Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask + slakt?  (läst 3042 gånger)

giraff

Mask + slakt?
« skrivet: 16 nov-07 kl 12:47 »
Hej, står inför stundande slakt av årets lamm och misstänker att några har mask (de är lite svarta i rumpan). Vi vet att vi missade något lamm när vi maskade av för en tid sen.
Det är ju 14 dagars karens på avmaskningen inför slakt (Ivomec). Är det möjligt att ändå slakta dessa eller ska vi maska av dem och vänta med slakt? Är det någon fara att äta köttet om fåren har mask, eller är det huvudsakligen en fråga om slaktvikten?
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

ersam

• -
Re:Mask + slakt?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-07 kl 13:58 »
Har slarvat med avmaskningen och ätit åtskilliga kg av köttet. Ingen skillnad på smak eller kvalité mot andra år med ordning på avmaskiningen. Däremot är väl problemet att de inte växer lika fort - men jag antar att du inte är ute efter hög avkastning...

Vid något tillfälle har vi haft någon liten masksort (små vita) som befunnit sig i köttet tror det  var under frambenen. Riktigt äckligt men det tvättade vi bort så gott som det gick. Efter frysning så var det bortglömt och som sagt ingen fara med köttets smak.

Lycka till!
ES

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 15:33 »
 Masken är väl inte farlig för den som ska äta köttet....
Men jag kan inte hålla med om att man enbart sköter avmaskningen för att man vill ha hög avkastning...
 Man vill väl låta sina djur må så gott som möjligt och djur som är fulla av inälvsparasiter (t o m) så mycket att tillväxten hämmas, de mår förmodligen inte så bra :(
 Maskar I köttet på levande får är väl fluglarver? Dessa kan få fäste på smutsiga får (tex vid diareé orsakat av inälvsparasiter) något jag till varje pris skulle vilja undvika, inte kul att bli äten levande >:(
                             Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 16 nov-07 kl 15:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 nov-07 kl 18:11 »
Strunta i avmaskningen och slakta lammen!
Ska du behålla något lamm levande - avmaska det!
Ivomec är inte ett bredspektrikt avmaskningsmedel, det tar i huvudsak stora magmasken, men lämnar andra maskar. Dessutom rätt "giftigt". Det är onödigt att använda det om det inte behövs... Bör sparas till när det verkligen behövs.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-07 kl 18:39 »
Vid något tillfälle har vi haft någon liten masksort (små vita) som befunnit sig i köttet tror det  var under frambenen. Riktigt äckligt men det tvättade vi bort så gott som det gick. Efter frysning så var det bortglömt och som sagt ingen fara med köttets smak.

Om det är sånt man upptäcker först när djuret skall styckas efter att ha hängt sina 35-40 dygnsgrader så är det nog fluglarvet. Dvs utrymmet där slaktkroppen förvarats var inte flugfri. Enklast är att använda en viltsäck för rådjur, finns att köpa i var och varannan jaktaffär så slipper man att flugorna kommer åt slaktkroppen.

giraff

« Svar #5 skrivet: 16 nov-07 kl 18:48 »
Tack, det lugnar mig något. Självklart maskar vi av regelbundet för att våra får ska må bra. Men några missades dock, utan att vi tidigare sett att de visat några tecken på mask. Men  man funderar ju på om det kan finnas nån ohälsosam mask kvar i systemet, när man själv sen äter av köttet.
Såg en tidigare tråd om lamm med diarré efter att ha ätit frostnupet bete, det kan kanske även vara detta som gett resultat på våra lamm-bakar? Inte nödvändigtvis mask? Det har ju varit några rejäla frostnätter nu...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 19 nov-07 kl 12:22 »
Charlotte: Klart man ska sköta sina djur! Och sköta det med inälvsparasiter med avmaskining och/eller flytt mellan hagar ofta är en självklarhet.
Det jag svarade på var om det var lönt att avmaska innan slakten och det jag ville få fram var att det är nog ingen fara med köttets kvalitet däremot kan det ha påverkat tillväxten negativt. Fast jag uppfattade inte den första skribenten att det var frågan om maximal avkastning hon var ute efter...

Appropå maximal effekt av maskmedel - när ska man avmaska, strax innan flytt - i samband med flytten eller strax efter flytten. Normalt brukar det väl ta några dagar innan det verkar fullt ut?

ES

Henning

« Svar #7 skrivet: 19 nov-07 kl 12:48 »
Strunta i avmaskningen och slakta lammen!
Ska du behålla något lamm levande - avmaska det!
Ivomec är inte ett bredspektrikt avmaskningsmedel, det tar i huvudsak stora magmasken, men lämnar andra maskar. Dessutom rätt "giftigt". Det är onödigt att använda det om det inte behövs... Bör sparas till när det verkligen behövs.

Ett litet tillrättaläggande.
Ivomec och dess analoger är mycket effektiva mot rundmaskar (inte enbart haemonchus). De har dock ingen effekt på bandmaskar eller flundror. Det finns knappast några  bredspektriga avmaskningsmedel men ivomec är nog det som tar flest olika parasiter vid normaldosering. Giftigheten är låg utom för vissa hundraser.

Jag håller med om att det inte ska användas slentrianmässigt. I vissa delar av världen finns parasitstammar resistenta mot flera avmaskningsmedel.
En genomtänkt strategi för att undvika för stor inverkan av parasiterer är bättre på lite längre sikt.
« Senast ändrad: 19 nov-07 kl 12:50 av Henning »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 19 nov-07 kl 17:57 »
Ja, det är betet som ska hållas parasitfritt, inte djuren.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 19 nov-07 kl 20:53 »

Appropå maximal effekt av maskmedel - när ska man avmaska, strax innan flytt - i samband med flytten eller strax efter flytten. Normalt brukar det väl ta några dagar innan det verkar fullt ut?

ES

Det bästa är att göra träckprov och avmaska mot det som behövs om det behövs. Numera är avmaskningspreparaten receptbelagda så man behöver få ett utskrivet av veterinär. Är man med i fårhälsovården så ingår två träckprov om året och så får man rådgivning och även recept av deras veterinärer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1228 gäster, 4 användare (2 dolda)
kex, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser