Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH  (läst 6593 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
NH
« skrivet: 30 okt-07 kl 15:46 »
Ja, jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på hästar. Jag är faktiskt nybörjare. Och då blir man lätt överväldigad av alla teorier och åsikter hit o dit.

Så... Det har varit uppe lite i andra trådar att vissa här gillar NH, andra inte. Skulle vara kul att veta vad det är ni gillar/inte gillar med detta. För jag vet nästan inget alls om NH och jag tycker det är så svårt att granska kritiskt om man inte har så mycket erfarenhet själv.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:NH
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 16:29 »
Du tog orden ur min mun Guba  :)

Ett tag kunde vilken idiot som helst veva på ett rep o vips så var det NH. O det tenderar just ofta va "idioter" som sätter igång med det..

Inget ont om er som håller på seriöst, men majoriteten jag träffat på är sånna som inte "får till det" och tror att det blir skillnad med lite NH.. Tyvärr...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 17:31 »
HERREGUD!! JAA! Christelle hette den stackarn som råkade värst ut! Hade henne sedan som fölmärr. Nog för att hon inte var riktigt riktig, och hennes avkommor var något i hästväg dom med, men hon blev ju inte bättre av detta horsemanship,det var det jävligaste!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 18:18 »
Eller föresten, det vet jag inte om det var det var det värsta, men det var den som han tog medsig till travbanan och band benen på intill träningsbanan. Tur var väl det, då blev det ju ett slut på det iallafall..

Det är klart att han såg detta som sin chans att bli världsberömd guru då hon var allmänt känd som MYCKET besvärlig, men en oerhört talangfull travare.. Hade han fått stil på henne hade han blivit berömd... Nu blev han ju det ändå  ;)

Jag kanske borde slå mynt av att jag tog över hennes första avkomma som två-åring och då var hon överhuvudtaget inte körbar.. Men med lite arbete så..  :D O så kallar jag det för nåt jättecoolt och åker runt o pratar för det.. Hmm... varför inte..  ::)

gurkan

« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 18:40 »

Förlåt en okunnig icke-hästägare, men vad är NH?

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 30 okt-07 kl 20:31 »
Jag gick en NH kurs när jag bodde i Schweiz. Har alltid hållt på med hästar och var ingen nybörjare då heller. Jag kan säga att jag inte köper NH som helt "koncept", men att man fick mycket nya ideer och infallsvinklar vill jag gärna påstå.
Man ska ta all ny kunskap med en nypa salt, sortera och välja ut de bitarna som passar en själv bäst och ge fullkomligt fan i vad alla andra tycker. ::)
Till dom som nu undrar så bygger väl "NH" på att man först hanterar hästen på marken och skapar ett förtroende med hjälp av sitt eget kroppsspråk (det finns faktiskt mängder med erfarna hästägare som inte har kunskap om sitt kroppsspråk), sedan tar man det vidare med sig i arbete från ryggen.
Jag kunde longera mitt fullblod utan en tråd, på ett öppet fält bland andra hästar, vända, öka, stanna, backa honom osv, genom att bara göra tecken med mitt pekfinger. Red honom utan träns (dock inte utan sadel... fullblod = ont...) :-[
Många kan säkert lära sig detta med sina hästar utan NH, men för mig hade min fantasi definitivt satt stopp för det! ;D
Är glad jag gick kursen, men det finns mängder med olika versioner och förståsigpåare där ute. Ta lite av det mesta så blir det bäst! ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Elektra

« Svar #6 skrivet: 30 okt-07 kl 20:39 »
I mina ögon är NH = Natural Horsemanshit. :o
Horsmanship är däremot vad alla duktiga hästmänniskor sysslat med i alla tider. ;)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 10:24 »
Min mor gick på en kurs i NH för drygt tio år sedan, och tog med konceptet hem.  På den tiden var begreppet helt nytt, inte nåt som så många hade hört talas om. Och.. Som sagt. Ingen ny kunskap, utan sånt som funnits i alla tider. Vilket också de som hade kursen talade om. Ingen magic, inget hokus pokus, utan ren och skär kommunikation genom kroppsspråk!

Själv har jag mest bara hållit på med våra egna hästar hemma på mina föräldrars gård de senaste åren, och.. Vad jag kan utröna av andras attityder här så verkar hela begreppet NH ha blivit grovt våldtaget! Och det är väl det som händer när nåt plötsligt får en massa uppmärksamhet.. Mindre nogräknadepersoner kan göra sig en massa pengar, utan att egentligen kunna nåt..

Jag blir lite ledsen för att det blir på det viset. För detta med NH hade kunnat ha potential att nå ut med en kunskap som inte förmedlas av ridskolor och andra ställen där nybörjare hamnar..

Till en nybörjare kan jag då bara ge tipset att skita i vad folk kallar det! Spendera så mycket tid du kan tillsammans med hästarna, helst i hagen där du kan iaktta deras flockbeteende. Hästarna är själva de bästa lärarna! Och det finns faktiskt rätt mycket bra att hämta ur horsemanship, men om det har blivit så som folk beskriver det här så kan det ju för en nybörjare vara svårt att se vem som verkligen har kunskap att förmedla, och vem som bara "viftar med ett grimskaft"..

Jag tycker att man ska vara försiktig med att döma, även om jag vet att det är lätt att göra när man stöter på oseriösa utövare. Jag  jämför med min egen syn på westernridning. Delade stall med ett par tonårstjejer som flängred i westernsadlar, och sedan satt på stalltrappan och rökte och tyckte de var stencoola. Jag dömde ut westernridningen direkt! Några år senare delade jag stall med en riktig westernryttare. Hon hade stenkoll på sin häst. Kvinnan var väldigt lugn och tystlåten, men hästen följde minsta vink, helt lugn och avslappnad. Detta trots att hennes häst i grund och botten var en ganska stressad individ. Den kvinnan vände min negativa syn på westernryttare totalt! Så, var försiktig med att döma olika genrer i för hårda ordalag, för det finns oftast två sidor av samma mynt..

Eller vad säger frances? Ska man hävda att trav är djurplågeri i syfta att tjäna pengar, eller ska man kosta på sig att se att de flesta utövare faktiskt är intresserade av djuren, och håller på för att det är deras passion??
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 okt-07 kl 11:46 »
Citera
Eller vad säger frances? Ska man hävda att trav är djurplågeri i syfta att tjäna pengar, eller ska man kosta på sig att se att de flesta utövare faktiskt är intresserade av djuren, och håller på för att det är deras passion??

Visst är det så. Och tyvärr är det ju bara den oseriösa sidan av NH som jag träffat på. Det är ju det jag säger!

Norrsken

• -
« Svar #9 skrivet: 31 okt-07 kl 11:57 »
Visst är det så. Och tyvärr är det ju bara den oseriösa sidan av NH som jag träffat på. Det är ju det jag säger!

..och jag som bara stött på horsemandhip innan det blev stor kommers av det, och en massa oseriösa personer såg sin chans till enkla pengar, jag blir lite ledsen faktiskt när jag läser atta sarkastiska kommentarer.. Men jag börjar förstå att det inte är samma företeelse nu som det var för tio år sen.. Men jag tror ändå att den serösa biten finns i grund och botten. Som vanligt är det några få som ger dåligt rykte.. :-\

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-07 kl 12:20 »
Citera
Inget ont om er som håller på seriöst, men majoriteten jag träffat på är sånna som inte "får till det" och tror att det blir skillnad med lite NH.. Tyvärr...

Jag citerar mig själv

och Guba:
Citera
Finns nog en del bra idéer inom "NH".
Men tyvärr märks det att många lycksökare utan större kunskaper men ett smort munläder tjänar stora pengar på nybörjares okunskap.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 31 okt-07 kl 12:43 »
Jag citerar mig själv

och Guba:

Det är ju just det som är så tråkigt! Och anledningen till att jag inte vill kategorisera mig inom någon disciplin! Gärna lära mig så mycket som möjligt om det mesta, men inte placera mig i nåt fack.  Det finns mycket gott att hämta från olika håll, och jag tror att mycket skulle vara vunnet om man kunde minska på skitsnacket och se till att ta till sig det som är bra!

Men jag tror faktiskt att skitsnacket har mycket med osäkerhet att göra. För det är oftast inte de som är duktiga inom sin disciplin som snackar en massa skit. Utan de som vill höra till de duktigas skara! Klankar man ner på andra discipliner, och andras hästar så tror de att de ska framstå i bättre dager..

Det allra värsta är ju när folk når nån slags framgång och får erkännande med tveksamma metoder! Då sprider de ju sina tveksamma metoder till folk som inte förmår att urskilja.. Och det är väl det som hänt med NH..

Jag vill minnas att då för tio år sen var nh vanligare bland travkretsar, varför ridfolk rynkade på näsan åt "travarfasoner".. Sen kom westernridningen att förknippas med NH, och då blev det "westernflum". Nu har jag inte varit ute bland hästfolk så mycket på sista tiden, så det som skrivs här är nytt för mig.. För mig handlar NH fortfarande om kommunikation och ledarskap på hästens villkor!

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 12:50 »
Travkretsar?? Nähe,inte då.. Högst ovanligt..Jag lovar!

Det vore väl isåfall i kretsar med f.d. travare..

Sålde en 3 åring till ridhäst en gång.. O tjejen som köpte henne skaffade en repgrimma o skulle köra NH o miljöträning.. Det var så skoj,  :D Tex. tog dom dit en motorcykel som dom skulle starta o "vänja" hästarna vid.. Hon blinkade inte ens med ögat  :D O då var det för NH träningen o repgrimman..  ;D Det kunde möjligvis inte ha varit för att hästen var stentrygg och van vid allt från början..  ;D
Detta var verkligen en riktigt välhanterad häst och hur cool som helst. Men hon var övertygad om att det var NH träningen  ;D Var och en lever saliga i sin tro  ;D
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 12:54 av Frances »

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 31 okt-07 kl 13:15 »

Sålde en 3 åring till ridhäst en gång.. O tjejen som köpte henne skaffade en repgrimma o skulle köra NH o miljöträning.. Det var så skoj,  :D Tex. tog dom dit en motorcykel som dom skulle starta o "vänja" hästarna vid.. Hon blinkade inte ens med ögat  :D O då var det för NH träningen o repgrimman..  ;D Det kunde möjligvis inte ha varit för att hästen var stentrygg och van vid allt från början..  ;D
Detta var verkligen en riktigt välhanterad häst och hur cool som helst. Men hon var övertygad om att det var NH träningen  ;D Var och en lever saliga i sin tro  ;D

Nä, det var nån tränare som höll på med nh (fast jag vet inte om han använde det namnet, det var ju inte riktigt så kännt på den tiden, men det var  samma typ av hanterbarhetsträning i alla fall) och hans kunder var till största delen travfolk! Aktiva travhästar alltså, inte fd. Senare tror jag det blev mer blandat, och kanske till strösta delen folk som ville rida på sina hästar. Men från början var det mest travhästar. Läste nån artikel om gubben då, men det var som sagt länge sen ;)

Sen får jag väl fylla i.. Repgrimmor är väl bra. Men de är inte magiska! Det handlar som vanligt mer om personen som håller i grimskaftet än vilken sorts grimma hästen bär ;) Det blir lika fel som när folk tror att de kan köpa ett speciellt bett som ska lösa alla problem..
« Senast ändrad: 31 okt-07 kl 13:17 av drömmare »

Gräbban

• -
Till Drömmare!
« Svar #14 skrivet: 31 okt-07 kl 21:20 »
Jag tycker att du har så rätt. Och man behöver inte fördöma allt bara för att det blivit ett "mode" igen, en del saker ska man va glad över att de kommer tillbaka.
Det får kallas NH eller vad fan det vill, jag tycker det har gett mig en vidare dimension på häst-tänket.
Alla som är så himla vidsynta, fantasifulla och hästmannaskapsmässiga från födseln: Jag är förbluffad och inte så lite avundsjuk! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #15 skrivet: 01 nov-07 kl 00:09 »
För mig känns det som att nh har blivit ett alternativ till de som inte hade gamla hästgubbar att lära sig av. Sedan tycker de att de uppfunnit något nytt! ;)
Jag köper definitivt vissa delar av nh, den som egentligen är gammalt hästvett. Men jag tror man kan göra mer skada än nytta när man som oerfaren ska "skicka ut hästen" på runda efter runda. Jag tycker det är mer eller mindre djurplågeri då man inte korrekt läser av hästen utan tvingar ut den gång på gång med viftande rep trots att den visar att den är "underkastad" (vilket jag förövrigt också har problem med, jag tror på samarbete och det är bara när hästen på något sätt missfört sig som jag visar att jag är den som bestämmer ex.vis går in genom dörrar först el. liknande).

Jag tycker också repgrimmorna är ett otyg då folk inte använder dem med respekt, jag har sett flera tillfällen när de bundit fast hästen i repgrimman (stor risk att hänga sig om den skulle bli rädd och kasta sig) eller har grimskaftet hängande så att hästen riskerar att trampa på grimskaftet, rycka upp huvudet (naturlig flyktinstinkt) och därmed få ett oerhärt tryck på de många närvändarna uppe i nacken.

Faktum är att de som har en naturlig pondus bara i hur man handskas med hästen behöver inte använda några "lekar" el.dyl. Det bara finns där.

Jag gillar däremot övningar där man utsätter hästen (där man naturligtvis har ett gott förtroende mellan sig redan innan man börjar)för olika spännande saker som att gå på en pressening, bli stryken över hela kroppen med en platspåse, paraplyträning etc men jag tror inte att det är specifikt för just nh.
Jag hade stora problem med att få till trafikträningen med min förra häst (som var fullkomligt vettskrämd för bilar trots att han annars var som en hund och otroligt samarbetsvillig). Vanliga bilar fungerade till slut men bussar och lastbilar var omöjliga utan att själv riskera liv och lem. Hästen jag hade före det var helt orädd så i detta fall tror jag inte att mitt agerande hade någon större betydelse men jag kan märka nu att jag själv blivit mer osäker i trafik.

Vad är era bästa tips för trafikträning, allmän "skrämselträning" etc.
Då jag nu får förmånen att börja med ett eget föl som inte tidigare har haft dåliga erfarenheter vill jag vara så noggrann det bara går för att få en trafiksäker häst. Tacksam för råd och tips!
« Senast ändrad: 01 nov-07 kl 00:10 av Sar »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #16 skrivet: 01 nov-07 kl 08:02 »

I så fall är jag en mästare på NH, för våra två gamla shettis-ston är verkligen inte rädda för nånting. Tyvärr snarare tvärt om. Måste man köra med traktorn eller nåt sånt i hagen är de helt otroligt nyfikna o  ivägen hela tiden.

Det har väl absolut ingenting att göra med att de är välhanterade innan va?? ;)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #17 skrivet: 01 nov-07 kl 08:04 »
En dum fråga till kanske:
Vad exakt är grejen med repgrimma?

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 01 nov-07 kl 09:54 »
För mig känns det som att nh har blivit ett alternativ till de som inte hade gamla hästgubbar att lära sig av. Sedan tycker de att de uppfunnit något nytt! ;)
Jag köper definitivt vissa delar av nh, den som egentligen är gammalt hästvett. Men jag tror man kan göra mer skada än nytta när man som oerfaren ska "skicka ut hästen" på runda efter runda. Jag tycker det är mer eller mindre djurplågeri då man inte korrekt läser av hästen utan tvingar ut den gång på gång med viftande rep trots att den visar att den är "underkastad" (vilket jag förövrigt också har problem med, jag tror på samarbete och det är bara när hästen på något sätt missfört sig som jag visar att jag är den som bestämmer ex.vis går in genom dörrar först el. liknande).

Jag tycker också repgrimmorna är ett otyg då folk inte använder dem med respekt, jag har sett flera tillfällen när de bundit fast hästen i repgrimman (stor risk att hänga sig om den skulle bli rädd och kasta sig) eller har grimskaftet hängande så att hästen riskerar att trampa på grimskaftet, rycka upp huvudet (naturlig flyktinstinkt) och därmed få ett oerhärt tryck på de många närvändarna uppe i nacken.

Faktum är att de som har en naturlig pondus bara i hur man handskas med hästen behöver inte använda några "lekar" el.dyl. Det bara finns där.

Jag gillar däremot övningar där man utsätter hästen (där man naturligtvis har ett gott förtroende mellan sig redan innan man börjar)för olika spännande saker som att gå på en pressening, bli stryken över hela kroppen med en platspåse, paraplyträning etc men jag tror inte att det är specifikt för just nh.
Jag hade stora problem med att få till trafikträningen med min förra häst (som var fullkomligt vettskrämd för bilar trots att han annars var som en hund och otroligt samarbetsvillig). Vanliga bilar fungerade till slut men bussar och lastbilar var omöjliga utan att själv riskera liv och lem. Hästen jag hade före det var helt orädd så i detta fall tror jag inte att mitt agerande hade någon större betydelse men jag kan märka nu att jag själv blivit mer osäker i trafik.

Vad är era bästa tips för trafikträning, allmän "skrämselträning" etc.
Då jag nu får förmånen att börja med ett eget föl som inte tidigare har haft dåliga erfarenheter vill jag vara så noggrann det bara går för att få en trafiksäker häst. Tacksam för råd och tips!

Det finns ju otaliga varianter av nh. Men de som mor mig gich kurs för var noga med att tala om att det inte alls är nån ny kunskap, utan snarare sånt som gått förlorat när industrialiseringen tog över hästens roll i sammhället. Och i grund och botten handlar det ju om att vara närvarande, och att kunna läsa hästen för att tima sina egna signaler på rätt sätt. Den video som mor min kom hem med efter kursen började också med att visa ett gäng frigående hästar i en hage, och visa på ledarhästens signaler, och hur övriga flockmedlemmar svarade på dem.. Och just där har man ju grunden till allt! Dvs kropsspråket! Det är ju det som det handlar om, inte vilken grimma man har på hästen, eller exakt hur man hanterar grimskaftet.. Utan just vad jag lyckas förmedla till hästen via mitt kropsspråk! Och där tror jag att det är människans talade språk som ofta sätter käppar i hjulet! Vi kommunicerar med ord, och många har inte alls speciellt mycket koll på vad man säger med kroppen! Ofta sänder vi dessutom ut motstridiga signaler, vilket oftast resulterar i att hästen slutar bry sig, för den vet inte vilket som gäller..

När jag var tonåring var jag och en kompis med i en talangjakt. Dagen före uppträdandet hade de ordnat med en föreläsning i scenisk medvetenhet. Hyrt in en skådespelare som var utomordentligt duktig på att praktiskt illustrera vad man förmedlar med sitt kropsspråk. Och lika lite som man vill att juryn som bedömer ens uppträdande ska uppfatta en som nervös, lika lite vill man att hästen ska uppfatta en så! Så, den föreläsningen gav mig faktiskt väldigt likartade insikter som NH. Väldigt intressant och väldigt nyttigt! Att jobba med hästarna är i grund och botten att till 90% jobba med sig själv, och bli medveten om hur man för sig!

Till sar: Det tips jag kan ge med unghästen är att försöka se till att den inte råkar ut för allt för mycket skrämmande upplevelser! Åtminstone inte när du är med! Kanske låter lite kryptiskt! Men.. Min pålle blev srkämd av en veterinär som fick för sig att han var ouppfostrad, och satte igång att slå honom, när han egentligen var rädd.. Det fick till följd att han var livrädd för veterinärer i flera år.. Veterinärskräcken tycks ha gett sig nu, men den händelsen, och att vi senare hade honom uppstallad på ett ställe där det efter några månader kom fram att stallägaren var våldsam mot hästarna, ledde till att hans förtroende för människor fick sig en knäck.. Nu är han detta till trots en trevlig häst, men i en stressad situation litar han inte på någon. Det lustiga är att han inte ens lugnar sig då hans gamla mor är med. Hon är annars en sån där genomtrygg lugn häst. Dessutom ledarhäst med viss pondus, som annars brukar få den mest stressade häst att lugna sig.. Så mitt tips är väl att ha koll på människorna som hanterar din häst. Och.. skulle nån bete sig olämpligt så ingrip!! Ha inte den respekten för vet som vi hade, det var så dumt när man ser det efteråt, men vi var för mesiga just då.. Att sen vänja unghästen vid lite tokigheter under lugna förhållanden precis som guba skrivit är väl inte helt fel heller! Men det viktigaste är att ha hästens fulla förtroende! Då klarar man det mesta! Lycka till med fölis!

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 01 nov-07 kl 10:01 »
I så fall är jag en mästare på NH, för våra två gamla shettis-ston är verkligen inte rädda för nånting. Tyvärr snarare tvärt om. Måste man köra med traktorn eller nåt sånt i hagen är de helt otroligt nyfikna o  ivägen hela tiden.

Det har väl absolut ingenting att göra med att de är välhanterade innan va?? ;)

Äsch! Dina shettisar är trygga i sig själva! Grattis! Och det där med traktorer kan vara rätt kul! För nåt par år sedan grävdes dikena utanför mina hästars beteshage om. Grävmaskinisten hade sagt till far min att "den där fuxen verkar ju stencool" Min lilla herr nyfiken hade haft nosen ca två dm från grävskopan hela tiden den grävde, och tyckt att det var jättespännande! Kan säga att vi inte talade om att han varit hysteriskt rädd för samma grävskopa när den stod stilla ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Galaxie, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser