Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projektarbete: Vindkraftverk  (läst 20253 gånger)

DanielP

• Gäst
SV: Projektarbete: Vindkraftverk
« Svar #60 skrivet: 04 mar-08 kl 17:02 »
Jo jag vet, det är farligt på så sätt.

Idag blåste det och något förfärligt tråkigt hände. Jag fick ge vingarna en liten knuff för att det skulle orka igång men det visste jag redan att det skulle bli så men det gick igång och fungerade fint. Plötslgit tog det i lite extra och verket började vobbla lite, måste varit nån millimeters obalans någonstans. Hursomhelst verkade det som om något skar sig i motorn för plötsligt lät det konstigt och stannade tvärt. Sedan var det väldigt mycket trögare och gick inte att få igång igen  :(
Mycket konstigt i och med att jag kört det i mycket högre vindhastighet tidigare. Skulle ju kunna vara bryggan som kortslutits eller nåt men jag kan inte ta ner det och kolla ensam så det får vänta tills far kommer hem och kan hjälpa mig få ner alltihop.  :(

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #61 skrivet: 04 mar-08 kl 19:12 »
Ja jag vet inte om jag är rätt person att svara, men om det började med obalans så kanske det var den som orsakade något, en skevhet i rotoraxeln eller växellådan???

Bättre att spara gissningarna tills du får ner verket

Du har väl ballanserat rotorn?

DanielP

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 04 mar-08 kl 21:45 »
Sist jag körde med det var det inga problem med balansen och jag har balanserat det så väl jag kan. Ska som sagt titta på vad som kan ha gått fel när jag får plockat ner det. Hoppas det inte är motorn bara för det vore för jäkla tråkgit  :-\

DanielP

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 05 mar-08 kl 19:46 »
Positiv överaskning!
Testade att koppla undan likriktningen och då snurrade det lika lätt som innan det misstänkta haveriet. Förmodligen brände jag alltså bara bryggan så det får bli till att köpa en ny och kraftigare  :D

eka

• Värmland
« Svar #64 skrivet: 05 mar-08 kl 19:48 »
Bygg likriktaren av lösa dioder i stället. Då kan du sätta dit större som kan kylas bättre.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #65 skrivet: 05 mar-08 kl 20:27 »
Positiv överaskning!
Testade att koppla undan likriktningen och då snurrade det lika lätt som innan det misstänkta haveriet. Förmodligen brände jag alltså bara bryggan så det får bli till att köpa en ny och kraftigare  :D

Den var underdimensionerad då. Jag har alltid köpt likriktarbryggor med hög strömtålighet, ca 30/35 A, och hoppas det inte är någon nackdel?

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare
korvenu, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser