Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krafsade fram en timmervägg  (läst 9250 gånger)

Nypålandet

Krafsade fram en timmervägg
« skrivet: 29 okt-07 kl 19:18 »
Med riktigt tjusig allmogetapet längst in. Kruxet; den var tapetserad direkt på timret (varföööör????).

Ska jag nu ånga eller slipa bort det? Jag vill ha en fin snutt naket timmer just där, till de andra väggarna ska jag försöka hitta åtminstone liknade tapet.

Nå:

Ånga eller slipa?
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 19:19 av Nypålandet »

kolaren

Re:Krafsade fram en timmervägg
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 19:21 »
Ånga! Annars förstör du väl den fina bilade ytan under, för det är väl inte sågat timmer?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 29 okt-07 kl 19:41 »
Ånga eller blöt bort tapetresterna.
Vi har gjort så med ytterväggarna i två av rummen att vi frilagt de handbilade( eller åtm. handskrädda) timmerväggarna och sedan oljat dem med en vitaktig oljelasyr. Jättefint.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 19:42 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 29 okt-07 kl 19:45 »
Vi har gjort så med ytterväggarna i två av rummen att vi frilagt de handbilade( eller åtm. handskrädda) timmerväggarna och sedan oljat dem med en vitaktig oljelasyr. Jättefint.

Men blir det inte förskräckligt kallt på yttervägg?

Satsar på ånga & jag tror det är bilat (kåken är från 1870-1880).

kolaren

« Svar #4 skrivet: 29 okt-07 kl 19:53 »

Här räckte det att skrapa lite försiktigt, tapeterna var ju så spröda. Men jag lämnade kvar lite, som minne, hade de inte varit så trasiga så... första lagret var 1840-tal (enligt tapetintresserad vän)

kolaren

« Svar #5 skrivet: 29 okt-07 kl 19:59 »

Satsar på ånga & jag tror det är bilat (kåken är från 1870-1880).

Borde det vara då, blir snyggt! (även om tapeterna är ett kulturarv i sig, fast det finns ju museum och så finns det hem)

Nypålandet

« Svar #6 skrivet: 29 okt-07 kl 21:13 »
Borde det vara då, blir snyggt! (även om tapeterna är ett kulturarv i sig, fast det finns ju museum och så finns det hem)

Hade jag kunnat spara tapeterna... Men dom är allt för hårt åtgångna av senare renoveringar...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-07 kl 21:47 »
Har du kvar några rester??
Vi gjorde också så.. Tog fram timret alltså. O tapeten satt direkt på här med.
Jag plockade ihop små bitar av tapeterna till ett inglasad collage som ett minne över dom tidigare renoverarna. Det kan man titta på o tänka att dom var nog jättenöjda när dom renoverat klart o tittade på sitt verk, dom också  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 29 okt-07 kl 22:02 »
Jag plockade ihop små bitar av tapeterna till ett inglasad collage som ett minne över dom tidigare renoverarna. Det kan man titta på o tänka att dom var nog jättenöjda när dom renoverat klart o tittade på sitt verk, dom också  ;)

Det var en riktigt bra idé! Ska absolut fixa ihop ett litet kollage, om jag lyckas få ihop sammanhängande stycken tapet...

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 29 okt-07 kl 22:03 »

Förresten. Ångade du väck tapeten?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 29 okt-07 kl 22:19 »
Nä, jag vågade inte, ville ju inte få några färger förstörda.. Men prova.. att ånga alltså.. O det behövdes inte heller.. En tunn kniv petde jag med.
Det behövs inga stora bitar... Det är bara att plocka ihop dom bitar man har på en kartong.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 29 okt-07 kl 22:21 »
Men blir det inte förskräckligt kallt på yttervägg?
Huset är tilläggsisolerat 10 cm utanpå huset, så vi känner ingen kyla och inget drag.

I springorna hittade vi spår av tidigare gjord renovering; det satt lump från gamla flanellskjortor och nylonstrumpor inkilade mellan stockarna.
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 22:24 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandet

« Svar #12 skrivet: 29 okt-07 kl 22:38 »
Huset är tilläggsisolerat 10 cm utanpå huset, så vi känner ingen kyla och inget drag.

I springorna hittade vi spår av tidigare gjord renovering; det satt lump från gamla flanellskjortor och nylonstrumpor inkilade mellan stockarna.

Har panel, men ingen isolering såvitt jag vet. Flanell är ju varmt!!

Nypålandet

« Svar #13 skrivet: 29 okt-07 kl 22:39 »
Nä, jag vågade inte, ville ju inte få några färger förstörda.. Men prova.. att ånga alltså.. O det behövdes inte heller.. En tunn kniv petde jag med.
Det behövs inga stora bitar... Det är bara att plocka ihop dom bitar man har på en kartong.

Sitter klistrat som gnu... Ska jag peta bort det i mm-stora bitar hinner jag gå i pension innan jag är klar. Ånga!

vårlök

« Svar #14 skrivet: 30 okt-07 kl 12:57 »
Hejsan! Vad kul att fler än jag håller på med samma sak! Jag blötte de bitar som inte gick att peta bort med en våt svamp, sedan lossnade allt utan problem. Väggen som kom fram är väldigt grov, breda plank med mossa mellan. lite för mörk, tycker jag, några tips om vad man kan måla med? Linoljefärg? (huset är från ca 1850)
Alternativare i startgroparna

Nypålandet

« Svar #15 skrivet: 30 okt-07 kl 19:57 »
Oljebets av olika varianter verkar trevligt. Men man ska nog tänka sig noga om, det är inte lika lätt att få bort som en tapet...

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 31 okt-07 kl 21:32 »
förr var det ett tecken på fattigdom att ha bara timmerväggar inne  :-\
är Återprenumerant såklart.

Nypålandet

« Svar #17 skrivet: 01 nov-07 kl 11:01 »
Om jag skulle bygga ett uthus skulle jag inte timra det.

Elektra

« Svar #18 skrivet: 02 nov-07 kl 09:31 »
Jag blev väldigt förvånad förra sommaren när vi började renovera att hitta tapet direkt på timmret på en del ställen, annars var det lerklinat först innan tapetsering för att isolera det bättre. Vi har sparat några bitar tapetlager, riktigt kul att upptäcka alla gamla tapeter som suttit uppe, en del riktigt grälla i färgerna,andra mer diskreta.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

eka

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 02 nov-07 kl 21:50 »
Ta bort gamla tapeter.
Rolla med vatten eller fukta med sprayflaska,
Täck väggen med byggplast och låt det stå ett dygn.
Därefter ligger förmodligen tapeten på golvet. I alla fall väldigt lätt att dra lös.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser