Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)  (läst 19533 gånger)

hönstokan

• Jämtland
SV: Näbb som inte går ihop.. (korsnäbb)
« Svar #20 skrivet: 02 maj-10 kl 17:00 »
hej
jag har också en "korsnäbbing" en liten blommehöna med ett stort "felbett", hon är alltid först att äta, att springa ut när jag öppnar, hon putsar sej lika som dom övriga. Hon är nu 9 veckor men så glad och god, verkar inte ha ont. Kan man klippa lite näbb? Jag är oxå nyfiken hur det gick för de övriga med korsnäbb.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 05 maj-10 kl 12:29 »
Har en blandrashöna med kraftig korsnäbb som är född sommaren -09. Hon hade inte det som kyckling utan den växte så småningom snett. Hon putsar sig äter och sprätter som de andra hönsen, är rund och fin och lägger bra med ägg. Hon ser ut att må prima :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Jomark

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 05 maj-10 kl 22:57 »
Jag tog bort mina två idag. Jag upptäckte att dom alltid var hungriga och krävan aldrig riktigt full. Dessutom hade dom sämre hull än sykonen som hade normala näbbar. Så då lät jag dom "flyga vidare".
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 12 maj-10 kl 08:33 »
Min åkte också till himlen... blev värre och värre..

« Svar #24 skrivet: 07 sep-10 kl 17:11 »
1. Jag har en 5 månaders dvärgwyandottehöna vars näbb inte växer som den ska. Hon kan inte stän näbben ordentligt utan näbbdelarna pekar lite åt olika håll. Hon verkar inte lida av det men jag tycker det ser ut som om näbben långsamt blir längre och längre. Den kanske inte slits som den ska.  Brukar man/ ni klippa hönsnäbbar?
2. Samma lilla rara höna har en liten svulst precis bakom örat. Jag har inte klämt på den ännu men den ser hård/ kompakt ut. Är det någon som har liknande erfarenheter?

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 10 sep-10 kl 21:47 »
En och annan "korsnäbb" föds/kläcks både inom "inavlade" och "utavlade" hönsgrupper. De får aldrig ett normalt näbb. Hönsen får svårt att picka och näbbet slits inte normalt. Det är bara att avliva "korsnäbbarna" så fort man upptäcker dem. Enligt min mening är det på gränsen till djuplågeri att låta en sån höna leva.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 11 sep-10 kl 10:58 »
bara haft det engång och han åkte ganska snabbt till himlen för näbben korsade sig mer och mer.. ser inte så farligt ut i början men blir riktigt illa tillslut.. i alla fall så fick jag en vaktelhöna som är född i våras igår som har samma, fast är bara vädligt lite.. aldrig sett på vaktlar förut men antar att det förkommer hos dom med :P

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 16 sep-10 kl 17:13 »
Jag hade också en dvärgkochinkyckling där näbben var som du beskriver. När den var liten var det inga problem för den att äta, men näbben blev värre vecka för vecka och det syntes att det var jobbigt för den att få i sig mat. Jag avlivade den och händer det igen kommer jag att göra det direkt istället.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Wildvittra

• -
« Svar #28 skrivet: 10 dec-10 kl 09:49 »
Vi har ett gäng faveroll-hyrbid?blandisar på tre månader, varav en av hönorna har en näbb som går i kors. Hon äter, dricker och växer precis som de andra och verkar inte ha några problem, och så länge det verkar bra får hon såklart vara kvar. Men kan nån förklara hur det kan komma sig att näbben ser ut såhär? Man såg inget på henne då hon var liten, det är senaste månaden vi har lagt märke till det. Tror ni hon kommer få några problem med näbben?

~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 10 dec-10 kl 10:20 »
Jag har läst här på alternativ att det bara blir mer och mer kors på näbben ju längre tiden går. Tyvärr tror jag att det mest humana är att avliva henne innan hon inte kan äta längre. Jag har själv ingen erfarenhet så du kanske ska vänta på fler svar. Lycka till!
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Ms_Agda

• Småland
« Svar #30 skrivet: 03 jul-11 kl 20:58 »
Hejsan!

Skrev ett inlägg för ett tag sen, massor läste men ingen svarade. Försöker igen.

En av mina höns-kycklingar (sussex) har korsnäbb. Ganska rejäl sådan. Bilden är tagen då hon var 6 v, idag är hon 8 v, och korsnäbben ännu värre.
Vad säger ni som vet bättre än mig? Tänker jag rätt som gärna har henne kvar ändå? Hon är störst av "alla" 4 höns, och verkar må jättebra och äter och pysslar som alla de andra. Dricker också utan problem. Å fångar myggor utan problem.

Finns det något som talar emot hennes välbefinnande som jag inte ser?

Svara gärna. /Hälsn. Sanna
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Torry

« Svar #31 skrivet: 03 jul-11 kl 21:23 »
Jag har själv ingen erfarenhet av korsnäbbar men jag tycker att om hon kan äta, dricka och putsa sig utan problem så går det ju ingen nöd på henne. Kanske kan du klippa eller fila lite på näbben så det inte blir värre.
//Torry

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #32 skrivet: 03 jul-11 kl 22:15 »
Höns med korsnäbb kan mycket väl leva och ha ett bra liv om näbben inte blir värre än att dom kan äta och dricka. Det funkra uppenbarligen bra för din höna i och med att hon är störst och fin i hullet  :D

Man får dock vara beredd på att hjälpa henne att sköta näbben då den inte slits normalt och många gånger växer så att den blir värre och värre. Det är också viktigt att håla koll på allmänstatus och hull så att man märker direkt om hon får svårt att äta och dricka. Får hon problem med det bör man avliva henne så att hon inte svälter ihjäl vilket dom annars kan göra.

Näbben har precis som klor en pulpa och om man klipper för mycket gör det ont och blöder. Därför bör man hellre ta lite och förhållandevis ofta.

Mår din höna bra finns det ingen anledning att avliva henne, börjar man ana att hon lider är avlivning tyvärr det enda rätta.

Man bör dock inte avla på en höna med korsnäbb då det finns en ärftlighet i det. Men som sagt så länge hönapöna mår bra så  kan hon gott få leva som en i flocken och stå för produktion av frukostägg  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Wildvittra

• -
« Svar #33 skrivet: 05 jul-11 kl 14:34 »
Vi har en faverolle/värphybrid med korsnäbb som många här på forumet rådde oss att ta bort i vintras då jag märkte hur hon såg ut. Men jag ville avvakta och idag är jag jätteglad över det: hon är nu 10 mån och har inga problem som helst med någonting! En av de mest tama och mest värpande hönorna i vår flock. Hon äter och pickar utan problem, lika stor och fin som sina systrar. Det enda som märks är att hon ser lite lustig ut och det fastnar smuts i näbben, men då går hon och sköljer bort det i vattnet så det är inga problem alls!  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

beinjeit

• Gäst
Höna med korsnäbb
« Svar #34 skrivet: 28 maj-12 kl 22:45 »
En av mina unghöns har korsnäbb, över- och undernäbben går alltså inte ihop... Jag har sett att hon har problem med att gripa med näbben runt ett visst grässtrå eller ett visst pelletskorn, men hon växer och verkar må bra så hon får nog i sig den mat hon behöver. Hönorna kommer att få ruva om de vill och därför funderar jag över om det kan vara ärftligt med korsnäbb. De är hedemorahöns och de brukar väl vilja ruva...

Hur skulle ni göra? Tror ni att det är ärftligt med korsnäbb?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Höna med korsnäbb
« Svar #35 skrivet: 28 maj-12 kl 22:51 »
Jag hade en kyckling förra året som fick korsnäbb. Jag klippte och filade försiktigt tills näbben blev fin och sen dess har den varit normal. Näbben är som klor som slits naturligt men ibland får man hjälpa till.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Ronny

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 28 maj-12 kl 23:56 »
Det händer då och då att kycklingar föds med korsnäbb. Eftersom ett ärftligt samband inte kan uteslutas, tycker jag det enda försvarliga är att inte avla vidare på ett sånt djur.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #37 skrivet: 29 maj-12 kl 00:05 »
Det händer då och då att kycklingar föds med korsnäbb. Eftersom ett ärftligt samband inte kan uteslutas, tycker jag det enda försvarliga är att inte avla vidare på ett sånt djur.

Har du ändrat åsikt sedan 2010, Ronny, eller missförstår jag ditt inlägg här:

En och annan "korsnäbb" föds/kläcks både inom "inavlade" och "utavlade" hönsgrupper. De får aldrig ett normalt näbb. Hönsen får svårt att picka och näbbet slits inte normalt. Det är bara att avliva "korsnäbbarna" så fort man upptäcker dem. Enligt min mening är det på gränsen till djuplågeri att låta en sån höna leva.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

beinjeit

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 maj-12 kl 01:02 »
Tack så mycket för era svar och råd!  :)

Det kan alltså vara ärftligt... Många verkar ha löst problemet genom att sätta en sån höna i en "värpgrupp", men jag har ingen möjlighet att hålla två hönsflockar.  Jag vill helst inte ta bort henne, men det kanske är det enda alternativet... :(

Ronny

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 29 maj-12 kl 01:24 »
Hej Henrik!

Bra att du håller reda på mina inlägg.  ;) Jag tycker dock att jag har gett ungefär samma svar. Mitt förra svar var kanske något mer dramatiskt. Om jag skriver i klartext, så skulle jag nackat en sådan höna 2010 och jag skulle fortfarande nacka en sådan höna.
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 01:30 av Ronny »

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser