Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koldioxid  (läst 1194 gånger)

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
Koldioxid
« skrivet: 09 nov-07 kl 09:43 »
Vet inte var jag ska ställa min fråga så jag provar här.
Hörde att Kina ökar sitt utsläpp av koldioxid med 70 000 ton/timme, det säger mig ingenting, är det någon som kan förklara med någon jämförelse hur mycket det är. En fråga till, hur mycket släpps ut på hela jorden/dygn?

Samme

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Koldioxid
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 11:15 »
Man kan ju ta som exempel bilarnas utsläpp.

En miljösnäll bil som kör 1500 mil per år pruttar ut 2000 kg per år.

Det blir 0,25 kg per timme. Bara ökningen i Kina skulle då räcka till 280 milj. bilar så det är en försvarlig mängd koldioxid.

Förutom att många i Kina tänker sig skaffa bil så är väl en stor del av ökningen orsakad av "vår stora fabrik" Kina för alla prylar som vi måste ha.    

Vi tillverkar inga prylar i väst längre.

enSAM

  • Inlägg: 48
    • -
Re:Koldioxid
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 12:47 »
Jag  tänkte mig mer som typ, 1000 ton koldioxid motsvarar ett visst antal cm/m2 eller /fotbollsplan om det skulle "ramla" ner likt regn.
Men tack i alla fall.

Samme

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:Koldioxid
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 17:36 »
Som en jämförelse kan nämnas att hela Sveriges samlade fordonspark (lastbilar, bussar, personbilar, mc) står för 0,1% av de totala koldioxidutsläppen på jorden.
If it doesn't work, chrome it!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser