Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ström  (läst 2150 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
ström
« skrivet: 08 nov-07 kl 22:12 »
En kort fråga som kanske redan finns besvarad någonstans i forumet?

Jag undrar om strömmen ökar linjärt med varvtalet i en pannkaksgenerator, vilket jag trodde tills jag såg dessa siffror. Inmatade i excel blev den en exponentiell kurva

Zigge

• 24volt.eu
Re:ström
« Svar #1 skrivet: 09 nov-07 kl 00:01 »
I = U / R säger att strömmen inte kan stiga exponentiellt.  Under belastning blir dessutom statorlindningarna varma och då ökar resistansen med minskad ström som följd.

Jag har också lagt in dessa värden i exel och jag ser inte att kurvan är exponentiell. Jag använde varvtalet som Y-axel med 50 rpm mellan varje skalstreck upp till 500 rmp.

Hasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-07 kl 00:32 »
Om du ska göra sådana mätningar måste du ha en belastning som är linjär, alltså en resistans. T ex ett effektmotstånd som inte ändrar sin resistans med temperaturen.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 01:41 »
Dessa generatorer används nästan enbart för  batteriladdning, så det vanliga är att man mäter ström och effekt till batteriet. Resistorer kopplar man bara in för att bromsa turbinen när batteriet är fulladdat och då är man inte speciellt intresserad av effekten, då är det bara broms som gäller.

Hasse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 08:39 »
Jag förstår att man mest är intresserad av uteffekten i praktisk drift, men om man vill lära sig något om hur en generator uppför sig vid olika varvtal så måste man ha en linjär belastning. Ett batteri förändrar ju sina egenskaper när det laddas med mer eller mindre ström.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #5 skrivet: 09 nov-07 kl 11:08 »
Så här ser kurvan ut i excel. Mina egna erfarenheter säger att att förhållandet är linjärt men till en batteri kanske det blir annorlunda? Någonstans har jag fel och inte förstått men vill gänra veta vad det är som "inte stämmer"
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 11:10 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #6 skrivet: 09 nov-07 kl 11:16 »
Det är sant Hasse, men oavsett om en synkrongenerator med permanentmagneter kopplas till en resistor, eller ett batteri, blir kurvan aldrig exponentiell. Det är ju det som är "pannkakornas" baksida.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 17:46 »
De mätvärden du visar, säger mig följande:

1. Rackaren som byggt den här generatorn är förmodligen amerikan.  :D

2. Generatorn uppnår laddspänning vid ca: 150 rpm.

3. Vindkraftverket som den här generatorn ska sitta på har förmodligen en turbindiameter på 9 fot (150 rpm är perfekt för 9-fotare med tsr7 och en startvind strax över 3 m/s). Det är därför jag tror att grabben är amerikan (språket kan vara en fint). Europer, med undantag av engelsmän bygger inte turbiner med diametern 2,7 meter (9 fot).

4. Generatorn är avsedd för 12 volt. Allt tyder på det. :D

5. Statorn har för klen lindningstråd. 2,7 meter turbindiameter och 12 volt går inte ihop med en resistans på 1,25 - 2,33 ohm (passar bättre för en 48-voltare). Även här avviker mätresultat nummer två mest med en resistans på bara 1,25 ohm, jämfört med 2-2,25 ohm i mellanregistret. Mot alla odds sjunker sedan resistansen igen vid högre belastning (1,75 ohm vid 44 volt och 18 ampere).

6. Verkningsgraden för den här generatorn är låg och den producerar mer värme i statorlindningarna än energi till batteriet, så förmodligen har den redan brunnit upp.  :D

7. Vid 10 m/s bör vindkraftverket som den sitter på producera drygt 500 watt, den här maskinen ger 70 watt.  Detta gör också att turbinen skenar när det blåser.

8. Bladen är förmodligen tillyxade med samma precision, så är detta en annons på blocket är mitt råd - Köp den inte!  :D

9. Tro inte på allt. Oms lag säger att strömmen inte kan stiga exponentiellt och om ohms lag inte stämmer har vi inte längre någon formel vi kan lita på vid förenklade beräkningar av generatorer.
Ska vi tro på Hannevinds beräkningar där deras 2-metersverk sägs ge 2,2 kW vid 9 m/s, då måste vi istället välja att inte tro på fysikens lagar och i så fall behövs inte längre någon turbin, för med en verkningsgrad på 158 procent har vi en perpetuum mobile som kan producera sin egen energi och samtidigt bjuda på ett överskott lika stort som två vindkraftverk tillsammans.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #8 skrivet: 11 nov-07 kl 10:38 »
;D.. du är för skön Zigge.. som de små hemmabyggda vindkraftverkens Sherlock Holmes analyserar du varje punkt som en detektiv, metodiskt med uteslutningsmetod och logik. I ett brottsmål med ett sådant här fall hoppas jag polisen vänder sig till dig.

1. Amerikan
2. Laddspänning vid 150 rpm
3 Turbinens diameter var 8 fot
4 Avsedd för 12 volt
5-7 18 poler som låg i serie ansågs ineffektivt varför 9 poler i serie parallellkopplades.

« Senast ändrad: 11 nov-07 kl 10:40 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #9 skrivet: 11 nov-07 kl 18:16 »
Tompa, jag har ett förflutet inom polisen, men några brottsmål fick jag aldrig lösa, jag fick bara hålla på med mina sladdar och kontakter.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser