Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Epilepsi?  (läst 1724 gånger)

Insanity

Epilepsi?
« skrivet: 17 nov-07 kl 18:51 »
Fick åka i ilfart till veterinären idag efter att vår labrador fick ett skumt krampanfall. Det varade i 4 minuter och såg verkligen hemskt ut..  :(

Han hade nåt liknande för några månader sen, men det var inte alls så illa som det var idag...  :-\

Med största sannolikhet är det epilepsi han har så vi ska dit på måndag igen för blodprover och förhoppningsvis sen få det bekräftat.

Nån här inne som har en hund med epilepsi?

Veterinären pratade lite om medicinering på honom osv..
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Epilepsi?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-07 kl 19:35 »
För drygt ett år sen tog jag hand om en 6-årig blandrashund. Han fick ett epilepsianfall (ja, det såg verkligen hemskt ut!) när jag haft honom i tre månader. Jag blev jätteorolig och fick tag i förrförra ägaren, som sa att han aldrig haft något anfall tidigare. Han har inte fått nåt mer anfall sen. Men förmodligen var det efter tre månader som han "landade" och började känna sig så pass trygg att han kunde slappna av.
Hur gammal är din hund? Jourveterinären jag ringde sa att det är ovanligt att epilepsi bryter ut hos en så pass gammal hund som min.
Det finns säkert någon annan här som har mer erfarenhet än mig. Jag hoppas det går bra med er hund!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Insanity

« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 21:40 »
Han blir 2 år i december, så han är inte så gammal.
Vi har haft honom sen augusti förra året.

Anfallet idag kom efter att vi varit och lekt ute i skogen.. veterinären sa att både positiv och negativ stress kan utlösa det hela.

Tyckte mig läsa till att epilepsi inte är helt ovanligt hos fågelhundar heller, och fågelhund är han ju...
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

ella04

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-07 kl 22:29 »
hej..jag har en hund med ep,de är obehagligt, men nu tänker jag mig för hur jag ska göra,och nu var de länge sen hon hade nåt.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 07 dec-07 kl 15:46 »
Hej.
Vi har haft en collie som fick epilepsi när han var tre år. Han led av en svårare men ändå humanare sort av ep då han själv märkte när anfallen var på väg så letade han upp oss först för att få hjälp att lägga sig ner. Anfallen varade 5-20 minuter och han typ knöt sig dvs nos mötte svanstipp över ryggen. Han var alltid medvetslös under anfallen så han led inget av dem. Vi började medicinera honom efter en grundlig undersökning på djursjukhus. Sedan åt han två tabletter varje dag i hela sitt liv och han blev 14 år. Anfallen fortsatte komma men enbart ett par gånger per år.  Om han haft den sorten av ep där han varit medveten om vad som hände så hade jag inte låtit honom leva. Jag var dagmatte åt en golden med ep och den skräcken som lyste ur hennes ögon när anfallen och kramperna kom vill jag aldrig se i en hunds ögon igen.

Jag tycker att du ska priova medicin för deet kan gå bra som det gjorde för vår hund. Jag har hört att det är lättare att medicinera en liten hund än en stor och det kanske du får ta med i beräkningen men det är väl värt ett försök.

Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser