Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hål på skinnen.  (läst 1632 gånger)

Gräbban

• -
Hål på skinnen.
« skrivet: 17 nov-07 kl 18:37 »
Kan man skicka skinn som det har gått hål på till beredning?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Hål på skinnen.
« Svar #1 skrivet: 17 nov-07 kl 19:02 »
Det tycker jag nog att man borde kunna göra. För att vara på den säkra sidan så ring eller maila berederiet och fråga!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 19:33 »
Jaaa..det är väl det dom kallar sekunda..men det borde gå o bereda iallafall...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henning

« Svar #3 skrivet: 18 nov-07 kl 08:05 »
Industriell beredning innebär stora påfrestningar på skinnet och ett hål leder ofta till att det blir större skador på skinnet. Är hålet större än en femkrona  skulle jag inte chansa.

Det beror ju ochså på vad man ska använda skinnen till. Om man t.ex. gör tofflor av dem eller säljer hela skinn har stor betydelse.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 18 nov-07 kl 08:29 »
Jag tänkte behålla skinnen själv och ha dom på golvet osv.. Detta var de två första skinnen vi tagit, och gutarna har tydligen mycket tunn hud, så det var knivigt!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #5 skrivet: 21 nov-07 kl 20:38 »
Fick tillbaka våra skinn idag. Slaktade på slakteri och sedan skickade direkt till berederi. Ett skinn hade ett hål som var 15 cm i diameter!!!!!!!!

Både jag och slakteriet är förundrad att det ens skickades till berederiet. Så nog går det att bereda hål om man vill...

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 22 nov-07 kl 10:07 »
Hej
Tidigare skickade jag ibland skinn med hål i (pga oförsiktighet när jag flådde) som det blivit en del hål på till beredning. Tyvärr blev det dåliga skinn till hög kostnad. Det verkar som hålen kan förstoras vid beredningen.
Trots att det inte handlade om jättehål blev skinnen bara skit på ren Svenska
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1176 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, matematiker, kex, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser