Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polkagrisar  (läst 2281 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Polkagrisar
« skrivet: 10 nov-07 kl 16:53 »
Är det någon som har ett recept på polkagrisar?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Sommartorparn

Re:Polkagrisar
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 08:15 »
Du, det finns ett recept i Vår Kokbok, i alla fall den gamla upplagan jag har liggande i sommarstugan. Men om du inte har en stor marmorplatta att arbeta polkagrissmeten på kan du glömma alltihop. Inget annat underlag duger har jag hört.

snarken

« Svar #2 skrivet: 12 nov-07 kl 09:35 »
På lokala återvinningsbutiker/www.blocket.se kan man ofta hitta åttitalssoffbord med marmorskiva. Betalar man en slant extra slipper man nog dessutom ta hem det gruvliga metallunderredet...  ;)

Har tyvärr inget beprövat recept, men det i Vår Kokbok finns även i den näst nyaste upplagan så förmodligen i nyare med. Annars finns ju alltid

http://www.google.se/search?hl=sv&q=polkagrisar+recept&meta=

Lycka till!

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 11:24 »
Tack.  ;D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-07 kl 19:34 »
Ja prova inte på diskbänken, när jag gick på gymnasiet och vi skulle julbaka var det ett par tjejer som skulle göra polkagrisar.
det stod i receptet att det går att göra på diskbänk, det gjorde det inte för smeten var så varm att det inte gick att ta i den, och när smeten svalnat till en temp som gick att ta i så satt det fast på diskbänken.
Det hela slutade med mycket hett vatten, vaktmästaren och stämmjärn ;D
Hälsningar Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Plupp

« Svar #5 skrivet: 16 nov-07 kl 19:12 »
Varken diskbänk eller marmorskiva är att rekomendera för nybörjare. Jag köpte en silikonduk från crearome den fungerar jättebra om man gör karameller.

Grejen är att sockret kristaliserar sig allt för mycket om temperaturen på underlaget är fel eller nåt... Glöm inte glukosen det är en viktig ingrediens för att inte få sockerkristaller.

Lycka till!
Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan Och förstånd att inse skillnaden

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #6 skrivet: 23 nov-07 kl 20:32 »
Var tvungen att slänga in ett par ord. När jag var sjutton år flyttade jag hemifrån (är 31år nu) första julen i lägenheten... kom jag på den briljanta idén att nu jäklar ska det fixas polkagrisar... hade minsann en marmor skiva å det gick kanon bra... äger den tyvärr inte idag eftersom det var en skiva till ett skåp som min ex make äger... men det blev vansinnigt goda polkagrisar...

så har du en marmor skiva så kör på.. misslyckas det så försök igen.. det är nog teknik det där.

Tyvärr har jag nog inte receptet kvar... men lycka till :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser