

skogstomten

• -
« Svar #11 skrivet: 22 nov-07 kl 08:02 »
När jag har ägg så tar jag 15 kr för 6 och 30 för 12. Något under ekologiska, men ingen klagar utan jag blir av med alla jag vill sälja. Tänk på att hönsfodret är dyrt.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Melica

« Svar #12 skrivet: 25 nov-07 kl 23:50 »
Idag såg jag ekologiska ägg i en konsumaffär för 3:43/styck! Det blir alltså 20:58 för ett 6-pack ägg, eller om man så vill 41:16 för 12 stycken!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Bruja

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 nov-07 kl 00:12 »
Hej!

Jag tar 20 kr för 15 ägg och 40 kr för 30 ägg.
Mina arbetskmarater tycker att jag är billig så jag undrar vad de andra tar runtom här...

mvh
Carmen

gurkan

« Svar #14 skrivet: 27 nov-07 kl 16:27 »

Och jag tar 15:- för 6-pack och 25:- för 12-pack. Alldeles för billigt tycker många, lagom tycker de flesta, för mycket tycker ett par korkskallar.

Torry

« Svar #15 skrivet: 27 nov-07 kl 18:15 »
Vi tar 20kr för en sexpack, gubben säljer lite på sitt jobb, dom går som smör i solsken och alla tycker att äggen är helt fantastiska. Ingen har klagat på priset. Sälj inte för billigt "våra gosehönsägg" är värda mycket mer än industrägg.
//Torry

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 27 nov-07 kl 18:27 »
Jag tar 18 kronor för ett sex-pack. Med moms. Och jag hade kunnat sälja hur mycket som helst...  :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Prosit

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 27 nov-07 kl 22:04 »
Varför är dom det ?
För att de är uppfödda med kärlek och hjärtevärme och hönan som värpt det har ett namn och äggen består av maskar, skalbaggar och en heldel maskrosor och ogräsfrön :-*

Folk betalar för att veta vad de stoppar i sig och få lokalproducerat och det är vad detta står för! :)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 28 nov-07 kl 00:03 »
Nu ska vi se....
äggen blir alltså dyrare av att hobbyhönan har ett namn, har gått ute och fått parasiter i magen, lus och diverse sjukdommar.

...jämfört med äggen från den namnlösa hönan som är sjukdomsfri och har ätit noga kontrollerad högkvalitativ mat. Och därför vanvördigt kallas industrihöna.

Vissa betalar för det som säljaren väljer att subjektivt informera om.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Boström

• Småland
« Svar #19 skrivet: 28 nov-07 kl 17:41 »
Jag får nog ta och höja vårt äggpris,i dags läget tar vi 1 kr st.
Jag inser nu att det är tok för billigt.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser