Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för lövved som slår gnistor  (läst 8278 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Vad är det för lövved som slår gnistor
« skrivet: 17 nov-07 kl 21:10 »
Har de senaste veckorna eldat med lite ospecificerad blandved av löv. Ursprung okänt.

Ett av trädslagen slår enorma mängder med små gnistor. Det fullkomligt sprutar om den, speciellt när syretillförseln blir hög, ex så fort man öppnar luckan för att stoppa in mer så sprutar det ut gnistor, rena fyrverkeriet.

Brakved skall ju slå gnistor, men så här grov (>10cm) tror jag inte att brakved kan bli.

Någon som vet?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Hasse

• Gäst
Re:Vad är det för lövved som slår gnistor
« Svar #1 skrivet: 18 nov-07 kl 06:46 »
Jag har märkt det när jag eldar med asp, fast inte så kraftigt som du beskriver.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 22:48 »
Att brakved är tvunget att finnas för att citronfjärilen skall finnas vet jag däremot.
Så röj inte bort brakveden om ni har någon.

EU hatar brakved. Får ej finnas på betesmark. Inte bra för den biologiska mångfalden eller vad det nu sägs vara för argument.

Förr användes torkad bark från brakved som tillsats i krut, för det slog bättre gnistor då. Därav den tanken.

Nej, det kanske är asp som uppför sig så här. Har torkat två säsonger, kanske förstärker effekten.

hustran

« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 02:36 »
Har upplevt att ek är rena dynamiten och tror vi rönn.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 07:54 »
Hej Larso!

Även jag misstänker asp. Hittade en stapel med urgammal ved på tomten till torpet, nästan pappersmassa. Tror att det var asp , efterom det fanns några sådana stubbar.I brist på annat så skickade jag det genom skorstenen.
Vissa bitar sprakade som bara den.
Sedan tog jag ner ett 25 m aspträd, det har torkad 1 1/2 år nu, och när jag tog några bitar av det, så blev det livat minsann! Gran är lugna gatan i jämförelse

Så asp är ett bra tips.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 13 dec-07 kl 08:01 »

Sedan tog jag ner ett 25 m aspträd, det har torkad 1 1/2 år nu, och när jag tog några bitar av det, så blev det livat minsann! Gran är lugna gatan i jämförelse

Så asp är ett bra tips.

Verkar i så fall bero på hur länge den torkat. Eldar nu med bla egen asp, och den slår inte gnistor mer än något annat. Men den har bara torkat vår-sommar.

Den ved som sprutade gnistor tidigare var från ett lass som hade torkat ca 1.5 år. Det kan också vara en svamp som orsakar gnistorna, en svamp som gärna går på asp. Men en oangripen asp ger därmed inte lika mycket gnistor? De aspar jag eldar nu var i princip helt rena.

Nåja, har börjat detaljspeca vad för ved mina kunder får levererat, så veden travas numera upp efter trädslag. Så jag kan göra truppförsök nästa vinter och jämföra, hittils har jag björk, ask, ek, asp, rönn, sälg, lönn och oxel att pröva med bland lövträden.  Har al, men ingen jag tänkt hugga ner i år. Saknar bok, alm och lind typ. Det har jag inga som jag vill hugga ner. Skulle dock kunna hugga ner en vildapel för att testa med också, fast den kan nog få stå och trängas med de andra för viltets skull.

Fågelbär (=körsbär) har jag redan prövat, och det slår inte gnistor.

Däremot är det inte omöjligt att det fanns med något trädgårdsträd, eftersom det var köpt ved. Syrén t ex.
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 08:16 av larso »

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 dec-07 kl 08:55 »
Skulle dock kunna hugga ner en vildapel för att testa med också, fast den kan nog få stå och trängas med de andra för viltets skull.

Fågelbär (=körsbär) har jag redan prövat, och det slår inte gnistor.

De där trädslagen har nästan för vackert träd för att eldas upp..... Du har inga grövre bitar att lägga på tork i ladan för senare uppsågning? En stol eller bokhylla i eget körsbärsträ  vore väl något!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 13 dec-07 kl 08:59 »
De där trädslagen har nästan för vackert träd för att eldas upp..... Du har inga grövre bitar att lägga på tork i ladan för senare uppsågning? En stol eller bokhylla i eget körsbärsträ  vore väl något!

Det var från förr när jag inte hade egen skog, kom från en granne till min mor som inte ville ha kvar ett körsbärsträd. Det var inte rakt nog för plank.

Däremot har jag lite ek (35cm+ grovt) jag inte vet vad jag skall göra med. Var tvungen att fälla i förebyggande syfte när jag fällde andra träd. Antingen sågar jag ner några fler ekar och säljer, eller så tar jag hand om den själv. Fast jag är lite osäker på hur jag skall hantera den. Såga upp först och torka sedan, eller vad? Sedan kan man ju göra massor med kul med ek.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 13 jan-08 kl 17:27 »
Kan nu efter att ha eldat egen ved med säkerhet meddela att det är asp som slår denna enorma mängd med gnistor. Inte bra.

Haze

« Svar #9 skrivet: 14 jan-08 kl 21:21 »
Annars hade jag tippat på sälj eller vide.
Sprakar och smäller värre än gran.
Jag har massor av det... men kan inte elda med det på natten, för då går det inte sova!

johlin

SV: Vad är det för lövved som slår gnistor
« Svar #10 skrivet: 19 aug-08 kl 11:52 »
Gammal tråd, men kan inte låta bli att skriva..
Jag eldade uteslutande björk senaste vintern, och lade märke till samma fyrverkeri när luckan öppnades ( syretillförseln ökade)..
I år blir det uteslutande tall och gran, å då ska det ju knastra så där mysigt!
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser