Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)  (läst 19529 gånger)

sofsun

• Gäst
Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)
« skrivet: 16 nov-07 kl 19:46 »
Jag har en höna som är född i våras. Igår såg jag att hennes näbb har blivit sned. "över näbben" sluter inte tätt över "neder näbben". Det ser ut som om hon fått en smäll över näbben. Hörde sedan genom min man att en annan kyckling som vi sålt från samma kull också hade något konstigt med näbben. Jag har inte fått tag på dem så jag vet inte om det är något liknande.

Är det någon som vet vad det kan vara, finns det någon sjukdom med denna symtom?

mvh. Sofia

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 21:20 »
Tror att det kan vara en ärftlig defekt. Om det inte är värre än att hönan kan äta och dricka normalt så kan hon värpa och må lika bra som dina andra höns, men man bör inte avla på henne.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-07 kl 00:33 »
Avla inte på såna hönor.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-07 kl 10:03 »
I så fall kanske man inte ska avla på syskonen till henne heller ???
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jun-08 kl 16:58 »
Skall jag tänka på något särskilt när jag klipper näbben på en höna? Hur mycket kan man ta "åt gången"? Finns det risk för att det spricker?
Anledningen till frågorna är att en av mina unghönor har en korsnäbb som kan bero på för lång näbb.

Kan det finnas andra anledningar?

Finns något annat att göra? (Förutom yxen.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 11:14 »
Ville putta upp tråden eftersom jag har en kyckling med såkallade "korsnäbb". Den är ca 2 veckor gammal nu och jag upptäckte det IGÅR! innan har jag inte sett någon med någon sne näbb. Det är en sålänge bara lite grann, men kommer det bli värre med åldern? Vad ska man göra? det går väl inte att förhindra?  :-\ Kan lägga ut en bild om det hjälper..?

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 aug-09 kl 08:23 »
När kycklingen har blivit mer än en månad så kan man inte manipulera tillbaka näbben på rätt sätt, då har kroppen hittat sin plasering och  allt har växt ihop där det ska, man måste göra det omedelbart när den kommer ut ägget eller veckorna efter.
Gör man det senare så är det plågosamt och och en smärtfull upplevelse för den som ändå inte kommer att göra någon nytta.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 aug-09 kl 10:01 »
Tänk om det är ärftligt? Nej sånt skulle jag inte avla på.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-09 kl 10:44 »
HAHAHA!! tack Sandra xD hade inget internet, fick sitta på mobil, så blev så himla konstigt hehe ::) Men jaja. nu styrker vi allt jag skrev!! Men hur som helst, om jag läser rätt nu xD, så har jag faktiskt ALDRIG skrivit att jag ska avla på den stackaren!! Jag vill bara rädda hennes lilla näbb så att hon kan äta och dricka normalt. hon komemr bara ge oss ägg som vi kan göra pankaka av sedan ;D nu är alla glada och belåtna ;D Hade inte tänkte att tjepa något mer heller, ser ingen mening med det. man måste ju pröva och det fick den lilla stå ut med i *räkna*... ca 6 timmar. Glad blev hon (vet inte om jag ska skriva han eller hon pju!) och den snea näbben får hon behålla!!!
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 10:55 av Fredrikslund »

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 aug-09 kl 10:57 »
Kan du inte sätta in en bild på henne, jag har en oxå som är ca 1 ½ månad och hon / han får leva tills det hon visar att hon inte klarar av det längre, sen avlivar jag, hoppas bara att hon kan leva med sitt handikapp......
Inget illa menat alls, jag om någon vet hur det är att vilja göra allt för sitt djur, herre gud jag hade en tupp som förfrös sina fötter som sedan trillade av och han levde många år och mådde prima, jagade hönor från morgon till kväll, har tejpat vingar,  har en blind tupp, en nästan blind anka, tro mig jag har prövat det mesta och tycker att man ska pröva. Enda jag menade är att ska man rätta något på ett djur så ska man göra det innan de fyllt en månad för då har skelettets kanter växt samman och då blir det smärtfullt...... innan dess kan man många gånger göra underverk.  Benbrått däremot funkar bra  när som helst , har en höna som är gammal nu, hon bröt benet och efter tejpning och annat så har det växt ihop perfekt, hon haltar inte ens.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 aug-09 kl 11:11 »
Jepp såg det direkt, men det har blivit sämmre, men verkar nu stanna upp. Den har inga problem att äta, tippar huvudet och så länge det är bra med mat i skålen så går det utmärkt... och nej den kommer heller inte att gå i avel, utan den får bli äggprodusent  till husbehov....

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 24 aug-09 kl 11:32 »
Jag menade två veckor. men konstigt att jag inte sett något förens nu. Jag är 100% säker på att det inte fanns där när den föddes. Är jätte noga med att kolla alla när dom kläcks ::)

Här komemr bild. Är det sämre än min kyckling?

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 aug-09 kl 11:47 »
Ok, inte mer än så, min erfarenhet säger mig att den kommer att utveckla det mera, "saker puttar på saker" i käken och den växer mer fel.... men det behöver inte betyda att den tar skada av det, många säger kanske att den ska avlivas.... då ska de se min ..... men så länge de håller hullet och ser glada och pigga ut så tycker jag att det är ok.

Jag tror att det är det svåraste att rätta på en kyckling, näbben, den är så rörlig och tunn, prova och koka upp ett huvud nästa gång en kyckling har dött, rensa det helt och kolla hur det ser ut, då kan du känna hur tunn näbben är i kinderna och hur lätt det är att det blir fel, det är äckligt men en väldigt bra erfarenhet.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 24 aug-09 kl 11:58 »
Jag förmodar att det kommer blir värre. har jag redan räknat med  :-\ Du sa att den var ca 6 vckor va? ska ta kort varje vecka och se om det blir värre.  Jag tror många tänker att om det inte ser ut exakt som en höna ska se ut enligt "boken", då måste den lida något enormt och man måste ta bort den direkt. men hur vet man det om den inte visar något tecken på smärta? Jag vill hur som helst väldigt gärna veta hur det går med din kyckling!

Jag litar på vad du har att säga om käkar och näbbar. vill inte gräva i huvudet ::)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 15:52 »
Jag hade tänkt köpa orpington kyckingar föra året men när jag kom dit så var det en som neben sne presis så som Monikas var. de var 1 dag och de  50kr/st och var rätt dyrt tyckte jag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 25 aug-09 kl 14:14 »
Ursäkta men varför tar man inte bara bort en sån stackare? Den har ju fulla nedernäbben full med gammal mat, den har säkert svårt att äta och putsa sina fjädrar. Är ju absolut inget ämne för nån vidare avel och till slakt lär den ju vara mager och eländig. Är ju knappast god djurhållning att ha så missbildade djur vid liv  :'( Jag skulle aldrig låta djur lida så.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #16 skrivet: 25 aug-09 kl 14:37 »
Förlåt men jag förstår inte var man (generellt) sparar en höna med så sne näbb.. Dom ska väl kunna picka dona med näbben.
putsa fjädrar osv..

Näe om den bodde i min hönsgård skulle jag låtit den gå vidare och satsa på någon annan som jag kan använda i avel och så.
Men men nu gör den inte de.. Har haft nån med lite sne näbb men den fick gå vidare. tycker inte att det är rätt bara.. :-\

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 25 aug-09 kl 17:08 »
Jag hållér ialla fall med Monika jag ::)  Jag vet inte, men jag tycker att alla är lika värda här på jorden (hUr töntigt det än må låta i vissas öron) och att alla ska få samma chans. Våra djur ser vi ändå lite som våra egna barn, nu har jag inga barn så ska väl inte sätta mig in i det allt för mycket. Så skulle du söva ner ditt barn om munnen hade en defekt? Ibland ser man på program där barn får sitta i rullstol och kan knappt röra sig eller äta, DOM ser verkligen ut att lida. det ser riktigt hemskt ut när dom sitter där och nästan grinar. men inte tar vi bort dessa barn för det? Så ser jag på djur, men självfallet tar jag bort mitt djur så fort jag ser att han lider. Och somsagt, ingen som har sagt att dessa ska användas i avel och denna gång läser jag rätt!!! Jag förösker bara göra allt för mina djur tills djuret visar att h*n inte vill leva längre.
När jag ser barn med detta "handikapp" vill jag nästan ta bort dom med, ser så misserabelt och hemskt ut. Så ser jag på saken och kommer förmodligen få en hel del skit för detta!! Men vill inte att Monika ska känna sig ensam här hehe  :-[
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 17:10 av Fredrikslund »

gernsö

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 aug-09 kl 20:31 »
Tusen tack ska du ha, det värmde så himla mycket.  Kan till och med tala om att vi hade en inspektion i dag från länsstyrelsen och liten pippsing med sned näbb gick igenom inspektionen utan problem, togs till och med ut och visades upp och de godtog min strategi om vad som var ok och vad som inte var det.

Jomark

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 01 maj-10 kl 14:35 »
Gernsö hur gick det för din korsnäbbade kyckling?
Jag har nämligen fått två som ser likadana ut som din och jag vet inte hur jag ska göra, avliva eller låta bli. Dom äter, dricker och är i samma hull som syskonen. Men det ser ju illa ut. Vore kul att veta om det är hållbart att ha dom kvar.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser