Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra chili?  (läst 9568 gånger)

hassel

• Gäst
Övervintra chili?
« skrivet: 10 nov-07 kl 18:14 »
Hej,
Jag vill övervintra mina chiliplantor (Cayenne long slim). Finns det någon med tips om hur jag bäst går tillväga?

Tar dessutom gärna emot tips på andra roliga och vackra chilisorter.

johe71

Re:Övervintra chili?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-07 kl 15:38 »
det någon med tips om hur jag bäst går tillväga?

det här är vad jag har i ett textdokument om övervintring av chili... jag inser att jag har glömt att skriva upp var jag hittade det... antaligen från flera olika platser... har själv odlat chili för första gången i år och försöker lite olika modeller för att se vad som funkar bäst

Citera
De flesta som odlar chili här slänger plantorna på hösten och börjar med nya frön tidigt på våren. Har man plats och möjlighet att övervintra sina chiliplantor är det en stor fördel inför nästa års skörd, den blir både större och tidigare än på nya fröplantor.

Att klippa ner sin plantor inför den nya säsongen kan kännas hårt och grymt men är värt smärtan. Dom börjar om på ny kula snabbt och blir friska och välväxta.

--

Slutsats : man kan klippa ganska hårt, se till att det finns några grenklykor kvar bara, förvara frostfritt men ända ner till 0 verkar inte vara några större problem för plantorna.

--

I januari skall du klippa ner dem hårt - de är duktiga på att reproducera sig (som tomater ungefär...) Och plantera om dem i större krukor då, de jag har nu är 25,4cm diam. el. nästan 10liter. Och understa halva jordlagret blandar du upp med pelleterad hönsgödsel (stinker förfärligt!!!) och sedan så fyller du upp med vanlig obl. jord så ska du se på gnistor! De jag har tagit in har jag kapat strax ovan för de sista frukterna som nu skall bli röda och färdiga. (som man gör med tomaterna för att de skall orka...)Men visst finns det 'galningar' som blommar om igen inne och låt dem gå till om de vill du kan få färsk frukt till nyår då ;-) Men som sagt beskär kraftigt i januari så de inte blir så gängliga att de går av vid fruktsättning.

---

Man kommer långt med att klippa dem - tukta men inte för mkt och inte mer än att Du har kvar första greningsparet plus lite till...

jag försöker bifoga en bild som någon annan postat i ett forum på hur de beskärde sina chilisar...  (jag har som sagt glömt att skriva upp var jag kopierade bilden ifrån och vem det var som som tog den...)

Tar dessutom gärna emot tips på andra roliga och vackra chilisorter.
Jag tyckte mina habaneroplantor blev väldigt vackra att titta på men det blev inte så mycket frukt på, men det var en dålig sommar för det tror jag
De flesta prydnaschilisar är vackra att titta på, har odlat Black Pearl och Bolovian Rainbow i år (samt några frön från en prydnaschili köpt på ica...)
Hot lemon var både god och hade rik skörd
Thai dragon var väl inte vacker, men stark var den.. stor planta med mycket frukt
« Senast ändrad: 11 nov-07 kl 15:39 av johe71 »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-07 kl 18:01 »
Det där kan inte bli fel, så har jag övervintrat chili med gott resultat!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hassel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-07 kl 21:47 »
Stort tack för hjälpen. Jag tror det kommer gå bra!

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 21:54 »
Åååh wow!  :o

Jag ska också försöka övervintra mina fyra återstående plantor...de har ff frukt som mognar, men så fort jag plockat allt ska jag klippa ner dem kraftigt.
Undrar bara hur de ska klara av lägenhetsvärmen.. och torrheten.
Kanske ställa dem på akvariet ???
« Senast ändrad: 15 nov-07 kl 21:54 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 15 nov-07 kl 22:30 »
Morsan gör likadant med chilin som hon gör med sina hibiskusar.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 nov-07 kl 22:34 »
det här är vad jag har i ett textdokument om övervintring av chili... jag inser att jag har glömt att skriva upp var jag hittade det...

.....

Hi hi ... det är min text (första stycket iaf.) och bilden är från min balkong i Malmö. Antagligen har du hittat det på Odla.nu's forum eller här på Alternativ.  :)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #7 skrivet: 23 dec-07 kl 17:41 »
Jag hade bara en chiliplanta som överlevde sommaren. jag planterade in den i en kruka i höstas och den började växa som bara den. Den utvecklade även lite frukter. Men för ett tag sedan (innan frukterna var helt klara) så började plantan tappa alla bladen, det sitter bara några enstaka blad kvar. Frukterna skrumpnade ihop och blev bruna. Vad beror det på och vad kan jag göra? Va så glad över att vi skulle få egna chilisar.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 dec-07 kl 22:14 »
Låt plantan vara i fred, vattna väldigt sparsamt. Har du möjlighet så ställ dem svalt, inte vart och torrt som på en fönsterbräda ovanför ett element. Med svalt menar jag 10-15 grader.

Den dricker inte mycket vatten nu under vinter och står den i ständigt blöt jord ruttnar rötterna.

Om den fortfarande lever till våren (februari-början av mars) så klipp ner den som på bilden längre upp i tråden så kommer den att skjuta nya friska skott och bli en fin buske med massa blad, blommor och frukter. Efter beskärningen vill den ha omplantering i ny frisk näringsrik jord, massor av ljus men inte för varmt och torrt.

Att övervintra chiliplantor i vanligt rumsklimat är alltid svårt, en del sorter klarar det medan andra dör.

Lycka till !

Tillägg :

Om du ser ruttna eller svarta/bruna grenar på plantan under vintern så klipp bort dem direkt med god marginal. Detta är mycket viktigt eftersom det annars sprider sig och tar död på hela plantan.
« Senast ändrad: 23 dec-07 kl 22:16 av Vitis »

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #9 skrivet: 30 dec-07 kl 20:03 »
Tack för svaret Vitis. Just nu ser den inte ut som om den ska överleva vintern, men jag hoppas fortfarande.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Wobbeke

• -
« Svar #10 skrivet: 13 jan-08 kl 12:06 »
En snabb fråga: Vart har ni köpt era frön? Via fröhandel eller kan man ta egna ur chilifrukten från ica? Tips på bra nybörjarsort?
Äntligen på rätt sida nyår, snart skall här planteras!
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

mistel

• -
« Svar #11 skrivet: 13 jan-08 kl 12:29 »
Om du tar chilifrukter från ICA och skördar frön ifrån är det inte säkert att avkomman blir lika den du tog fröerna från. Ofta har det skett en korspollinering och olika chilisorter kan korsa sig med varann + chili kan även korsa sig med paprika så avkomman har en blandning av gener från de 2 plantor som parat sig. Men gror gör fröerna och man får en planta som ger frukt.

Själv köper jag det mesta hos Runåbergs fröer de har många icke hybrider, en hel del ekologiskt frö + de skriver ut hur lång utvecklingstid sorten har. Är man otålig och vill ha mogna frukter innan hösten kommer så väljer man sorter med snabb utvecklingstid. Jag tycker alla sorter som tillhör släktet Capsicum annuum vilket är de flesta sorterna i frökatalogerna är bra nybörjarsorter. Det är väl kanske mera då man satsar på lite mera specialsorter som är lite mer åt det vildare hållet (de har andra artnamn så då heter de Capsicum + något annat artnamn) som det kan bli något svårare ex. har en del av dem lite längre groningstid men så fort man fått fröerna att gro är de ofta som de flesta andra chilisorter.

Fröerna håller i ganska många år så man kan köpa åtminstone en 3 olika sorter av olika styrka då man är nybörjare då har man ju 3 chanser på att man hittar en sort med lagom styrka och smak som just man själv gillar, de fröer man får över kan man odla de följande åren. Var det någon man inte gillade den kanske var för stark el, dyl. kan man ge bort dem eller kanske byta till sig något annat.

Jag vet inte riktigt vart du bor med om du kan gå på trädgårdsmässan i Älvsjö i april så brukar chilepepparföreningen vara med där då kan man ju köpa någon planta av någon lite mer udda sort som komplement till de hemsådda.

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jan-08 kl 13:18 »
Jag har 3 övervintrande plantor, och de ser ut att klara sig hela vägen.
1 är från  Vitis, och två andra som jag inte minns sort (tappat lappar) varav en fortfarande har frukt på grenarna...även om lite skrumpna, men det ser vackert ut :-) i väntan på våren

Wobbeke

• -
« Svar #13 skrivet: 13 jan-08 kl 17:05 »
Mistel: Tack för tipset med Runåbergs fröer, vilken härlig sida! Skall ta och betälla fröer minsann. Måste bara hitta en trädgård först. ;) Och tack för informationen, sådant är värt guld när man inte har lärt sig ännu.

Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare
Bokohammare, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser