Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marsvin med diarre, finns det något att göra??  (läst 2291 gånger)

Chester

• Gäst
marsvin med diarre, finns det något att göra??
« skrivet: 03 nov-07 kl 12:23 »
Vårt marsvin har fått diarre och är jättesjuk!  :'( Finns det något vi kan göra eller är det bara att ta bort honom så han slipper lida? Dom brukar ju inte klara av att få diarre.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:marsvin med diarre, finns det något att göra??
« Svar #1 skrivet: 03 nov-07 kl 13:58 »
Hoppas bara Dandelia ser detta innan det är för sent.  Har Du en bra veterinär?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-07 kl 14:21 »
veterinären går inte att få tag i på helgerna  >:(och närmsta större djursjukhus ligger 20 mil bort, så jag är rädd att den påfrestningen att åka dit blir för mycket för honom.

Chester

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov-07 kl 14:22 »
Vem är föresten Dandelia?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 17:31 »
Vem är föresten Dandelia?

Marsvinsuppfödare. Prova att skicka henne ett PM.

Hoppas sjuklingen blir bättre!
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 nov-07 kl 22:33 »
Hur länge har han haft diarrén? Dricker/äter han nu eller kurar i ett hörn? Om han inte dricker är det viktigt att du får i honom vätska, t ex med en spruta utan nål eller en sked om du inte har nåt annat.

Proviva shot (den koncentrerade, lilla förpackningen) finns i vanlig affär och innehåller snälla magbakterier som han verkligen behöver nu! Droppas/sprutas försiktigt i munnen enl ovanstående. Marsvin brukar gilla proviva.

Ta bort ev pellets. Ge bara hö och vatten. Om diarrén håller i sig mer än 2-3 dar, kontakta veterinär! Marsvin blir snabbt uttorkade.

OBS! Jag är inte alls nån expert utan håller själv på att lära mig. Detta är vad jag snappat upp från andra marsvinsfantaster såväl som från internet. Om du googlar på marsvin+diarré får du upp massor med användbara tips! Men ta inte till dig allt, utan sålla ut det som känns bäst för dig och ditt marsvin.

Lycka till och ge inte upp i första taget! Marsvin är envisa rackare och finns det livsvilja så finns det hopp! :-)

/Dandelia
« Senast ändrad: 03 nov-07 kl 22:34 av Dandelia »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 nov-07 kl 09:23 »
Ja, nu vet Du vem Dandelia är.  Hon är nog den på forumet som vet mest om just marsvin.  Själv är jag bara förtjust i de små djuren.  Hur har det gått?  Fick Du i honom vätska i tid?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 nov-07 kl 09:42 »
Jag undrar oxå hur det har gått.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser