Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Julklappar  (läst 2212 gånger)

finntorparn

Julklappar
« skrivet: 06 nov-07 kl 07:59 »
Jag fasar redan för julen, gillar inte alls "köp, slit och släng"-hysterin som den för med sig... Men till nära och kära skulle jag vilja pyssla ihop något tillsammans med barnen.

Har ni tips på trevliga (ganska enkla) hemmagjorda julklappar? Barnen är rätt små än, men skulle gärna vilja låta dem vara med och sätta sitt "bomärke" på klapparna.

Tacksam för alla tips!

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Julklappar
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 10:28 »
kuddfodral .. som de får måla på .. så man alltid sover intill deras verk..
eller på ett påslakan

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 11:12 »
kuddfodral .. som de får måla på .. så man alltid sover intill deras verk..
eller på ett påslakan

Varför inte handavtryck på kuddfordralen, där man syr en enkel kontursöm runt "handen/händerna".
Det får mamman till ett av mina fosterbarn och jag gissar att det kommer att bli uppskattat.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 11:12 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 09 nov-07 kl 18:48 »
Jag ska sy vetevärmare i julklapp till min mamma och två av mina systrar i år. Det är enkelt. Sen syr man gärna ett fodral till värmaren. Fodralet ska ju kunna tvättas men det kan man gärna dekorera med broderier eller liknande. Jag gav bort några veteväramre förra året och de var uppskattade. Vete kostar (från Saltå) ca 15 kr för ett paket, det går ett och ett halvt till två paket per värmare beroende på storlek. Tyget jag använder är sånt jag hittar i mina gömmor, alltså inget jag köper nytt. Alternativt köper jag på loppis eller liknande.

"julpåse" som man fyller med hemkokt sylt och saft, kanske örtte- och salt. Ägg om man har, kanske lite hembakade småkakor eller ett bröd. Det är en trevlig julklapp.

Grytlappar är alltid en bra present, kanske tillsammans med en burk sylt eller marmelad. Eller som del i en julpåse.

Hemstöpta ljus, passar åxå bra i påsen eller ensamma. Ljus kan man måla på, kanske passar barnen? Man kan även gjuta ljus å måla på.

Barnens bomärke kan komma in lite överallt genom att man använder en teckning, kanske en huvudfoting, som mönster till ett broderi på handduken, örngottet, vetevärmarfodralet eller grytlappen.

Hemkokta polkagrisar. Är inte alls så svårt som det verkar men det imponerar vansinnigt!

Jag kommer nog på mer, det här är ett favoritämne!
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 09 nov-07 kl 20:49 »
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-07 kl 00:37 »
Fina grejor.
Själv ska jag försöka få till smörknivar till svärmor av hennes äppelträdgrenar och något grytunderlägg om jag hinner, har bar en gång kvar på träkursen så tiden är starkt begränsad...hemgjord kola/karameller, geleljus... sy en duk till gästbok, dvs gästerna skriver sina namn och ev hälsning och du broderar det skrivna...såg det hos en bekant, något som kan växa från år till år...passa ex på vid en större bemärkelsedag/bröllop, eller annan högtid...även om presenten kommer efteråt...
Gelékarameller och havrekex, rulltårta, en krans med dekorationer, blomstergrupp...listan kan göras oändlig...
God jul på er alla där ute, även om det är tidigt...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-07 kl 18:07 »
Jag ska plocka ihop en första- (eller sista?) hjälpen korg åt min väninna som behöver ngt upp piggande.

Har tänkt typ god mörk choklad, hårinpackning, skummbad, varma sockar, presentkort på blomaffären.. osv. Sånt som trötta mammor mår bra av..

Har ni förslag på fler grejer eller rent av bra produkter att stoppa i??!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 nov-07 kl 20:09 »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser