Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slaktat gutar...  (läst 5005 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
slaktat gutar...
« skrivet: 03 nov-07 kl 22:26 »
Förra veckan slaktade vi våra första gutelamm. de vägde mellan 16 och 19 kg. Har inte fått ngt. kraftfoder eller blivit avmaskade på sommaren. Dessvärre var de rätt feta tyckte jag. Trodde att almoge fåren skulle vara små magra och rådjursliknande i kroppen. De är födda april-maj, slaktade vi för sent?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:slaktat gutar...
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 16:35 »
Vill Du ha rådjursliknande så välj getter.  Fårfett är ju väl beprövat som salva.  Smält och använd!  Ev blandat med torparrosblad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 17:59 »
Vi slaktade två förra helgen (gutar) dom vägde 26 och 22 kilo, inte så mycket fett heller. Vi har nog inte gjort något särskillt, hade nog bara en sån himla rejäl bagge  ;)

Dom är alltså inte fodrade med något annat än bete före slakten och magert även det.

Ska ta två till nästa helg. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:slaktat gutar...
« Svar #3 skrivet: 05 nov-07 kl 07:44 »
Hur gamla var de? Vår förra bagge slaktade vi vid 1års ålder nästan och han var inte heller fet, bara jättegod. Så lammen efter honom borde väl ärvt ngt.? Kanske man bör slakta allmogefår senare än på hösten. hur gjorde man förr?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 09:00 »
Mina var födda april-maj dom med, det är väl då dom föds, lantraserna,det är väl lika för alla??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

birgit

  • Gäst
Re:slaktat gutar...
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 11:40 »
Förr stirrade man sig inte blinda på slaktvikter i alla fall. Antar att man slaktade undan allt man inte hade vinterfoder åt.
Ibland kastredade man ju baggar och sparade för kommande behov. Kanske för ullproduktionen också, som ju var väldigt viktig. Tror det åts en hel del mindre lamm under sommar o tidig höst också.
Vissa får ju gutarna att lamma i mars, men trots att vi haft fri bagge, så verkar de vara väldigt styrda till runt 15/4 (de första alltså).

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:slaktat gutar...
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 11:58 »
16-19 kg? Levandevikt eller vikt på slaktkroppen?

Jag har bara mätt köttet som åkte in i frysen skall erkännas, och det största hittils slaktade lammet gav 8kg i frysen, inklusive ben för stekarna, men i övrigt filéeat.

Födda 04-11 till 04-23. Snyggt centrerat runt 04-14/15 även här... Slaktade i september-oktober. Inget kraftfoder här heller, bara naturbete. Dock nästan inget fett alls på slaktkropparna. Mer fett på (vuxna) älgar.

Skall M3-testa imorgon. Kanske säljer det sista tacklammet vi annars tänkte slakta, om ngn är intresserad så här års.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 12:16 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 12:09 »
Jag räknar vikten som kommer i kartongen från slaktaren.. Hur gör man annars???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:slaktat gutar...
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 12:20 »
Jag räknar vikten som kommer i kartongen från slaktaren.. Hur gör man annars???

Hemslaktar man så kan man förstås väga hela slaktkroppen när man hänger upp den, dvs utan huvud, skinn, innanmäte och inga ben från knäna och neråt. Det är väl vad som kallas slaktvikt? Levandevikt är väl vikten på det levande lammet, vilket ju bla inkluderar skinn och våm, vilket ju väger en del.

Man kan tycka att slaktvikt är det mest objektiva sättet att väga, då är alla ben med (OK, inte från knäna och neråt), så spelar det sedan ingen roll om man filéear eller inte. Levandevikt beror ju i sin tur på hur mycket som råkar finnas i våmen vid tillfället och mängden päls och om denna är fuktig. Urtaget och upphängt så är alla lamm lika kan man tycka. Sedan minskar ju vikten medan den hänger och mängden vätska minskar.

Vad kallas det som kommer i kartongen? Styckad vikt? Fick du en kartong om 16-19kg per lamm så är jag imponerad, eller var det med alla ben kvar? Gör man kotletter av ryggen får man ju mer vikt, men inte mer kött. Vi har skurit ur inner- och ytterfiléerna och sadeln istället när jag pratar om 8kg. Och även bogstekarna är urskurna, bara ben kvar till stekarna (bakbenen).

Högst vikt kan det ju verka vara om man gör hela bog- och bakstekar med ben och allt, och gör kotletter av fileerna och lammracks av revbenen och sadeln, men då är det ju en stor del av vikten ben.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 12:31 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #9 skrivet: 05 nov-07 kl 13:29 »
Det är alltså styckat.. Med kotletter och sadel.. Liksom färdigt för ugnen allting. Inget extra.
Den större vägde 26 kilo och den mindre 22. Har två kvar, dom är nog ungefär som den mindre.

Hmm.. sånånting har vi gjort rätt då.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:slaktat gutar...
« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 16:02 »
Hmm.. sånånting har vi gjort rätt då.. ;)

Ja, det tror jag nog:-)

Kvaliteten på betet kan spela in förstås.

Får se om jag får bättre vikter nästa år, nu när vi börjar med renbetade hagar och de flesta kvarvarande betesstörande träden åker nu i vinter.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 16:06 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 16:06 »
Ja, det jag menar  :D Då har upplägget varit bra med betesväxling mm.  Har inte heller haft bekymmer med parasiter eller något annat heller.

Och ullen var högklassig enligt spinneriet.

Nu väntar vi på att se hur skinnen blir.. Ser fram emor att lyckas med dom med  ;)






" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:slaktat gutar...
« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 16:13 »
Ja, det jag menar  :D Då har upplägget varit bra med betesväxling mm.  Har inte heller haft bekymmer med parasiter eller något annat heller.

Nu är iaf våra hagar färdiga så vi kan växla korrekt. Visst en 1-2 hagar till skall hägnas, men det är inte nödvändigt, utan mest för att hålla borta sly där.

Vad hade ni för födselvikter på lammen? Var det förstagångsmammor? Rimligtvis kanske man kan få sämre vikter på lammen när en del av tillväxten går till tackan istället för till mjölken? Fast ni kanske hade förstagångsmammor också? Hade ni tvillinglamm eller var det en per tacka? Vår tacka med två lamm fick betydligt lägre vikt.

Separerade ni lammen från tackorna? Det gjorde inte vi.  Borde påverka rejält.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #13 skrivet: 05 nov-07 kl 16:19 »
Det var blandade åldrar på morsorna. Den största var förstagångstacka och då var han ensam lamm. Dom andra är blandat..

Gjorde ett försök till att separera.. Men efter ett tag hade baggarna smitit tillbaks till flocken  :-[ Så då fick det vara, dom hade åtminstone slutat dia under separationstiden.

Nästa år väljer andra hagar när vi separerar... ;)

Vi vägde aldrig i våras.. Det gör vi nog nästa vå, det kan ju vara intressant!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:slaktat gutar...
« Svar #14 skrivet: 05 nov-07 kl 19:04 »
Hej
När man pratar slaktvikter trodde jag att det är slaktkroppen upphängd och urtagen men med en massa ben.
När man får kartongen så brukar det vara i stort sett alla ben med inklusive soppben till hunden.
Har man då en vikt på 20 kg så har de iallafall hos mig legat på levandevikter runt 50 kg.
Men visst här på detta forum finns det många som har mindre fårraser ,matar inte med något kraftfoder alls och ligger på slaktvikter på 20-23 kg.
Det förstår inte jag att det kan vara så vanligt ,jag har haft slaktvikter på mina största texellamm på 23 kg,men då är de stora.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #15 skrivet: 05 nov-07 kl 19:19 »
Kan min slaktare ha en "taskig våg då?"
 Jag har inte tyckt att det har varit något onödigt i lådan..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:slaktat gutar...
« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 23:35 »
Förr slaktade man väl dem man inte hade vinterfoder åt, alltså på hösten vid installningen.  Men fram till ungefär trettiotalet var det status att ha många djur, snarare än högproducerande och/eller friska, och de kunde både se ut och må därefter. Jag har träffat en som fortfarande "tror" på det, och de djuren var inte feta, det kan jag lova!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #17 skrivet: 11 nov-07 kl 17:28 »
Jaha, nu har jag slaktat två till.. 22 resp. 19 kilo. Så det var inte heller några dåliga gossar :D

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:slaktat gutar...
« Svar #18 skrivet: 12 nov-07 kl 09:15 »
Det tycker jag var rejäla vikter, grattis. För övrigt är det väl alltid slaktvikten som man räknar och bedömer, inte i kartong....utan fett och ben. Själv är jag lite orolig för att få för stora djur i slutändan. Sparar man alltid de största lammen till liv, så kanske livdjuren blir större och större. kanske man då förlorar allmoge fårens "förnöjsamhet"betes och kraftfoder. Dessutom måste man sedan "brottas med mindre "kor". Inget kul.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:slaktat gutar...
« Svar #19 skrivet: 12 nov-07 kl 10:31 »
Mmm.. så kan det vara.. Hwar mina amdra året nu.. Har köpt in djur från 4 olika ställen så känns inte så överhängande med hotet att dom ska bli större o större..

Dom här vikterna är alltså det som det väger när det är styckat o klart. Har inte den blekaste om andra vikter..

Men hur sjutton orkar man bena ut köttet?? Jag tycker det är alldeless nog att karva för köttfärsen.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser