Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccination  (läst 2223 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Vaccination
« skrivet: 31 okt-07 kl 16:17 »
Hur ofta, och mot vad, bör man vaccinera sin hund?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gräbban

• -
Re:Vaccination
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 21:24 »
Iallafall Valpsjuka. Det är en gång om året. Tror att kennelhosta ingår i den... Heter Nobivac DHPPI, den jag ger mina.
Sedan är mina vaccinerade mot mera eftersom jag reser utomlands med dom, samt tävlar väldigt mycket under vår-sommar-höst.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

filurfigur

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 21:33 »
Tävlar du så är reglen att din hund ska vaccineras minst vart 4:e år. Förr så var de flesta veterinärer himla glada för att vacciner så mycket som möjligt och de sa oftast att man skulle göra det varje år. Numera säger de flesta att man bör göra det vart annat år.

Men rabies är ju noga att det är varje år, om man nu har det på sin hund, om man tänker åka utomlands.

Kennelhosta är ett samlingsnamn för  många olika virus, ungefär som våra förkylningar. Det finns nog runt 40 olika stammar av det viruset har jag hört (vet inte om det är en exakt siffra eller ej). Vaccinet innehåller bara 2 eller om det är 4 olika stammar. Så det säger sig självt att man inte går säker även om man vaccinerar mot detta. Och en del hävdar att om hunden smittas trots  vaccination så blir sjukdomsförloppet värre än om de inte vaccinerats.

Det är ju som med människor alltid en baksida med att vaccinera, så man får ju överväga mot vad och hur ofta man vill vaccinera. Och någon vecka innan man ska vaccinera så kan det vara bra att ge extra C-vitamin till hunden, för det underlättar för hundens körtlar att ta hand om vaccinet i kroppen.

Jag tror det gäller att hitta en veterinär som har en sund inställning till det här med vaccin och då kan man känna sig lite tryggare med att det blir lagom med det här vaccinerandet, om man nu känner sig lite osäker eller så i frågan. I alla fall har det känts så för mig.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 31 okt-07 kl 21:37 »
Tävlar du ska du vaccinera varje år.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-07 kl 23:23 »
Tävlar du ska du vaccinera varje år.

Så säger väl inte reglerna ???

Det står vart fjärde år i utställnings, lydnsds och bruksreglerna ang valpsjukevaccin och parvo är bara rekommendation att vacc. mot och inte nåt krav.
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 23:28 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 23:39 »
Anna Ho:
Helt rätt av dig. Jag blandade ihop begreppen å det grövsta. *skratt* Borde läsa igenom hela tråden innan jag svarar också ser jag.

Men ok, jag redigerar det hela till ett "Tävlar du bör du(= ska du, i min värld) vaccinera mot kennelhosta varje år."

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 nov-07 kl 00:04 »
Anna Ho:
Helt rätt av dig. Jag blandade ihop begreppen å det grövsta. *skratt* Borde läsa igenom hela tråden innan jag svarar också ser jag.

Men ok, jag redigerar det hela till ett "Tävlar du bör du(= ska du, i min värld) vaccinera mot kennelhosta varje år."

Ja, kennelhosta ska man nog vacc mot varje år om ens hund träffar mycket andra hundar

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

filurfigur

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-07 kl 09:17 »
Ja, kennelhosta ska man nog vacc mot varje år om ens hund träffar mycket andra hundar

Håller inte riktigt med. Men var och en gör ju det som känns bäst.

Jag vet veterinärer som tycker det är onödigt att spruta in massa vaccin och som därför inte ger kennelhosta om man inte säger till i förväg om det.

Jag känner också uppfödare där någon hund varit vaccinerad mot kennelhosta (för att den vetrinär som utfört just den hundne svaccin bara haft vaccin med kennelhosta i) och de har hundar som de vägrar ge för mycket vaccin och därför undviker kenelhosta-vaccinet. Och det är hundar som det tävlas mycket med. De har till och med hänt att de hundar som varit vaccinerade blivit sjuka, men inte de som inte varit det. Så med just kennelhosta känner jag att det kan kännas onödigt att vaccinera, såvida man inte har en liten valp eller en mycket gammal och lite skraltig hund, och man vet att det brukar gå kennelhosta i sitt område. Men sen finns det ändå ingen garanti att hunden inte bli smittad ju.

Veterinärer rekommenderar numera inte att vaccinera varje år, ens om man tävlar, utan säger att det bör göras vart annat år. Men enligt SKK är det vart fjärde år som gäller ju.

Man kan ta blodprov och se hur mycket antikroppar ens hund har mot en viss sjukdom och då behöver man kanske inte vaccinera mer än vart fjärde år om hunden har bra antikroppar redan.

Men det är individuellt hur mkt vi vill vacinera våra djur. Det är väl som med barn. För mig innebär varje vaccination på mina djur att jag påfrestar deras kroppar och organ, som måste ta hand om vaccinet. Hundar som blivit vaccinerade får stora "mandlar" i halsen och det brukar aldrig gå ner igen. Hundar som aldrig blivit vaccinerade har sina normalstora mandlar kvar. En del hundar verkar få besvär med sina förstorade mandlar och får helt enkelt ofta ont i halsen och behöver då ibland få pencillin... så jag är ju lite kluven till det här med att vaccinera för mycket, men jag vaccinerar mot det som det är regel på för att få tävla. Kennelhosta är det vad jag vet inte lag på att vaccinera mot...

Men det är intressant det här, hur olika man tänker kring saker som tex vaccinering.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 01 nov-07 kl 12:20 »
Jag tävlar inte. Och han umgås inte mycket med andra hundar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 nov-07 kl 12:27 »
Brukar han följa med in på områden där det krävs vaccinationsintyg? Tex på utomhusutställningar?

Ska han lämnas bort till tex hunddagis eller hundpensionat?

Om svaret på de frågorna är nej så hade jag nog tagit mig en funderare på om hunden alls behöver vaccineras...

Vi hade en tax när jag var liten, han fick grundvaccinet och kanske vaccin något år senare, sen aldrig mer. Han blev 12 år och hade aldrig så mycket som en enda "smitto-sjukdom". Det han fick problem med var rygg och förlamning i benen som följd, ocg blev därför inte äldre.

Finns det ingen bra veterinär i din närhet som du kan rådfråga? Sen måste man själv vara lite kritisk kanske till vissa svar, men det har jag en känsla av att du redan är.  :)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 nov-07 kl 14:30 »
Jag tävlar inte. Och han umgås inte mycket med andra hundar.

Då hade jag iaf valpsjukevacc vart fjärde år. Det är ungefär vad jag gör med mina, förutom som små valpar då får de parvo oxå.

Och en gång när jag skulle ställa ut på St. Stockholm så sa faktiskt vå vette att hon tyckte jag skulle vacc mot kennelhosta oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser