Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det för svårt att kakla badrum själv?  (läst 20415 gånger)

kariander

  • Inlägg: 18
Är det för svårt att kakla badrum själv?
« skrivet: 20 nov-07 kl 23:09 »
Hej ni som kan.
Jag sitter och försöker läsa mig till hur man kaklar om ett badrum själv, men det står överallt att man inte bör ge sig in på det. Men prisförslage från firman ligger på 47lök utan kaklet vilket e lite saftigt för oss och alla andra också tycker jag.
Jag har aldrig hållit i en kakelplatta som inte varit fastsatt i en vägg. Men jag är noggrann och företagsam så det räcker. Tror ni att jag kan klara det och i så fall hur? Vad behövs och vad ska jag tänka på. Det skulle vara så bra att få lära sig...
we´re on this planet to fart around.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-07 kl 23:28 »
Som allt annat man inte gjort förut - på det bara!

Har kaklat hemma och det håller än. Fast jag hade inte gjort det om jag visste att det bara var rakt ut under - krypgrund och att jag var beredd att leja ut det om det sket sig. Det har hållit i 5 år nu.
Hämta byggbeskrivningar och rådgör med byggvaruhus!

Lycka till!
ES

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-07 kl 07:23 »
Det är inte svårt att kakla, vare sig i badrum eller någon annanstans. I badrum måste man ha ett tätskikt under kaklet. Det är inte heller särskilt svårt men det är viktigt att vara noggrann. Tala även med försäkringsbolaget, så det inte blir problem med försäkringen om du får fuktskador i framtiden.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-07 kl 07:53 »
Kakel är ju snyggt, men som Ulric säger, det finns risk för fuktskador. Det gäller främst trähus som består av levande material, medan kaklet är orörligt. Läste nyligen att experterna rekommenderar de gamla tråkiga plastväggarna just i trähus.

kariander

  • Inlägg: 18
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #4 skrivet: 21 nov-07 kl 09:19 »
Vår försäkring täcker inte om man gör det själv, men vi sparar ju in det nu istället. Plastväggar hade vi innan, men alla vi har pratat med säger att det kryper in fukt under skarvarna. Och det hade det gjort också. Så ska jag bara lära mig hur man sätter in fönster också så är det väl bara att sätta igång sen då. Tror ni att jag kan lita på byggvaruhusens goda råd? Jag tycker att de säger så olika saker.
we´re on this planet to fart around.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 09:28 »
Välj ett (1) slags våtrumspaket och håll dig till det. Plocka inte ihop en produkt här och en där, det kan bli problem. Följ instruktionerna.

Var extremt noga med underarbetet.

Tänk efter före.

Om utrymmet inte har räta vinklar, så kan du förvilla ögat genom att lägga golvplattorna diagonalt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #6 skrivet: 21 nov-07 kl 10:26 »
Det bästa egentligen är att ha duschhytt. Det är det direkta "skyfallet" som kan ställa till med problem. I övrigt är det godkänt att ha toalettstol och handfat i "vanliga" rum utan krav på vare sig våtrumsmatta eller kakel.

Själv behöll jag det gamla trägolvet i jungfrukammaren som nu är oljat. Längst in i rummet ca 1 meter brett sågade jag av golvbrädorna och la spånskiva och golvgips. Mot trägolvet gjorde jag en sockel - ca 7 cm hög. Helt egen konstruktion och de lärda skakar på huvudet. Allt är sedan kaklat och klinkers på golvet. Självklart tätat med alla ort membran och skarvremsor i hörnen.
Dock har jag badkar och draperi som gör att huvuddelen av vattnet går ner "rätt" väg ner i avloppet.

Räkna inte med att försäkringsbolaget ersätter några skador - de vill ha certifierade firmor eller att man kan bevisa fackkunskap.

ES


jenses

  • Gäst
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #7 skrivet: 21 nov-07 kl 10:30 »
Tror ni att jag kan lita på byggvaruhusens goda råd? Jag tycker att de säger så olika saker.
... beroende på vad som går trögt i försäjliningsvägen och ska bort från lagret 8)
Lita aldrig på någon säljare.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 20:27 »
Kolla med tre byggvaruhus. Hämta produktblad från tre leverantörer.
Det som är gemensamt är okej. I övrigt får du göra en bedömning vad som är bäst.

Och har du inte gjort några andra större jobb förut så ge dig inte på badrummet! Bygg ett vedskjul, sen en friggebod och ta badrummet som nummer tre.

ES

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #9 skrivet: 21 nov-07 kl 20:38 »
Man kan göra ALLT om man bara ser till att läsa på, göra ett jävligt nogrannt underarbete (som alltid absolut viktigast) & är petig med finishen.

Att försäkringen inte skulle täcka förstår jag inte? Om det är hantverksmässigt utfört ska det gälla likaväl för egenjobb som fackmannaarbete.

amarantus

  • Gäst
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #10 skrivet: 21 nov-07 kl 20:51 »
Jag vet att om det går in fukt i ett bad/dusch utrymme som man kaklat själv så gäller inte försäkringen tyvärr! Det krävs en fackman för jobbet!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #11 skrivet: 21 nov-07 kl 22:23 »
Som sagt - tala med försäkringsbolaget. Första våtrummet jag gjorde så visade jag upp tätskiktet innan kaklet var på. De hade inga invändningar. Sedan har jag inte gjort det.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #12 skrivet: 21 nov-07 kl 22:51 »
Det beror nog på hur många år som gått... Vårt badrum ser ut som H.....E och är riktigt klumpigt amatör mässigt gjort nån gång på 70 talet.. med det verkade helt OK för besiktningsgubbarna.. Däremot dög det inte när vi hade gjort själva enligt konstens regler i vårt förra hus.. (och ändå haft fackman för att lägga plastmattan i golvet..)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #13 skrivet: 21 nov-07 kl 22:52 »
Det är ju det också..at om man gjort ordentligt så uppstår ju inte problemet med försäkring.. då¨blir det inte fuktskador..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #14 skrivet: 21 nov-07 kl 23:51 »
jag hade lite svårt med flytspacklingen och att göra fallet men annars gick det nog bra. inga problem ännu iallafall.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #15 skrivet: 22 nov-07 kl 00:06 »
Att göra fallet mot brunnen är enkelt men jag har aldrig använt flytspackel utan en trögare massa, tunna lister i ytterkanten av fallet och sen bara en lång linjal (av en listbit), med ena änden i golvbrunnen och den andra på "kantlisten", så drar man runt tills man har en perfekt tratt mot brunnen. Skitenkelt, idiotsäkert, och det blir alltid perfekt. Allt man behöver är några bitar trälist. Ta bort listerna i kanterna innan massan härdat helt och fyll i där lite senare.

Om man gör jobbet själv i våtrum kan det vara en bra ide att dokumentera med foton, en rulle film eller att bränna digitalbilderna på en CD kostar inte speciellt mycket. Då kan man dokumentera och visa att varje steg är gjort enligt instruktionerna. Så har jag gjort när jag fixat mina badrum i bostadsrätter som jag sen sålt. Inga klagomål hittils på 10 år och 4 badrum.

Det är inte svårt, lägg mycket jobb på underarbetet och gärna ett lager för mycket än ett för lite av fuktspärr och tätmembran. Tänk först, flera gånger, se till att ha alla verktyg och redskap i närheten (inte kul att stå i källaren och leta efter en murslev medans fixen härdar i en hink i badrummet) och blanda bruk för en liten bit i taget så slipper du stå där med en hel hink full av nästan härdat bruk.  ;)

Steg-för-steg anvisningar finns både hos bygghandlaren och på nätet. Kolla alla och plocka godbitarna ur dem ... ingen av dem är komplett men tillsammans är dom mer än väl.

Sen handlar det bara om att våga !

*minns första gången jag satte kofoten i det gamla kaklet ...  :-\ *

Framgång föder självförtroende ... det här kommer att gå skitbra !!

kariander

  • Inlägg: 18
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #16 skrivet: 28 nov-07 kl 22:56 »
Tack för alla fina råd. Jag kommer att ge mig på det och har förstått det ni har sagt om att vara nogrann. Där verkar alla vara rörande överens. Vi har en mkt trevlig granne som har alla verktyg vi behöver och han lånar gärna ut dem har han sagt.

Ytterligare några funderingar... Det är ju betonggolv under golvvärmen och gipsskivor på väggarna. Vad jag förstår kan betong inte fuktskadas eller hur e det? Men det kan väl krypa upp i väggarna? Fackmännen som var där och kollade på badrummet sa att vi måste förstärka väggarna eftersom de kan röra sig för mycket annars. Hur gör man det?
we´re on this planet to fart around.

wikhall

  • Gäst
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #17 skrivet: 29 nov-07 kl 09:09 »
Nej, det är inte svårt.

Sen, om man är mer noga med ekologin är kanske inte kakling i sig så bra... särskilt med tanke på tätskikten, det beror på vad du har för kåk i övrigt.

Jag för egen del i mitt bygge ska använda en teknik som kallas
Tadelakt. En slags kalkputs som putsas så den blir som kakel.
Den härstammar från nordafrika. De egyptiska faraonernas bad var av tadelakt, likaså de romerska kejsarnas och de spanska morernas badanläggningar likaså.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tadelakt

Googla på ordet...




Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #18 skrivet: 29 nov-07 kl 19:47 »
vi bygger nytt, åt svärföräldrarna, har hyrt in grannen som är plattsättare att kakla och klinka, mer pgav tidsbrist, annars hade vi gjort det själva. I vårt kök var det jag som kaklade med en unge på armen. (några missar blev det allt :-[)
på masonitväggarna satte vi först gipsskivor men inte den "gamla" varianten utan med glasfiber som förstärkning istället för papp. inte speciellt miljövänligt eller trevligt att hålla på med :P
sen lade grannen på flera lager prime. och till sist "gummade" han.(nån flytande gummimassa som sen stelnar och blir till ett tätskikt)
han pratade också om vikten att bestämma sig för ett system och hålla sig till det sedan.
till sist ovanpå så kommer själva kaklet.
ett litet tips; han ritade upp en linje runt väggarna i brösthöjd varifrån han sen började kakla. det är ju viktigast att det blir rakt i "titthöjd", uppåt väggarna och nedåt golvet gör det inte lika mycket om det blir lite snett :-\

edit; det skulle ju ha stått kacklade förståss, inte kaklade ;D
« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 19:49 av Susanne1 »
är Återprenumerant såklart.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:Är det för svårt att kakla badrum själv?
« Svar #19 skrivet: 02 dec-07 kl 23:52 »
Undvik gipsskivor med papp under kakel i badrum! I kök är det ok för där blir det inte samma luftfuktighet som i ett badrum. Gips tar åt sig fukt men i ett rum som ofta är fuktigt så hinner det aldrig riktigt torka och pappen kan lätt mögla. Den mögeltyp som oftast uppstår på gipsskivor är inte snäll mot våra luftvägar.

http://www.bkr.se/

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=18308
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser