Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbara tomatsorter  (läst 2963 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Hållbara tomatsorter
« skrivet: 28 okt-07 kl 12:18 »
Sunray Gold - en stor orange bifftomat är en av dom sorter jag haft i år som klarat sej bäst efter plockning. Idag åt jag den sista och den har legat fem veckor i rumstemperatur och var både fin och god fortfarande.

Vilka sorter kan du tipsa om som håller sej fina och goda länge?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Gryning

• Mirandas have
Re:Hållbara tomatsorter
« Svar #1 skrivet: 18 nov-07 kl 17:32 »
Jag har en skål med blandade sorter i köket men jag tror Outdoor Girl är de som håller sig bäst. Små, spänstiga med inte det tunnaste skalet.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 19:23 »
Tigrella mognar också fint hos mig.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 06:31 »
Varje år har jag tomatplantor och gurkplantor i  10-litersspänner på altanen. Helt enkelt för att vi har tonvis med mördarsniglar som inte kan låta någonting vara.

Tomaterna hinner aldrig bli mogna och gurkorna blir små och förtvinade  :-\ för lite gödsel? Blir det för magert för dem att stå i en spann?
Eller är det bristen på den stora gula varma saken på himlen tro...?
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 06:31 av Margit »

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 10:55 »
det där kan variera...vet att mina tomater var som
gamla damer...inget drag om ryggen ;)
se till att jorden är näringsrik och inte packas.
man kan sätta på ett litet tält över tomaterna om
det blir kyliga nätter...gjorde jag och det fungerade
faktiskt riktigt bra. :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 15:27 »
Jag har odlat tomater i hink en gång och det gick över förväntan. Det var en solig sommar. Sorten hette Solanum lycopersicum. Den var väl dock inte så hållbar att lagra. Flera ruttnade när de legat o mognat på fönsterbrädan.

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 19:39 »
Till Margit:

Olika tomatsorter har olika lång utvecklingstid så köp dina tomatfröer hos en fröfirma som anger på ett ungefär hur lång utvecklingstid sorten har, och så väljer du bland de som är snabbast. +Är det normalstora tomatsorter (då tänker jag på själva plantan) är 10 liters hink för litet, då bör du ha runt 20 liter för att du ska få riktigt bra resultat.

Kan lägga till att även gurka vill ha hinkar uppåt 20 liter + både gurka och tomat måste man vattna med gödning regelbundet under sommaren ifall man odlar i behållare näringen tar snabbare slut i dem än det gör när man odlar i marken.
« Senast ändrad: 11 jan-08 kl 19:42 av mistel »

Margit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 13:55 »
Tack för bra tips!!

Ska testa större behållare och lite mer gödning till gurkorna (om sanningen ska fram har jag nog inte gödslat alls... :-[).

Tidigare tomatfröer ska också testas samt "tält".

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Hållbara tomatsorter
« Svar #8 skrivet: 02 feb-08 kl 23:07 »
Hej

Här kan du beställa frö från en som själv tagit fram en tomatsort som går att lagra upp till sex månader! :o

http://www.angelfire.com/la/caprioli/vinttom2.html

Jag har själv beställt, det ska bli spännande att prova.

Mvh Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser