Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minisågverk  (läst 35182 gånger)

pertorparn

• Västergötland
Minisågverk
« skrivet: 29 okt-07 kl 23:07 »
Jag har en fundering på att skaffa ett eldrivet minisågverk kedjedrivet tex typ jonsered E600 eller liknande . Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller , Tacksam om tips om det skulle finnas något begagnat tex i skaraborg

pertorparn

• Västergötland
Re:Minisågverk
« Svar #1 skrivet: 03 nov-07 kl 09:47 »
Nu blir jag förvånad att ingen här har någon slags erfarenhet eller tips om kedjedrivet minisågverk med elmotor och rälsgående !?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 nov-07 kl 11:36 »
Nej det var konstigt.Du kan gå in på skogsforum.se och kolla lite, där har varit trådar om små sågverk...
Jag har en kompis som har ett litet sågverk av den modell du menar, fast hans är en bandsåg. och jag måste säga att jag skulle fundera både en och två ggr innan jag köper, han är också på jakt efter nåt annat för omfattningen av sågningen har ökat en del.
Största bekymret som jag ser är ju att det blir ett evigt bärande av virket, eftersom det är sågen som rör sig och inte stocken, allt kommer ju på samma ställe, jämför med en gammaldags sågbänk där du tar in stockarna i ena änden och kör igenom dom genom klingan, så kan du plocka av brädorna i andra änden.
Vad gäller dom med kedja så är det ju också spånmängden man bör tänka på, det blir ju enorma mängder.
Vad är det som gör att du letar efter just en sån? och inte en gammal sågbänk som finns till salu på blocket och andra ställen med jämna mellanrum, för en billig peng..?

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 03 nov-07 kl 11:46 »
Jag har haft en Solosåg med elmotor, men jag tror en rälsgående såg är bättre på flera sätt.
Man kan sätta den på plintar så blir arbetsställningen bättre.
Med inmatning av timret från ena långsidan och urplock av det sågade virket på den andra långsidan får man smidig logistik.
Med smala piccokedjor på 6 mm blir inte skillnaden i spånmängd stor mot en stor klinga.
Gamla sågbänkar är ofta glappa och ger virke med ojämna dimensioner.
Dessutom kräver dom mycket ström eller stark dieselmotor.
Viktigast är kanske ofta att en sågbänk kräver minst två pers för att det ska flyta bra, medan småsågarna är anpassade för enmansdrift.

Tack för forumtipset Fridolf2  :D     http://www.skogsforum.se/
« Senast ändrad: 06 dec-07 kl 17:34 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

pertorparn

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 16:34 »
 O tack för forumtipset detta hade ja missat !

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 nov-07 kl 11:11 »
Jag har funderat på att göra ett motorsågverk som går på en räls eller stege. De som finns på marknaden är ganska dyra.

Förra året tillverkade jag ett aggregat som jag spänner på motorsåget och med det kan jag skiva en inte allt för grov stock.

Ganska lätt att använda, ger bra resultat, men det är något slitsamt, och passar sig för att såga för eget bruk, eller för att
ta till vara udda trädslag, som t.ex körsbär.

Den är svetsad och skruvad och har vissa likheter med ett "Alaska".
Kostade någon hundring i material.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #6 skrivet: 05 dec-07 kl 10:33 »
Jag har en solosåg m5 med elmotor som i och för sig inte är till salu. Men du bor ju inte så där jättelångt ifrån mig så du får gärna komma och provsåga om du vill. Som jag har förstått har du redan varit inne på min hemsida så det kanske finns nåt mer du skulle vilja se.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 dec-07 kl 16:30 »
Jag har funderat på att göra ett motorsågverk som går på en räls eller stege. De som finns på marknaden är ganska dyra.

Idén med att använda en stege som "räls" är intressant. En kabelstege borde funka ganska bra, om man bara stagar upp den ordentligt så den blir stabil. Kanske svetsar en bänk av flera kabelstegar med triangulering mellan. Kanske inte blir perfekt precision, men till bjälkar och annat grövre borde det funka utmärkt. Om någon gjort något liknande så vore det intressant att se bilder.

Teknikern

« Svar #8 skrivet: 09 dec-07 kl 18:43 »
Jag kör med ett egentillverkat exemplar av Solosågen och den är svetsad i stålkonstruktion och med en elmotor på åtskilliga kilowatt. Den motorn stannar inte, den sliter av kedjan istället.  ;D

Jag kopierade det mesta rakt av när Logosol hade det första exemplaret och jag har kört massor med det och även kompletterat med en trekutterkyvel, PH 200 från Logosol.

Jag tar in stockarna på rullbana från gaveln på såghuset, rullar upp dom på bänken, skivar upp dom och slänger virke och bakar på min egenhändigt byggda miniskotare och sen är det bara att köra ut till stabben - vedkapen när den är full. På det sättet kan jag stå inne och såga när det regnar och stabba upp virket och såga upp bakarna när det är bättre väder.  :D

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 dec-07 kl 19:25 »
... och med en elmotor på åtskilliga kilowatt. Den motorn stannar inte, den sliter av kedjan istället...
Har du kanske några bilder av din egentillverkad elsågaggregat?
Går själv i köpestankar, men logosols priser avskräckar lite  :-\
Hur gjorde du? Kanske t.o.m. en skiss?

Stråtjära

• Hälsingland
    • Norméns Glas o snickeri
« Svar #10 skrivet: 18 dec-07 kl 06:40 »
Det verkar som om många här håller hårt i plånboken men har en motorsåg, så mitt tips är att köpa en timmerjigg från logosol (Clas i sjön kränger dom oxå) för dryga tusingen och en klyvkedja. Har själv en och har sågat lite allt möjligt. Jag tillverkade en trälinjal (längden är upp till dig) efter deras modell som skruvas fast i stocken (för att slippa ha med skruvdragaren har jag en borrsväng med bits i). Resultatet blir förvånansvärt bra!

Fäll trädet och såga allt på plats sen bär man bara iväg brädorna och bakarna, en lättare transport. Vill man så har dom beskrivningar på ställningar om man vill ha bättre arbetshöjd (som en primitiv solosåg i trä).

Tycker man allt är avigt går systemet att bygga vidare på när plånboken tillåter.

Har själv nu också en solosåg M7 ihopskruvad och startklar, det är roligt att såga....

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 dec-07 kl 10:47 »
Ja, jag har kollat lite på den som logosol sälje, Big Mill tror jag dom kallade den. Blir förmodligen en sådan. Precisionen är väll inte på topp, men till reglar och annat grövre duger den nog långt. Och som sagt kan man såga på plats i skogen, det är en stor fördel eftersom stockar i dom längderna är ganska otympliga när det börjar bli lite grovlek. Annars skulle jag gärna haft en solosåg eller liknande, men jag äger för lite skog för att det skall löna sig i längden

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 dec-07 kl 21:35 »
Är det nödvändigt med en kedja? Själv kör jag med bandsåg. Och är himla nöjd. Blir lite dyrare, men så mycket effektivare. Börjar såga igen till våren. Ek, bland annat, om det bara vill bli lite rejäl tjäle så att traktorn inte försvinner ner i den utdikade gamla sjöbottnen på vägen till ekarna. Är det någon som vill komma och kolla (och hjälpa till?) är det bara att höra av sig.

A.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 20 dec-07 kl 22:06 »
Bandsåg är säkert kanon om man vill investera lite mer.
Har hört att sågbladet kan börja "klättra" på sprötkvistar och annan hård kvist, har (Anders) märkt något sånt?
Hue ofta måste man slipa bladen?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 21 dec-07 kl 09:30 »
Jo, det händer att bandet börjar "klättra". Det är mest när man sågar kvistig gran och trycker på för mycket. Det är väl fibrerna som styr bandet på villovägar.

Men är bandet nyslipat så går det rakare. Men man skall ju egentligen inte såga kvistig gran, så jag får väl skylla mig själv. När man har ett minisågverk skall man bara såga de absolut vackraste stammarna. Allt annat är idiotiskt med tanke på att ett minisågverk inte är så effektivt. Onödigt att då lägga tid och kraft på att producera dåliga brädor.

Jag har en automatisk bandslip. Så jag lägger på det senast använda bandet och startar slipen. Sedan sågar jag vidare. Hur ofta jag slipar varierar, främst beroende på träslag och hur stockarna har hanterats. Är det grova smutsiga stockar så kan jag få byta medan jag sågar upp en stock. Annars kan jag hålla på en förmiddag. Men jag slipar hellre ofta men väldigt lite varje gång. Bara precis så att skipskivan touchar en aning.

Jag är lite förvånad över att ek inte skämmer bandet mer än vad det gör. Och även om det kan gå långsamt genom en grov ek så blir snittet oftast helt perfekt. Bara lite sandpapper så har man en bordsskiva.

Lika förvånad var jag av hur svårt det var att öppna asp-stock. Tydligen är det någon skit i asp-barken som skämmer bandet snabbt.

Det som är lite tidskrävande är att skränka tänderna. Men det gör jag bara var tredje-femte slipning. Man märker rätt tydligt när snittet börjar bli lite för tunt. Då klämmer stocken bandet och bromsar.

A.
« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 09:35 av (Anders) »

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 jan-08 kl 12:07 »
Jag har även en Big Mill, det går väldigt bra att använda på grov stock, och den är överkomlig i pris. Det är inte heller så svårt att bygga en ställning av trä, och på så sätt få ett stationärt sågverk för rätt små pengar.  Motorsåget bör vara ganska kraftigt.
Jag ska fixa en bild på mitt "alaska", så snart jag använder det nästa gång.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 14 jan-08 kl 12:17 »
Skytten, det är möjligt att du nämnt det tidigare, men hur stor är sågen du använder till Big Mill?

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 14 jan-08 kl 12:35 »
Skickar en bild på mitt hemmabygge! Jag har endast lagt in svärdet där man fäster det, när det sitter fast på motorsåget. Det går att ställa i höldled, så man kan såga upp till 25 cm (10 tum)  tjocka, och ner till ett halvt tum. Har man en picokedja på såget går det exakt ett kvarts tum bort i spån.  man kan ha vilket såg som helst, då jiggen klämmes mot svärdet. Man börjar med att spika en bräda  på stocken och tar så bort en bak, sedan ställer man tjockleken på plankan, och hyvlar av planken, genom hela stocken.

Zeke Vet inte på rak arm hur stark sågen är, runt 5 hk tror jag, det är en Stihl 361.
Jag använder up till 60 cm svärd.
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 12:44 av Skytten »

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 14 jan-08 kl 13:20 »
Tack, men du har inte en mindre bild? :D

Din Stihl är 59 kubik som min Jonsered 2159 reservsåg, visserligen är Stihlen något starkare men jag kan nog klara mej med den jag har då, låter bra.
Blir nog en Big Mill Basic här snart.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 14 jan-08 kl 13:29 »
Försökte flera ggr med en större, men den fick bara vara 50kb för att synas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser