Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)  (läst 19518 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höna med korsnäbb
« Svar #40 skrivet: 29 maj-12 kl 01:25 »
Bra att du håller reda på mina inlägg.  ;)

Det är för att jag ser dig som en av de kunnigaste här.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #41 skrivet: 29 maj-12 kl 06:19 »
Tack så mycket för era svar och råd!  :)

Det kan alltså vara ärftligt... Många verkar ha löst problemet genom att sätta en sån höna i en "värpgrupp", men jag har ingen möjlighet att hålla två hönsflockar.  Jag vill helst inte ta bort henne, men det kanske är det enda alternativet... :(
Om näbben rättar till sig när du filat på den, och problemet inte återkommer, så lider ju inte hönan. Har du inte plats att ha kvar henne kan du ju skänka bort henne till någon som inte avlar. Eller ta bort henne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 29 maj-12 kl 08:23 »
En kyckling som föds med korsnäbb skulle jag inte avla på. Fick själv en här som även saknade ett öga och näbben var så deformerad så den inte kunde äta, avlivades såklart.

Om näbben däremot växer lite fel så ser jag inte det som nått allvarligt fel... Det är ju mer som att en nagel växer lite tokigt. Som tidigare talare säger... Om felet inte återkommer så är det ju inget fel på hönan.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #43 skrivet: 29 maj-12 kl 09:26 »
En kyckling som föds med korsnäbb skulle jag inte avla på. Fick själv en här som även saknade ett öga och näbben var så deformerad så den inte kunde äta, avlivades såklart.

Om näbben däremot växer lite fel så ser jag inte det som nått allvarligt fel... Det är ju mer som att en nagel växer lite tokigt. Som tidigare talare säger... Om felet inte återkommer så är det ju inget fel på hönan.

Menar du att näbben kan växa fel korta perioder? Gäller det även vuxna höns?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 29 maj-12 kl 10:18 »
Då lägger jag in en fråga oxå  :)

Har en unghöna som underdelen på näbben blev lite längre än överdelen, samt att på sidorna överlappade det övernäbben. Jag tog en avbitare och formade om och filade den så att det blev korrekt. Nu ser det fin fint ut. Förutom detta är detta en superfin höna som jag hade tänkt att ha i avel men nu funderar jag om inte hon borde bli sällskapshöna istället??? Får se om det håller sig gör det inte det ja då får vi se vad som händer  :-\

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 29 maj-12 kl 14:53 »
Det är tydligt att det råder delade meningar om man ska "fixa till" en sån höna, men jag hade inte chansat, utan tagit bort henne.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 29 maj-12 kl 14:58 »
Jag hade en kyckling förra året som fick korsnäbb. Jag klippte och filade försiktigt tills näbben blev fin och sen dess har den varit normal. Näbben är som klor som slits naturligt men ibland får man hjälpa till.

Undrar om det verkligen var korsnäbb din höna fick då? Eller kanske finns i olika former. För de jag har sett och av egen erfarenhet, haft en, så går det inte att fixa hur mycket du än filar. När dom väl har korsnäbb så slutar  det med att övre delen och undre delen är åt var sitt håll=problem med att äta och dricka=avliva i god tid. så tycker jag!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #47 skrivet: 29 maj-12 kl 15:52 »
Frågan är hur trevligt hönan tycker det är att bli filad på? Antagligen värt besväret, om hon blir av med korsnäbb, men ändå...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 29 maj-12 kl 16:26 »
Alltså... Den kycklingen jag filade och klippte näbben på var en 7-8 veckor när problemet uppstod. Aldrig nått problem efter det och som jag ser det var det lätt åtgärdat. Det är inte värre än att klippa klorna på dem liksom. Näbben gick i kors och undernäbben var lite längre än övernäbben. Jag tror att det sistnämnda var problemet egentligen. Undernäbben ska ju precis få plats innanför övernäbben och blir den undre för lång så måste spetsarna korsas. Då börjar ytorna slipas fel mot varandra och felet blir värre om man inte gör nått av det.
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 16:34 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 29 maj-12 kl 16:32 »
Menar du att näbben kan växa fel korta perioder? Gäller det även vuxna höns?

Ja, näbben växer hela tiden som klor men kanterna slipas mot varandra hela tiden så man märker inte det i normala fall.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #50 skrivet: 29 maj-12 kl 16:35 »
Ursch. Låter hemskt att avlida djur för att de e lite deformerade. Så länge det e friska annars så tycker jag man kan ha kvar dem. Själv har jag en korsnäbbad (helt och hållet fullt ut). Hon e nu 1½ år och lägger ägg, har samma vikt som alla hennes syskon men har lite mer smutsigare fjädrar då hon inte kan putsa sig själv så bra. Hon kan ej picka om det ligger ett frö på marken men i matskålen stoppar hon in hela näbben och får i sig mat. Eftersom hon e såpass stor etc så kan jag inte se att hon lider. Hennes deformation kom jättesent, typ när hon var 3 månader. Men alla ska göra det som känns bäst. Såklart.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #51 skrivet: 29 maj-12 kl 16:44 »
Hennes deformation kom jättesent, typ när hon var 3 månader. Men alla ska göra det som känns bäst. Såklart.

Har du försökt fila eller klippa näbben?

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #52 skrivet: 29 maj-12 kl 19:36 »
Nej det har jag inte, hade inte ens en tanke på att jag kunde göra ngt sånt. Men ärligt tror jag inte att det hjälper, när jag skriver sne så e hon HELT sne. Näbben formar ett kors liksom.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #53 skrivet: 29 maj-12 kl 20:51 »
Men det kunde väl inte ha utvecklats från en dag till den andra? Jag tvivlade också på att jag skulle kunna fixa till näbben men det gick. Jag tror tyvärr inte att jag har bilder men jag ska leta.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #54 skrivet: 29 maj-12 kl 21:25 »
Jag har en wyandotte som näbben hamnar i kors på om jag inte klipper med jämna mellanrum, hon har ett litet underbett. Veterinären har kollat henne. Avlar inte på henne men hon ska absolut få leva vidare, hon har inga problem med att äta och dricka och verkar tycka det är ok att få näbben klippt. Hon är alldeles lugn när jag klipper den, kanske en gång i månaden ungefär. Lycka till med din höna.

Tösen

• Småland
sne näbb hos kyckling
« Svar #55 skrivet: 07 jun-12 kl 11:23 »
Eller rättare sagt undre delen av näbben sticker ut åt sidan en bit, den äter och dricker och verkar inte störas av det.. är den livsduglig?
Det blir vad du gör det till!

FM

• Skåne
SV: sne näbb hos kyckling
« Svar #56 skrivet: 08 jun-12 kl 00:15 »
Låter som korsnäbb lr möjligtsvis att den skadat sig. Så länge den håller hullet och är pigg o glad så behöver du vell inte ta bor den :) Avla på den bör du dock inte göra då korsnäbbhet har en ärftlighet ;)

Finns en relativt ny tråd i sjukdommar där korsnäbb diskuteras :) orkade inte leta upp den nu.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tösen

• Småland
SV: sne näbb hos kyckling
« Svar #57 skrivet: 08 jun-12 kl 13:09 »
Aha jag ska genast läsa om detta :) Näe någon avelshöna blir hon inte då men sålänge det inte stör får hon sprätta vidare! Tack för svar
Det blir vad du gör det till!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #58 skrivet: 09 jun-12 kl 12:57 »
Nu har jag nog fattat detta med att det är skillnad på korsnäbb och korsnäbb. Den formen jag sett tidigare är när själva näbbspetsarna växer i kors. Nu har jag även sett ett fall där käkarna vrider sig från varandra.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #59 skrivet: 10 jun-12 kl 14:35 »
Denna kycklingen hittade jag härom dagen. Detta kan inte bero på inavel då den är raskorsning. Inget att göra nått åt ett sånt fel förstår jag. :-\
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 15:01 av Helena R »

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser