Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsvirke, härbre eller dylikt  (läst 3177 gånger)

evany

• "Skapargläjen finns i allt"
    • -
Korsvirke, härbre eller dylikt
« skrivet: 17 nov-07 kl 18:25 »
Någon här som vet vart man vänder sig om man önskar sätta upp ett mindre litet hus, i mindre format, av korsvirke, härbre?

Eller som vet någon som säljer ett sådant som har det på någon tomt nånstans?

Ser med spänning fram emot svar  :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Korsvirke, härbre eller dylikt
« Svar #1 skrivet: 17 nov-07 kl 18:42 »
Ta kontakt med den kommun- byggkontoret - där du tänkt köpa tomten och berätta om dina planer. På de flesta kontor är de mycket hjälpsamma och hjälper dig rätt och svarar på dina frågor. Bygglov krävs för att sätta upp stugan.

blocket.se finns det en hel del att hitta. Pröva med olika sökord. Lycka till.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

evany

• "Skapargläjen finns i allt"
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 21:10 »
Stort tack för infon  :)

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 20 nov-07 kl 20:43 »
Sök på "bortfors*" - fina sommarstugor och annat billigt att hämta!

Lycka till!
ES

carlie

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 22:15 »
vill du bygga det själv eller få huset uppmonterat.

Bo

Skilda världar
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 07:39 »
Korsvirket hör till den gotiska regionen och härbret till den nordisk-ryska.

ersam

• -
Re:Skilda världar
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 08:19 »
Korsvirket hör till den gotiska regionen och härbret till den nordisk-ryska.
Berätta gärna mer! Har läst en del om byggnadstyper och liknande men inte hört talas om dessa regioner. Vilka regioner finns i Sverige och var går gränserna?

ES

spencer

« Svar #7 skrivet: 15 jan-08 kl 18:39 »
Jag går på en skola där vi lär oss knuttimring med traditionella hantverksmetoder. Ett härbre är nog inte alltför svårt att slänga ihop så jag skulle nog kunna göra ett som sommarjobb. Tänk på't!
Om alla skulle tänka som Jonatan skulle det inte finnas nån ondska.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 28 jan-08 kl 15:28 »
är det inte så ochså att timmring är vanligare i norra än i södra sverige.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jan-08 kl 15:37 »
är det inte så ochså att timmring är vanligare i norra än i södra sverige.

Har helt med råvaran att göra. Smålands djupa skogar ligger ganska långt söder ut och har mycket timrat. Skåne som ligger väldigt långt söder ut saknar djupa granskogar och har "regelstommar" - korsvirkeshus.

ES

Bo

Re:Skilda världar
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 18:29 »
Berätta gärna mer! Har läst en del om byggnadstyper och liknande men inte hört talas om dessa regioner. Vilka regioner finns i Sverige och var går gränserna?

Gotiska byggnadsstilen med brant takvinkel och sten, lera, eller korsvirke har man traditionellt på Öland, Gotland, Blekinge delvis, Skåne, Halland, Danmark, Storbritannien, nordsjökusten och södra östersjökusten. Dessutom större delen av kontinenten. Norr därom och i hela Sibirien härskar en träbyggnadstradition med flack takvinkel.

Den latinska traditionen med stenhus och flack takvinkel tar vid söderut och jag vet inte hur gränsen går genom Frankrike.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 18:32 av Bo »

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 28 jan-08 kl 18:53 »
Takvinkeln bestämdes förr mest av vilket taktäckningsmaterial som finns till hands.
Efterhand blev nog takvinkeln också en smak- och modesak, det blev olika stilar i olika landsändar, som lever kvar även sedan den ursprungliga anledningen är överspelad.
Stråtak kräver ganska brant takvinkel, där man tidigare haft mycket stråtak har man nu ungefär samma branta vinkel på tegel- och plåttak,
fast man kunde ha klarat sig med flackare vinkel.
I norr utnyttjade man det tjocka snötäcket på taket som isolering, och fortfarande har man flackare tak i Norrland, fastän isoleringen numera görs på annat sätt.

Sen brukar man också använda begreppet gårdstyp för hur byggnaderna traditionellt är arrangerade på en jordbruksfastighet.

Citera
Man brukar tala om fem olika gårdstyper; den sydsvenska, den götiska, den västsvenska, den centralsvenska och den nordsvenska gården.
Den sydsvenska gården i Skåne, Halland och södra Bohuslän, var fyrlängad med sammanbygd mangård och fägård. Flera funktioner var samlade under samma tak. De andra gårdstyperna karakteriseras av att mangård och fägård är åtskilda.
Den nordsvenska gården i Norrland och Dalarna bestod av fristående hus, men grupperade i fyrkant.
Den götiska gården med sitt utbredningsområde i östra Götaland och Svealand utgjordes av långsträckta man- och fägårdar skilda från varann med stängsel.
I den centralsvenska gården i Mälardalen och kring Hjälmaren skildes man- och fägård åt av en bodlänga.
Den västsvenska gården i framför allt västra Götaland och Svealand, bestod av en lös husformation med få huslängor antingen jämsides eller i vinkel.

Källa: http://www.wisthbf.se/slott-torp/styvinge/styvinge-byggnadshistoria.htm
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 19:08 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Knut

« Svar #12 skrivet: 30 jan-08 kl 08:08 »
Jag har timrat en bastu, vedeldat så klart. Kommer att hålla mig ut och några generationer till.
I sommar ska jag timra en för avsalu !

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser