Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fina dörrar?  (läst 2039 gånger)

kaia

fina dörrar?
« skrivet: 01 nov-07 kl 09:40 »
Var kan man få tag på fina spegeldörrar eller andra dörrar som passar i ett litet 1890-talshus? Kan man alls få tag i dörrar som passar i befintliga dörrhål eller är det omöjligt - alla dörrar kanske har egna mått? Kan man i så fall få tag på fina dörrvred, såna med en liten grej man vrider runt i stället för ett handtag att trycka ner?

Radar

• Jämtland
Re:fina dörrar?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-07 kl 10:14 »
En snickare kan nog fixa till en dörr med vilka mått som helst. Ta fram en bild och visa vilken stil det ska vara. Samma snickare kan nog svarva till ett dörrvred. Annars finns det nog någon i dennes bekantskapskrets.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Elektra

« Svar #2 skrivet: 02 nov-07 kl 09:28 »
Det säljs massor med fina spegeldörrar på bl a Blocket, annars har byggvårdsfirmor ofta stora lager om man inte kan tänka sig att köpa de nyproducerade spegeldörrar som finns. Mät vilken storlek på dörr du behöver och shoppa loss! :D På byggvårdsbutikerna finns det även olika sorters trycken att köpa.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Pianja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 nov-07 kl 17:44 »
Här har vi fått hyvla bort i karmar och sala på på dörrar för att få de gamla orignaldörrarna att passa efter att huset satt sig. Det  har funkat bra. Kan man nog göra om man hittar dörrar som _nästan_ passar också.
Annars funderar jag på hur krånligt det är att göra nya dörrhål, om man hittar för stora dörrar. Verkar enklare än att förminska dörrkarm till för liten dörr. Jag har inte provat något av det, så det är bara mina tankar. Hoppas du hittar någon lösning. Vackra snickerier kan göra mig lycklig. :)

Min övervåning ska isoleras i höst/vinter. Ska bygga ett sovrum där uppe. Det kommer att bli en konstig dörrlösning där, inklämd mellan snedtak och murstock. Planerar själv att spika samman en bräddörr med pärlspont.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 23:40 »
Hoppas du har hittat dörrar.
Annonsera i lokal-blaskan under köpes
www.byggigen.se
byggnadsvårdbutiker med begagnad-del
Jag har ett gäng dörrar, om du bor i Alingsås trakten kan de ju vara intressanta hör av dej isåfall.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

kolaren

« Svar #5 skrivet: 04 nov-07 kl 22:09 »
Förmodar att hon? menar de gamla mässingshandtagen, ett utanpåliggande lås och knoppen på ena sidan, nyckel på andra. Har inte Gysinge både nytillverkade och gamla tro. Gäller det nåt enstaka så kan jag tänka mig att släppa taget om ett, eller två, eller så.

Riktigt vackra dörrar finns, lite varstans, oftast ju äldre desto enklare att "kopiera" eftersom estetiken i många fall bara hade en praktisk orsak, tillgängliga vektyg, material etc.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-07 kl 01:04 »
http://www.canadianhomeworkshop.com/diy/solid_door.shtml

En anvisning om hur man kan göra en spegeldörr.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Stengrim, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser