Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd med inbakat pålägg  (läst 2750 gånger)

Moumolia

• Gäst
Bröd med inbakat pålägg
« skrivet: 31 okt-07 kl 05:17 »
Bröd med inbakat pålägg

Bakar du in fetaost och soltorkade tomater i brödet, behövs det bara ett tunt lager bordsmargarin för att du ska få en färdig macka. Det här brödet är också fantastiskt gott att göra vegetariska smörgåsar av. Att toppa med räkor eller rökt skinka är inte heller du  Det här behövs för ca 1 port:
5 dl lättmjölk 50 g jäst 1/2 dl rapsolja 2 tsk salt 2 tsk honung ca 14 dl lantvetemjöl Fyllning: 200 g smulad fetaost ca 10 grovhackade soltorkade tomater i olja (gärna med vitlök) Ugn: 250/175°

Gör så här:
1. Värm vätskan till ca 37° och rör ut den smulade jästen i den. Tillsätt olja, salt, honung och det mesta av mjölet.
2. Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter. Jäs ca 45 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Kavla ut degen till en ca 1 cm tunn kaka, ca 30 x 40. Droppa över oljan, som tomaterna ligger i och strö på ost och tomater.
4. Rulla ihop degen från långsidan och lägg limpan på bakpappersklädd plåt att jäsa i ca 20 minuter.
5. Grädda brödet i nedre delen av ugnen i 250° i ca 15 minuter. Sänk värmen till 175° och grädda färdigt ca 20 minuter. Låt brödet kallna på galler under bakduk. Det går bra att frysa.
Tips!
Du kan också använda vitlöksmarinerad paprika istället för tomater i degen.

Vitis

• Skåne
Re:Bröd med inbakat pålägg
« Svar #1 skrivet: 31 okt-07 kl 18:33 »
Yrian bakar ofta smaskiga bröd med fetaost, torkade tomater och svarta oliver till mig. Andra goa grejer man kan blanda i är hackad basilika, riven lagrad ost, ansjovis + hackat hårdkokt ägg och allt annat man tycker är gott.

Det är mycket mumsigt !  :-*

Brukar bara bre på lite majonäs på brödskivorna, kanske några tomatskivor och örtsalt, så är mackan klar !

Moumolia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 nov-07 kl 21:36 »
Yrian bakar ofta smaskiga bröd med fetaost, torkade tomater och svarta oliver till mig. Andra goa grejer man kan blanda i är hackad basilika, riven lagrad ost, ansjovis + hackat hårdkokt ägg och allt annat man tycker är gott.

Det är mycket mumsigt !  :-*

Brukar bara bre på lite majonäs på brödskivorna, kanske några tomatskivor och örtsalt, så är mackan klar !

oregano + timjan är ett måste med ovanstående ingredienser  :)

snarken

« Svar #3 skrivet: 08 nov-07 kl 13:28 »
Tusen tack för receptet, det blev jättegott!  ;D

Men brödet delade sig som en kanelbulle, så fyllningen eller till och med allt innanför skorpan faller ut på vissa skivor. För att nästa ska bli mer som en fast brödbit funderade jag på att rulta runt det och klämma på det efter att jag rullat ihop det - eller stör jag den mystiska jäsningsalkemein då?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser