Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annuitetslån??  (läst 3324 gånger)

supermam

• Gäst
Annuitetslån??
« skrivet: 08 nov-07 kl 19:39 »
Är det någon som vet hur man beräknar ett annuitetslån?
Jag har försökt googla mig fram till ett svar men där hänvisar dom bara till excel som jag inte ens har på min dator... det måste väl gå att räkna ut med en miniräknare?

Filip Skräplund

« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 20:06 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

supermam

• Gäst
Re:Annuitetslån??
« Svar #2 skrivet: 08 nov-07 kl 21:24 »
Hejsan !

Tack snälla för de två länkarna men jag skulle vilja ha hjälp med hur själva uträkningen ser ut och hur man ska tänka :=)
Det enda jag får fram på internet är excel formler eller sådana länkar som du hjälpte mig med :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Annuitetslån??
« Svar #3 skrivet: 10 nov-07 kl 00:08 »
Jag googlade och fick fram följande; Annuiteter
Återbetalning av lån;

Exempel: Betala tillbaka allt på en gång
Elin lånar 20000 kronor av sin mamma till 7% årlig ränta. Hon ska återbetala lånet om 5 år.
Hur mycket ska hon då betala?

20000 · (1,07upphöjt till 5) kr =  28051 kronor
Svar: Hon ska betala 28051 kronor

(Personligen brukar jag räkna lånets amortering/antal år bindingstid + räntan på lånesumman * antal år. Det blir inte helt korrekt men man kommer i närheten. I detta fall skulle mitt svar ha blivit 27000 kr.)

"Annuitetslån
I förra exmplet minskade beloppet "Att betala" för varje år.
Ibland vill man att den årliga inbetalningen ska vara lika stor varje år.
Man justerar amorteringen så att beloppet amortering + ränta är konstant.
Ett lån av den typen kallas annuitetslån  Det belopp som betalas in varje år kallas annuitet.

"Annuitet"  betyder "årlig inbetalning".
Annuitet = amortering + ränta
En annuitet är lika stor från år till år

Du ska få lära dig hur man gör för att beräkna annuitetens storlek.
Vi återvänder till Elin:

Exempel
Elin har alltså lånat 20000 kronor av sin mamma till 7% årlig ränta.
Hon ska återbetala lånet under 5 år.
Elin tycker det skulle vara praktiskt att betala lika stort belopp varje år.
Hon vill med andra ord ha ett annuitetslån.  
Bestäm hur stort belopp hon ska betala varje år, det vill säga, beräkna annuiteten.

Om hon skulle betala tillbaka allt på en gång om fem år, hur mycket skulle hon då betala?
Ja, det har vi ju redan räknat ut - hon skulle betala  20000 · 1,07 5 kr =  28051 kr

Figur:

Hur lånet än läggs upp så är det ju denna summa som långivaren (mamman) ska ha om fem år.
Så den summan ska vi använda i en ekvation alldeles strax...

Nu är det annuiteten som ska bestämmas: Antag att annuiteten är x kronor.
I samma figur som ovan ritar vi in fem stycken årliga inbetalningar, alla x kronor, så här:

Den första annuiteten om x kronor betalas in ett år efter lånedatum.
Dessa  x kronor motsvarar    x  · 1,07upphöjt till 4   kronor  om ytterligare fyra år (på återbetalningsdagen)

Den andra annuiteten om x kronor betalas in två år efter lånedatum.
Dessa x kronor motsvarar   x  · 1,07upphöjt till 3   kronor  om ytterligare 3 år  (på återbetalningsdagen)
och så vidare,  och så vidare...

Talen till höger bildar en geometrisk talföljd med första talet  a  =  x,   konstanten k = 1,07 och antal tal  n = 5.   Summan av den talföljden kallar vi s.

Denna summa, s, är vad långivaren har på återbetalningsdagen.
Den summan ska vara lika med det belopp hon skulle fått om hela lånet återbetalats på en gång.

Detta ger oss ekvationen

det vill säga:

Svar: Annuiteten är 4877,80 kronor"

Alltså, skitsvårt att räkna själv enligt mig. Det ska nog till att man är en hejare med miniräknaren!

« Senast ändrad: 10 nov-07 kl 00:19 av Sar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser