Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergisk och får  (läst 1026 gånger)

andtol

  • Gäst
Allergisk och får
« skrivet: 11 nov-07 kl 17:30 »
Funderar på att skaffa får.

Men jag är pälsdjursallergiker: hund, katt och häst bl a. Hur är det med får och allergi? Finns det raser som är "allergivänligare" än andra?
« Senast ändrad: 11 nov-07 kl 17:32 av andtol »

Ann Linnea

  • Gäst
Re:Allergisk och får
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 22:39 »
Hej Andtol,

Kan bara tala av egen erfarenhet, men i och för sig har jag aldrig hört talas om någon som är allergisk mot får. Själv är jag allergiskt mot hästar, hundar, katter, kaniner, fem-gräs (tror det kallas så, där bl.a. timotej ingår), björk, al etc.....

Min kropp och jag är inte riktigt överens om vad som är höjdpunkter i livet, jag anser att naturen och djur är mycket trevligt, medan kroppen protesterar "lägenhet i stan"  ;D

Nu struntade jag i detta och hade i många år pälsdjur ändå, vilket resulterade i astma, ständigt näsflöde, klåda och sen alla utslag som jag fick av djurens saliv gjorde att det såg ut som jag trillat i brännässlor.
Ända tills jag bytte till får och såg till att utfodra med ensilage istället för hö.

Då försvann mina problem, tror det beror mycket på att det "dammar" mindre kring får, både vad gäller kringflygande hår och ströbädden.

Och jag kunde obehindrat gulla med dem och ha fjuniga fårläppar i ansiktet utan att få utslag. ;)
Varför inte besöka någon som har får och prova?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser