Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusterstorlek?  (läst 1555 gånger)

ersam

• -
Flusterstorlek?
« skrivet: 07 nov-07 kl 23:37 »
Hej go vänner!
Har inte börjat med bin ännu men lyckats släpa hem en bipaviljong från 1940-talet som jag påbörjat renovering av. Plockat ner brädorna på ena ytterväggen och där sitter det liksom kassetter för att bina kan ta sig igenom väggen.
Nu är min fråga eftersom de är genomrötna. Hur stor bör genomföringen vara? Höjd/längd. Djupet är naturligtvis väggens tjocklek (15 cm).

ersam

• -
Re:Flusterstorlek?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 20:33 »
Ingen som har fluster på sina kupor som kan ge en hjälpande hand - eller är frågan för dum?  ???
Eller är jag otydlig?  ???

Paviljongen har "tråg" för svea-ramar och befintlig genomföring är 1,6 cm hög och 17 cm bred. När jag renoverar ska jag köra på samma eller finns det några andra riktlinjer att gå på? Låser jag fast mig i svea-formatet eller spelar det någon roll om jag vill byta format. Jag bryter inte gärna upp väggen igen...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 12 nov-07 kl 20:46 »
Jag skulle nog använda de befintliga kasetterna eller bottnarna som förlaga för nya. Har du tittat på SBR's ritningar, ifall det kanske är en standardbotten? Att bygga om den till något annat ramformat låter som ett merjobb. Svearamar i en paviljong, låter som om bina skulle klara vintrarna bara fint. Skyddade och med mkt. mat över klungan.

Trevligt med paviljong. Speciellt under våra svenska somrar. Min rymmer 20 samhällen och går att bra ut till utbigårdar med traktor.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 22:13 »
Kolla in på denna sidan, en amerikansk biodlarsida med bl.a. en MASSA ritningar (gå till "Plans....Build it").
Kanske hittar du något användbart där.

http://www.beesource.com/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser