Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattkurr  (läst 3661 gånger)

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Kattkurr
« skrivet: 31 okt-07 kl 11:03 »
två av mina katter kurrar med öppen mun
så de dreglar.. är det normalt ??
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Eulalia

• Gäst
Re:Kattkurr
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 11:07 »
hehe   ;D näj de är inte normala, men jag har sett många "onormala" katter...hade själv en såndär kurrdreglare för längesedan..charmigt!

Min gammelkatta har en grej för sig som hon tycker är lite pinsam, eftersom hon smyger med det och ser så påkommen ut när man råkar se henne:
hon ställer sig på sängen med en liten snutt av lakanet i munnen o snuttar medan hon "tassar", som att hon suger tutte.. ser så himla gulligt ut!
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 11:07 av Eulalia »

SarLa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-07 kl 11:10 »
haha  ;D
så sött

jag har faktiskt varit fundersam och undrat om allt står rätt till
däruppe hos mina små dregelkurrare .. men de verkar ju inte lida av det, och det är bara ibland de dregglar. pigga o glada för övrigt
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 okt-07 kl 11:15 »
haha  ;D
så sött

jag har faktiskt varit fundersam och undrat om allt står rätt till
däruppe hos mina små dregelkurrare .. men de verkar ju inte lida av det, och det är bara ibland de dregglar. pigga o glada för övrigt

oj jag skojade ju bara, definitionen på vad som är normalt är helt upp till en själv. Jag gillar onormala katter :-) de flesta har ju ett eller annat personligt & sjukt drag som gör dem extra charmiga...

min nuvaranade lilla Negro är t.ex en riktig skugga, är med överallt om man tex ska sopa så är han där o "hjälper till"  ::) När jag fyller diskmaskinen ska han titta på och gärna tassa upp på locket för att inspektera. När jag duschar sitter han utanför och kollar hur dropparna faller, han är jätteintresserad av vatten..

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-07 kl 11:15 »
Vår gammelkatt dreglar när man kelar mycket med honom, man blir precis blöt  :) Han håller munnen stängd vid kel, men "fastnar" ofta med tungan ute när han har tvättat sig - ser rätt fånigt ut  :P
Landsflykting i storstan...

SarLa

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-07 kl 11:36 »
haha så sött .. en skugga

vi har tre katter nu

och självklart alla har sin egenhet .. än värre än den andre *s*
men jag har tänkt på detta ett tag om det är normalt med dreggelkatter *s*

den ena av våra katter älskar oliver

SarLa

• Västergötland
Kattsnurr Kurr och andra galenheter
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 11:57 »
jag har tre katter

en är en ensamvarg och ganska grinig av sig, men väldigt kelen mot människor. men verkar inte riktigt gilla andra katter alls..

och sedan så har vi ju våra två dregglare ..
en är tre år gammal i gamet. han bråkar och leker med Kattungen (ca 6mån)
 som ÄLSKAR katter, alla katter och allt som liknar katt
så så fort hon ser någon av dem så rusar hon fram. hon vill leka busa och gosa.

och självklart katter är underbara djur, och de har alla sin lilla egenhet
vissa växer bort andra förstärks

hur är din/dina katter?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 11:59 »
Han håller munnen stängd vid kel, men "fastnar" ofta med tungan ute när han har tvättat sig - ser rätt fånigt ut  :P

Jag har haft ett par katter som kunde ligga med tungspetsen ute, inte bara i samband med tvätt, utan annars också...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 31 okt-07 kl 12:21 »
Ingen av våra 5 katter saglar när dom spinner men jag har tidigare haft några såna misar  :-*.Vår Sussi boppade på sin egen mage men sen när hon väntade sin 1:a kull fick hon sluta det blev för bökigt i slutet  ;)men sen sen när hon slutade dia dom 4 fortsatte hon igen .Året efter fick hon 4 små till men hon slutade boppa helt efter dom ,nu är hon steriliserad precis som hennes 3 töser som bor kvar hos oss ingen av töserna boppar.
Har bara 1 hankatt Hampus som är pappa till Sussi & morfar till töserna en stor kisse på ca 10 år (hittad i Malmö helt sönder hackad av kråkor & skator) kastrerad sen han blev pappa till Sussi.När han spinner brer han ut sina tassar så dom blir stora som tefat favorit stället är husses famn på rygg.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

SarLa

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 okt-07 kl 12:45 »
låter härligt
speciellt det där med tassar stora som tefat
skulle gärna vilja ha en Main coon nästa katt
mest för att den blir oftast så stor .. och stoora goa tassar  :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 03 nov-07 kl 14:03 »
Det jag kommer att tänka på när jag hör hur du beskriver att dina katter spinner med öppen mun är s k flemande. Katter har ett extra luktorgan inne i munnen, kallas jacobanska luktorganet eller något sådant. För att kunna 'lukta' med det måste katten hålla munnen öppen, dra upp läpparna kan de göra lite också, och andas in. Jag kan nog tänka mig att de kan spinna samtidigt, för ofta är det lukter som de är speciellt förtjusta i som gör att de flemar, t ex bytesdjur eller katthona eller något sådant.

Jag googlade för att få ett mer heltäckande svar...

"Bakom framtänderna i gommen går en kanal till "Jacobsons organ" i det yttersta cellagret på näshålans botten. Det har direktkontakt till de centra i hjärnan som styr det känslomässiga och instinktiva beteendet. Feromoner har därigenom effekt på katten utan att de nödvändigtvis uppfattas som doft.
När katten sitter och ser drömmande ut med munnen lite öppen, uppdragna mungipor, halvslutna ögon och drar djupa andetag, då flemar den. Sexuella dofter eller lukten av klorinhaltiga rengöringsmedel, ammoniak, människosvett och kattmynta är sådant som aktiverar flemandet."

Kan det vara något sådant dina katter gör? För i så fall är det fullt normalt. Sen tror jag att katter gör det där i väldigt olika utsträckning. Jag har märkt det på de jag har haft iaf, en del ofta, andra aldrig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

SarLa

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 nov-07 kl 20:09 »
nja det kan ju vara så
men jag är lite tveksam, men det sker då man kelar med katterna tänkte att det hörde hemma med kurret.
men kanske är det så att man luktar så att de flemar  :-X
men jag skall kolla vidare, tack för tipset

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 3 användare
conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser