Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simpla stick- och virkfrågor för folk som kan  (läst 62221 gånger)

manna

• -
SV: simpla stick- och virkfrågor för folk som kan
« Svar #180 skrivet: 04 sep-09 kl 13:10 »
jag har garn till raggor. stickor 4,5-5 står det på etiketten. jag har mönster till raggor. stickor 2,5-3 står det i beskrivningen (från 70-talet). hur gör jag nu då?

... jag har ett sovande barn i knäet och ena armen är upptagen som sovstöd... om nu någon saknar versalerna, menar jag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 04 sep-09 kl 13:45 »
jag har garn till raggor. stickor 4,5-5 står det på etiketten. jag har mönster till raggor. stickor 2,5-3 står det i beskrivningen (från 70-talet). hur gör jag nu då?

... jag har ett sovande barn i knäet och ena armen är upptagen som sovstöd... om nu någon saknar versalerna, menar jag.

Nu är jag förstås inte 'folk som kan', sådär generellt när det gäller stickning.
Men kika lite i mönstret och se om det inte möjligtvis är ganska lätt att 'översätta' mönstret
till fler eller färre maskor per strumpsticka. Isåfall är det bara att ändra antalet maskor så att sockskaftet blir lagom vidd på. Och mäta direkt på foten om du blir osäker på hur många varv av nånting du ska sticka.

På den variant jag stickar är alltid bakdelen/häldelen/underfoten stickad över två strumpstickor. Och 'överfoten' över två. Oavsett om jag har ett garn som gör att jag behöver 14 maskor per sticka, eller 8. Och är ditt mönster också sånt, så borde det bli ganska enkelt.

Äsch. Jag visar bättre än jag förklarar. Kom hit?
Eller hoppas att nån vänlig själ med bättre förklaringsförmåga får till ett bättre svar.  :-[

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #182 skrivet: 04 sep-09 kl 18:42 »

Lösningen heter provlapp!  ;)

manna

• -
« Svar #183 skrivet: 04 sep-09 kl 19:04 »
Lösningen heter provlapp!  ;)

Just ja. Det var provlappsdax... Ok, då får jag ge mig på en sådan. Hoppas jag hittar några strumpstickor här hemma, för det är ju sådana jag behöver beställa så att jag kan sticka mina fantastiska raggor. Och färdigställa koftorna, förstås! :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #184 skrivet: 04 sep-09 kl 19:22 »
Just ja. Det var provlappsdax... Ok, då får jag ge mig på en sådan. Hoppas jag hittar några strumpstickor här hemma, för det är ju sådana jag behöver beställa så att jag kan sticka mina fantastiska raggor. Och färdigställa koftorna, förstås! :)

Provsticka på rundstickor under tiden. Fram & tillbaka. Fram & tillbaka. :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #185 skrivet: 04 sep-09 kl 22:32 »
Här är ett mönster som går att anpassa till vilket garn/stickfasthet som helst! Läs längst ner på sidan. Gjorde mina senaste raggor efter det.
http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm

manna

• -
« Svar #186 skrivet: 05 sep-09 kl 12:08 »
Här är ett mönster som går att anpassa till vilket garn/stickfasthet som helst! Läs längst ner på sidan. Gjorde mina senaste raggor efter det.
http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm

Så slugt. Då skulle jag alltså kunna beställa strumpstickor redan innan jag har en provlapp... *manna försöker smita från ett trist moment*  :-[ 8)

manna

• -
« Svar #187 skrivet: 26 sep-09 kl 06:54 »
Jag vill sticka med dubbelt garn, men bara har ett nystan. Bör jag
  • - hitta mitten på garnet och börja sticka därifrån så att jag har "öppna ändar" eller...
  • - börja sticka med de båda ändarna så att jag har en hel garnstump kvar när jag inte behöver mer garn för det aktuella projektet

??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #188 skrivet: 26 sep-09 kl 08:38 »
Jag vill sticka med dubbelt garn, men bara har ett nystan. Bör jag
  • - hitta mitten på garnet och börja sticka därifrån så att jag har "öppna ändar" eller...
  • - börja sticka med de båda ändarna så att jag har en hel garnstump kvar när jag inte behöver mer garn för det aktuella projektet

??

Jag hade nog vägt nystanet och så nystat av halva nystanet i ett eget nystan och kollat när det var hälften med hjälp av ögonmått och våg. Vi får höra om de vana stickarna har något proffstips att dela med sig av.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 26 sep-09 kl 12:08 »
Jag hade nog vägt nystanet och så nystat av halva nystanet i ett eget nystan och kollat när det var hälften med hjälp av ögonmått och våg. Vi får höra om de vana stickarna har något proffstips att dela med sig av.  ;)

Det är ungefär vad jag också skulle ha gjort. Förutom att jag inte skulle ha vett att väga det, utan antagligen först nystat alltihop i en boll, och sedan börjat om med nystandet tills jag hade två lika stora bollar. Men det är mest för att det tar mindre energi att göra det, än att gå in till köksvågen och röja den (den extraknäcker just nu som avställningsyta för mina teer...), väga garnet, nysta tills jag troooor jag har hälften, väga igen..

Proffsen gör nog inte som jag.  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #190 skrivet: 27 sep-09 kl 01:32 »
Jag letar rätt på mittstumpen och stickar ihop den med utanpåstumpen. Så slipper man väga och nysta om.

http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm är just nu min absoluta favvosocka/strumpa. Så bra!

Varg-älva

• Finland
« Svar #191 skrivet: 27 sep-09 kl 16:49 »
Ett annat sätt att börja i tån är följande:

Lägg upp 4 maskor. Sticka 5 varv slätstickning. Sista varvet är rätt. Du har nu en lite fyrkant. Plocka upp 4 maskor från varje sida på fyrkanten (du har nu 4 stickor i arbetet med 4 maskor var) sticka ett varv rätt, men sticka de upp-plockade maskorna vridna (alltså i bakre maskbågen).Härefter ökar man 4 maskor vartannat varv, exempelvis mellan stickorna. "Tätaste" ökningen får man genom att ta tråden mellan maskorna och sticka den vriden. Så ökar man tills man har lagom antal maskor.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #192 skrivet: 27 sep-09 kl 20:09 »
Jag letar rätt på mittstumpen och stickar ihop den med utanpåstumpen. Så slipper man väga och nysta om.

http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm är just nu min absoluta favvosocka/strumpa. Så bra!

Håller med dig helt och hållet, Gruff, det blir jättebra raggor av detta mönster!

Varg-älva, hur gör man hälen på dina sockor? Eller är det en spiralsocka, utan häl?
Höns, stickning och pelargoner

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #193 skrivet: 27 sep-09 kl 20:12 »
Håller med dig helt och hållet, Gruff, det blir jättebra raggor av detta mönster!

Varg-älva, hur gör man hälen på dina sockor? Eller är det en spiralsocka, utan häl?

Spiralsocka - hantverkarens tubsocka! ;)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #194 skrivet: 27 sep-09 kl 21:40 »
Spiralsocka - hantverkarens tubsocka! ;)

Ja... visst är det lite b, va?!  :-X
Höns, stickning och pelargoner

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #195 skrivet: 28 sep-09 kl 02:15 »
Ja... visst är det lite b, va?!  :-X

Fast, spiralsockan är bra de mornar man är för trött för att ens titta efter varst hälen är  :-[

Varg-älva

• Finland
« Svar #196 skrivet: 28 sep-09 kl 06:00 »

Hälen görs antingen med förkortade varv (som i mönstret Gruff länkade till) eller så stickar man in en extra tråd på två stickor och stickar skaftet klart. Sen tar man bort den extra tråden, plockar upp maskorna (och några extra "i skarven"). Stickar ett varv och börjar sen ta in som när man minskar för tån på en vanlig socka. Det är alltså lite som när man stickar tummen på en vante. Bara att tråden stickas in över hälften av maskorna och man börjar ta in genast.

Om jag har två nystan garn och vill sticka så långt det räcker brukar jag använda mig av hälen med förkortade varv. Att sticka hälen sist och sticka den randig (två varv färg ett, två varv färg 2) brukar få folk att undra hur det gått till....  ;)

När jag ska börja maska av, brukar jag sticka sista varvet med ökningar var fjärde maska. Om jag stickat resår, 2 räta, 2 aviga brukar jag öka en maska i mitt emellan antingen de två räta eller de två aviga. Följande varv maskar jag av som vanligt. (Eller stickar ett vanligt mellanvarv, räta på räta, avig på avig, beroende på vad jag har lust till....)

Detta för att undvika att kanten blir för stram, det brukar annars kunna vara ett problem med sådana här sockor.

manna

• -
« Svar #197 skrivet: 28 sep-09 kl 07:34 »
Stickar olika brett randigt på ett raggsockeskaft.
Skulle jag redan från början ha stickat in trådarna i den pågående stickningen (som man gör vid mönsterstickning), eller är det ok att oxå klippa av trådarna efterhand och fästa dem på slutet?

Tröstar någon mig om facit är att repa upp och börja om?

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #198 skrivet: 28 sep-09 kl 08:20 »
Men, har du inte ett flerfärgat garn som du använder från början till slut och som byter färg per automatik?

Om du nu håller på att klippa av och grejja när du stickar raggisar i ull, så kommer fästningen inte att bli något problem. Du fäster försiktigt i efterhand och sedan kommer tov-effekten att göra sitt när du använder & tvättar sockan.

Du fäster i försiktigt efterhand

Jag skriver som en kratta.  :(
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 09:27 av Ior »

manna

• -
« Svar #199 skrivet: 28 sep-09 kl 09:08 »
Men, har du inte ett flerfärgat garn som du använder från början till slut och som byter färg per automatik?

Om du nu håller på att klippa av och grejja när du stickar raggisar i ull, så kommer fästningen inte att bli något problem. Du fäster i försiktigt efterhand och sedan kommer tov-effekten att göra sitt när du använder & tvättar sockan.

Nä, jag använder sex olika nystan/färger. Men vad bra att jag kan fästa trådarna i efterhand! Då kan jag klippa lite nu och slippa hamsa ihop mig med alla trådar. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 3 användare
Tli, eriksjos, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser