Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grädda färdigt?  (läst 4120 gånger)

Norrsken

• -
Grädda färdigt?
« skrivet: 14 nov-07 kl 06:48 »
Så gjorde jag det igen! Hade bråttom iväg nånstans, och bröden jag hade i ugnen blev inte riktigt färdiga. Inte så att de inte går att äta, men.. Så nu undrar jag om någon har nåt smart tips på hur man kan få till det, kanske tina i vanlig ugn? Jag har gjort ett liknande misstag förut, och då försökt grädda på lite mer, bara in i ugnen som vanligt, men då fick bara ytan färg, innanmätet var lika degigt som innan.. Så tips mottages tacksamt! Och nästa gång ska jag se till att inte ha bråttom iväg ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

hustigern

• Östergötland
Re:Grädda färdigt?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-07 kl 16:13 »
Har inte provat, men vad sägs om att skiva som det är och sedan rosta?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Clementine

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 00:06 »
om du har brottom iväg kan du kanske stänga av ugnen o låta bröden stå kvar i eftervärmen? brukar funka för mig. om du stoppar in dom i ugnen när dom har kalnat blir det ju främst utsidan som gräddas mer, eftersom det tar ett tag innan värmen kommit in i brödet.
Jag har babylonsjukan!

Westan

« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 22:38 »
Hammnade i liknande läge för några dagar sedan.
Skulle grädda ett vetebröd gjort på hemmalt mjöl av fina kultursorter
av höst och vårvete. Dessutom hade det en "ryggrad" av en svag
surdeg på ett dygn.  Jag var tvungen att åka till arbete kl 12.45.
Degen hade stått och jäst hela morgonen och förmiddagen då jag kom in
vid 12 draget och såg det jästa brödet i korgen.
Jag tog en schans! Satte på ugnen - med grill och allt - och väntade c:a 10
minuter då ugnen stod på 100 grader, satte in brödet och ställde värmen på
250 grader(med över och undervärme). Efter 15 minuter lade jag på en folie. Efter ytterligare 10 minuter var
jag tvungen att åka. Eftersom ingen skulle komma hem före 17 så slog jag av ugnen
och åkte till arbetet.
Det första jag frågade när jag kom hem kl. 22 var hur det gick med brödet.
Själv tyckte jag resultatet var en fullträtt.  Det blev en tunn tydlig skorpa och under denn
ett mörkt härligt aromatikst bröd. Mycket saftigare och inte minsta tendens till att smula
trots att det var bakat på enbart fullkorn

Det blir fler tester på temat ovan

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare (2 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser