Sedan tog jag ner ett 25 m aspträd, det har torkad 1 1/2 år nu, och när jag tog några bitar av det, så blev det livat minsann! Gran är lugna gatan i jämförelse
Så asp är ett bra tips.
Verkar i så fall bero på hur länge den torkat. Eldar nu med bla egen asp, och den slår inte gnistor mer än något annat. Men den har bara torkat vår-sommar.
Den ved som sprutade gnistor tidigare var från ett lass som hade torkat ca 1.5 år. Det kan också vara en svamp som orsakar gnistorna, en svamp som gärna går på asp. Men en oangripen asp ger därmed inte lika mycket gnistor? De aspar jag eldar nu var i princip helt rena.
Nåja, har börjat detaljspeca vad för ved mina kunder får levererat, så veden travas numera upp efter trädslag. Så jag kan göra truppförsök nästa vinter och jämföra, hittils har jag björk, ask, ek, asp, rönn, sälg, lönn och oxel att pröva med bland lövträden. Har al, men ingen jag tänkt hugga ner i år. Saknar bok, alm och lind typ. Det har jag inga som jag vill hugga ner. Skulle dock kunna hugga ner en vildapel för att testa med också, fast den kan nog få stå och trängas med de andra för viltets skull.
Fågelbär (=körsbär) har jag redan prövat, och det slår inte gnistor.
Däremot är det inte omöjligt att det fanns med något trädgårdsträd, eftersom det var köpt ved. Syrén t ex.