Det är en liten 12V likströmsmotor. Så här ser rackaren ut:
http://img518.imageshack.us/img518/6260/img0001cj1.jpgSka googla på schema men är ganska dålig på att hitta vad jag vill på google så får se om jag hittar något. Men i princip gäller det alltså att rikta dioderna så att strömmen endast kan gå från motorn/generatorn och ner i batteriet och inte tvärtom. Borde inte detta gå att göra med två dioder, en på varje pol till batteriet?
Editering: Jag hittade lite dioder och liknande på Kjell & Company. Där fanns en likriktarbrygga märkt 80V 3,7A. Har jag förstått alltihop rätt om det med detta menas att det är vad den max klarar men fungerar bra även under dessa värden? Skulle tro att detta vore ganska lagom för mitt verk.
Sen var jag ute och testade det igår och det får upp en enorm hastighet utan belastning, men när jag lägger in en lampa i kretsen bromsas rotorn ner nästan direkt. Lampan smälte visserligen ganska snabbt men det kändes ändå lite skumt. Jag skulel ju inte tro att detta problemet kvarstår om man kopplar den som laddare istället men skulel gärna vilja veta lite om mina tankegångar stämmer någorlunda. Lampans resistans ökar ju hela tiden med spänningen, men om man bara leder strömmen in i ett batteri så borde det väl reglera sig någorlunda självt så att det inte tar ut så mycket att det går för tungt?