Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stöpa bivaxljus  (läst 8890 gånger)

anette i bugared

• -
Stöpa bivaxljus
« skrivet: 04 nov-07 kl 14:10 »
Har någon erfarenhet av att stöpa ljus av bivax? Går det överhuvudtaget att göra det på "vanligt" vis?

(Tillägg; samma fråga har lagts in på Hantverk/övrigt.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:Stöpa bivaxljus
« Svar #1 skrivet: 05 nov-07 kl 22:29 »
gick en "biproduktskurs" och där hade någon tagit med ett stöpt vaxljus men enligt uppgift  går dom inte att sälja lika bra som rullade vaxkakeljus :-\

eftersom jag har en kaka av täckvax så tänkte jag i alla fall försöka stöpa några ljus, dom ska ju vara bra för luftkvaliteten ???
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 09:33 »
Intressant. Fick bara folk i allmänhet reda på att vanliga ljus avger "avgaser" liknande de som kommer från Diesel så blev det kanske lättare att sälja bivaxljus, även de gjutna.
Men det är väl så att gjutna bivaxljus blir dyrare än rullade och sen ser man på de rullade att de verkligen är gjorda av bivax, de gjutna ser mer vanliga ut.

Får väl fortsätta att rulla, men tänkte även få användning för "mitt" rensade vax.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 17:31 »
Kan man blanda vanligta ljusmassor (paraffin och stearin) med bivax eller stöper man i rent bivax? Går man till väga på något annat vis när mans töper bivaxljus? Vart får jag tag i bivax att stöpa av?

Jag skulle mycket hellre använda bivax än vanlig petroliumbaserade ljusmassa nu när jag ska stöpa juleljusen.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Hasse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 18:09 »
Rena vaxljus rinner väldigt lätt eftersom vaxet har så låg smältpunkt. När jag gjorde vaxljus gjorde jag dem smala och höga så vaxet skulle hinna brinna upp innan det smälte alltför mycket. Jag har inte provat att blanda med något.

Skånehill Gård

• Skånehill Gård
« Svar #5 skrivet: 08 nov-07 kl 13:04 »
Ett problem som jag har med att stöpa/gjuta vaxljus är att
om man får pollen med i vaxet, sprakar detta väldigt lätt.

Festligt iofs., men man får vaxstänk över hela bordet.

I vilket fall får man experimentera ganska mycket
med att hitta rätt storlek på både veke och ljus.
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

Hasse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-07 kl 13:28 »
Jag använde mellanväggar som jag skar i två bitar diagonalt och sedan mjukade upp i ugnen. Det blir väldigt snyggt när man sedan rullar ihop det. Vaxets prägling gör också att det blir mindre vax som hinner smälta innan det brinner upp.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 09 nov-07 kl 11:19 »
Töreboda säljer material för ljusstöpning har jag för mig, vekar och gjutformar.

PÅ kaninutställningen här i byn sålde biodlarna stöpta vaxljus för 15 kr stycket. De hade en liten kokplatta med sig och stöpte på plats. Det var populärt.

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 16 dec-07 kl 01:50 »
Kan man blanda vanligta ljusmassor (paraffin och stearin) med bivax eller stöper man i rent bivax?

det går mycket bra att blanda, skulle faktiskt rekommendera att göra det för att slippa rinnande ljus (som man ju får med rent bivax.)  bivaxmassa för ljusstöpning finns att köpa på nätet, http://www.kerzenkiste.de/gsb6-kerzenkiste-e/start.php

G Frick

« Svar #9 skrivet: 17 dec-07 kl 17:24 »
Ett enkelt "recept" för rullade bivaxljus finns här:
http://www.biodlarestockholmslan.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser