Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korsa Gotland/BJ  (läst 1528 gånger)

Gräbban

• -
korsa Gotland/BJ
« skrivet: 10 nov-07 kl 09:19 »
Har en gotlandshane problem att para en hona som är så mycket större?
Och tvärtom, är det svårt för en stor BJ eller dylik ras att para en mindre hona?
Är det någon ras som har tydligt sämre fruktsamhet?
Hur stora ska bolådorna vara till stora raser som BJ och såna?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
Re:korsa Gotland/BJ
« Svar #1 skrivet: 10 nov-07 kl 19:01 »
hej
man kanse inte ska para en liten hermelin hona med en Belgisk jätte hanne !'
Men tvärt om spelar nog inte så stor roll!
Men annars så går det nog att para mellan gotland och BJ, jag har hört att det ska vara en bra kombination!
Och bo lådan måste ju vara så stor så den rymmer en hona med en kull, och en kull  kan ju vara olika stor!
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 11 nov-07 kl 09:16 »
Nu är jag ju inte speciellt insatt i kaninavel, men hos hästar kan man ju korsa en jättehingst med ett litet sto, eftersom fölet anpassar sig till modern. Det växer iväg först efter fölning, men är det inte samma med kaniner då? Eller menar du att den lilla honan kanske får knäckt rygg? :o
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #3 skrivet: 11 nov-07 kl 22:08 »
ääääää
inte vet jag kanse det fungera bra!
men gotland o Bj vet jag att det funkar bra!
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 nov-07 kl 08:57 »
Jag har parat min fv-hane med dvärgkaniner. Akten klarar dom galant och kaninfostren är så outvecklade att det inte blir några problem med dräktighet och födsel. En enda hona vägrar sån stor hane och det har jag accepterat. Du märker om dom gillar varandra eller ej.

/Dandelia

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 12 nov-07 kl 11:23 »
Hej!

Utan att ha undersökt saken vetenskapligt har jag följande teori:

Kaniner var tidigare en enda ras. Härifrån har man avlat fram de raser vi har i dag. Fosterutvecklingen sker enligt den ursprungliga rasen. Nyfödda ungar från olika raser är ungefär lika stora vid födelsen. Vad som skiljer stora och små honor åt är antalet ungar det blir i kullarna.

Jag vet att man parar kaninhonor i storlek vit lant, new zealand, stora silver etc med belgisk jätte hane utan problem för honorna.

En fråga till Dandelia: Har du bara försökt med en enda stor hane till din hona?  Det förekommer nämligen att honor vägrar en viss individ att para (inte speciellt vanligt) men låter andra hanar komma till.

Edgar

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 11:38 »
Jag har bara en FV-hane :) Honan går sen i somras med en liten hane istället. Tyvärr blir hon inte dräktig trots ömsesidig kärlek.

/Dandelia
« Senast ändrad: 12 nov-07 kl 12:01 av Dandelia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser