Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkylda katter?  (läst 1657 gånger)

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
Förkylda katter?
« skrivet: 01 nov-07 kl 18:42 »
Min katt började nysa igår, han verkade väldigt snorig.. Han har även haft lite mer ögongegga än vad han brukar ha. Kan han vara förkyld??
Jag har haft katter hela mitt liv med har inte sett det här hos någon annan.
Ludde (katten alltså), kan väl inte räknas som varken inne- eller utekatt.
Han är oftast inne i huset på natten men får gå ut så fort han går till dörren (han går nämligen inte på låda, han gör alla sina behov utomhus).

Jag har också två kattungar ute i lagården som inte velat äta de två senaste dagarna. igår tog jag in dom och försökte ge lite rismjölsvälling som min mamma trodde skulle vara bra. Idag hade dom ätit lite iallfall men de har fått väldigt mycket gegga i ögonen. Kan det vara förkylning här också?!  ??? ???

tacksam för svar, orolig för mina små kissekatter.

amarantus

• Gäst
Re:Förkylda katter?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-07 kl 18:49 »
Lite go värme och torka/badda ögonen med ljummet vatten först o främst så går det ofta snabbt över! om det övergår i en ögoninflammation kräver det däremot behandling och börja då med att köpa Noviform (apoteket) och ge dem några dar....

Lycka till!  :)

snarken

« Svar #2 skrivet: 01 nov-07 kl 18:49 »
Kan vara "kattsnuva" som inte är så harmlöst som det låter. Rekommenderar veterinärbesök snarast! Är någon av dem vaccinerad mot kattpest & kattsnuva?

http://www.intervet.se/Terapiomraden/Vaccination/katt/kattsnuva.asp

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 nov-07 kl 18:51 »
Snarken kan förstås ha rätt! jag tänkte nog att det var en rätt o slätt förkylning som det lät....men man kan ju aldrig vara säker!

LnKarlsson

• Uppland
    • Äskelunda gård
« Svar #4 skrivet: 01 nov-07 kl 21:55 »
Eftersom dom "bara" är lagårdskatter så är dom inte vaccinerade..  :-\

Kattsnuvesymptomen stämmer ju in på kattungarna.
Jag får ta och kolla upp mer om det där  :-\ :(
Har redan baddat ögon, ska se hur dom mår imorgon så jag kan försöka dra någon slutsats...
Tack så mycket för informationen båda två!

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser