Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projektarbete: Vindkraftverk  (läst 20256 gånger)

DanielP

• Gäst
Re:Projektarbete: Vindkraftverk
« Svar #40 skrivet: 25 jan-08 kl 10:38 »
Det är en liten 12V likströmsmotor. Så här ser rackaren ut: http://img518.imageshack.us/img518/6260/img0001cj1.jpg

Ska googla på schema men är ganska dålig på att hitta vad jag vill på google så får se om jag hittar något. Men i princip gäller det alltså att rikta dioderna så att strömmen endast kan gå från motorn/generatorn och ner i batteriet och inte tvärtom. Borde inte detta gå att göra med två dioder, en på varje pol till batteriet?

Editering: Jag hittade lite dioder och liknande på Kjell & Company. Där fanns en likriktarbrygga märkt 80V 3,7A. Har jag förstått alltihop rätt om det med detta menas att det är vad den max klarar men fungerar bra även under dessa värden? Skulle tro att detta vore ganska lagom för mitt verk.
Sen var jag ute och testade det igår och det får upp en enorm hastighet utan belastning, men när jag lägger in en lampa i kretsen bromsas rotorn ner nästan direkt. Lampan smälte visserligen ganska snabbt men det kändes ändå lite skumt. Jag skulel ju inte tro att detta problemet kvarstår om man kopplar den som laddare istället men skulel gärna vilja veta lite om mina tankegångar stämmer någorlunda. Lampans resistans ökar ju hela tiden med spänningen, men om man bara leder strömmen in i ett batteri så borde det väl reglera sig någorlunda självt så att det inte tar ut så mycket att det går för tungt?
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 10:59 av DanielP »

Hasse

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 25 jan-08 kl 12:31 »
Om du kopplar två dioder som du beskriver så stoppar du strömmen i båda riktningarna.

Sätt dit en likriktarbrygga, men ta 90053 på 100V, 10A istället, den är mera robust och pallar för en kortsluten utgång, som det blev med lampan. Ledarna från generatorn ska kopplas till uttagen som är märkta med våglinje (växelström).

Vad är märkspänningen på generatorn?

DanielP

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 jan-08 kl 12:53 »
Jag vet faktiskt inte riktigt. Finns inga papper eller något sånt med och jag vet inte riktigt hur man tar reda på det själv. antar att man gör mätserier och så men vet inte hur.

Hasse

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 25 jan-08 kl 13:03 »
Nu ser jag att det är en 12V motor. Pröva den med 12V lampor med olika stor effekt. Vad var det för effekt på lampan som gick sönder?

ollebolle

« Svar #44 skrivet: 26 jan-08 kl 18:03 »
Är det en likströmsmotor behöver du ingen likriktning. Det gäller att ta till lite extra stor effekt. Du har ju ingen reglering så om du ska koppla in generatorn till ett batteri kan det vara bra att få ner strömmen lite.

En glödlampa i serie kan vara ett enkelt sätt att få lite mindre belastning så propellern orkar med. Prova några olika storlekar. Kasserade strålkastarlampor har alltid helljustråden hel.

Får du en sådan att lysa fullt har du en laddning på ungefär 5 A.

DanielP

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 29 jan-08 kl 20:43 »
Så du menar att man helt enkelt kan sätta en lampa före och sen direkt till batteriet bara?
Jag tror dock att det kommer bli väldigt lite effekt av alltihop, lampan jag testade var bara på 20W om jag minns rätt nu och redan det bromsade ju ganska rejält.

ollebolle

SV: Projektarbete: Vindkraftverk
« Svar #46 skrivet: 01 feb-08 kl 16:16 »
Kolla med ett batteri och en lampa i serie så får du se vad du får ut. Har du ett universalinstrument med strömmätning så lägger du den i serie med lampan så ser du laddströmmen. Pajar du en 12V lampa som du har i serie till ett 12V batteri så har du så du kan ladda ett 24V batteri eller två 12V i serie. Byt lampa och se om du kan få ut mer. Kolla utan serielampa och gör en notering vid varje mnätfall så får du se vad din generator klarar.

nikanor

« Svar #47 skrivet: 04 feb-08 kl 13:12 »
Finns det någon som kan ge något konkret exempel på någon generator (t.ex. kupéfläktmotor, i så fall från vilken bil) som skulle kunna ladda ett bilbatteri? Och någon som kan förklara hur man i så fall ska koppla generatorn till batteriet?

Jag vill kunna ladda ett bilbatteri med en ganska liten snurra.

Eller är det något som jag missar som man måste ta med i beräkningen här?

/C

DanielP

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 01 mar-08 kl 12:15 »
Efter ett litet uppehåll har jag nu börjat testa lite saker igen.

Jag inhandlade 90053 likriktarbryggan från Kjell & Company och kopplade de två sladdarna från motorn till 1 och 2 (stiften var bara märkta med ett plus och en våg, de övriga två stiften var inte märkta alls)

~ (1)        + (3)

(2)            (4)

3 och 4 kopplade jag sedan till batteriets + respektive minuspoler. vad som hände när jag sedan testade att snurra runt det lite för hand var att bryggan knappt släppte igenom någon spänning alls, ca 0,1 V. Testade jag sedan att koppla motorn direkt till voltmetern så kunda jag mäta upp en spänning på ca 10 V vid ungefär samma varvtal.
Att bryggan skulle ha ett så stort inre motstånd att det skulle bero på det har jag svårt att tänka mig och jag provade även lite andra kopplingar men med samma tråkiga resultat eller ren kortis.
Skulle behöva lite råd om vad jag kan ha gjort fel.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #49 skrivet: 01 mar-08 kl 13:05 »
Hallå!

Precis det där problemet hade jag också första gången. Hur ska man veta vad som ska kopplas till vad?

Då hjälpte ollebolle mig. Länken finns under tråden "Min första vindgenerator"

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=15157.msg91984#msg91984

DanielP

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 mar-08 kl 16:27 »
Och plötsligt verkar det fungera! Tack. Nu är det bara att dra ut det och köra, förmodligen gör jag det imorn.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #51 skrivet: 01 mar-08 kl 16:58 »
Bra!

Men du, ta några bilder är du snäll. jag vill se!  :D

ollebolle

« Svar #52 skrivet: 02 mar-08 kl 20:53 »
Det är alltså 1 och 4 som kopplas till växelspänningskällan!

Ut får man på de övriga två.

Det kanske kan tyckas konstigt men innanför ligger 4 dioder i den klassiska bryggkopplingen där motstående sidor kopplas in till AC resp DC-sidan. Jag tycker att det är underligt att man inte märker ut varje anslutning. Har själv undrat.

Elfa-katalogen ger oftast besked.

DanielP

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 03 mar-08 kl 15:25 »
Här kommer lite bilder!

Överdelen (har tillkommit likriktarbryggan överst men den glömde jag ta kort på innan jag satte upp det): http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0006.jpg
Navet: http://upload.snelhest.org/images/080303IMG_0007.jpg
Och lite översiktsbilder: http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0034.jpg
http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0037.jpg
Och till sist en lite äldre från första testet där lampan smälte  :D :http://upload.snelhest.org/v.php?id=080303IMG_0013.jpg

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #54 skrivet: 03 mar-08 kl 16:28 »
Tack, jättekul att se.

Har du mätt något, spänning och ström, när verket är i action?

DanielP

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 03 mar-08 kl 16:43 »
Tyvärr slutade det blåsa och har varit vindstilla i två dagar nu sedan jag satte upp det men så fort det börjar blåsa skall det göras  :)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #56 skrivet: 03 mar-08 kl 18:48 »
Det låter bra.
Se till att det inte blåser upp utan att ha den tjudrad. Utan motstånd kan varvtalet bli överjävulskt :o

Vad blev det för diameter på verket?

DanielP

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 03 mar-08 kl 20:32 »
Diametern ligger på 1,6m. Och jo, jag har testat den i djävulskt varvtal utan eleln inkopplad. Vågade knappt stå bredvid den  ;D

eka

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 03 mar-08 kl 21:45 »
Det kanske kan tyckas konstigt men innanför ligger 4 dioder i den klassiska bryggkopplingen där motstående sidor kopplas in till AC resp DC-sidan. Jag tycker att det är underligt att man inte märker ut varje anslutning. Har själv undrat.

Orsaken är förmodligen att märkningen enbart är för att konstatera hur den skall vändas vid montering. Då på redan ett färdigt kretskort. Det förutsätts att om man använder komponenter för labb så är man införstådd i funktion och databladen.
Få komponenter har mer märkning än att man skall klara en produktion.

ps.
Fantastiskt att man kan få så bra verkningsgrad med "plaströrsklippta" vingar. Nästan så man får lust att prova själv.
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 21:46 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #59 skrivet: 03 mar-08 kl 23:00 »
Diametern ligger på 1,6m. Och jo, jag har testat den i djävulskt varvtal utan eleln inkopplad. Vågade knappt stå bredvid den  ;D

Ok, ganska stort verk med andra ord. Där har du mycket energi att hämta.
Jag har "problem" med en högvarvig rotor. Jag har den dessutom i aktern på min båt och tvingas sitta under den. Ingen skulle sätta sig under en flygplanspropeller!?

Jag har funderat på att göra ett test i fartvind någon gång. Bara för att se vad som händer vid 20 och 30 m/s. Håller grejorna? Nu har jag ingen lust att anväda bilen till ett sådant hållfasthetsprov.
Betänk, rotorn har tsr 7. I beskedliga 10 m/s gör vingspetsarna 70 m/s!

Vad händer om ett blad bryts av i vind på 20m/s och man blir träffad. Då är det good bye...  :(

VAR FÖRSIKTIG!

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
Trollsmultron, Mashakaks2852

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser