Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svaga klövar?  (läst 2297 gånger)

Martin S

Svaga klövar?
« skrivet: 28 okt-07 kl 09:13 »
Jag har en liten fråga til er som är mer erfarna.
En av mina tackor har lätt för at få dåliga klövar. Det är inte fotröta eller annan infektion, men helt enkelt att utsidan av klöven lätt flagnar eller lossnar en bit upp. Det blir värre i blött väder, då klövarna blir mjuka.
Håller man efter det, slipper hon besvär. Men verkar man 2 ggr/år som de andra hinner hon bli halt för at skit tränger upp på sidan av klöven.

Nu har jag sett över årslammens klövar, och hennes tacklam har redan tendens til samma problem - men ingen andra lamm.
Hon har visat dåligt hornanlag på sina 3 bagglam också. Skulle gissa att det har ett samband eftersom båda delana har med hornbildning att göra.

Inget at avla på... jag vet. Men nu är hon bra på andra vis. Och tilhör allmogefåren, där vi bara slår ut riktiga defekter.

Så frågan gäller: Hur vanligt är detta? anser ni det för en defekt, eller bara en småsak?
Skulle vara roligt at höra synpunkter.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 13:01 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Svaga klövar?
« Svar #1 skrivet: 28 okt-07 kl 11:12 »
Det är inte fotröta eller annan infektion, men helt enkelt att utsidan av klöven lätt flagnar eller lossnar en bit upp. Så frågan gäller. Hur vanligt är detta?
anser ni det för en defekt, eller bara en småsak? Skulle vara roligt at höra synpunkter.

Låter som att tackan har en "separation i vita linjen".
Det är inte bra, då det kan tränga in smuts och orsaka infektioner eller t.o.m en böld.

Jag skulle inte behålla såna tackor, då det finns skäl att tro att problemet är ärftligt.
Och dessutom kan innebära att djuren får infektioner i klövarna.

En undersökning på kor visade att 1 av 10 hade motsvarande problem men jag har inte sett
någon undersökning på tackor.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 11:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 28 okt-07 kl 11:54 »
Jag har flera gånger råkat ut för detta problem med "hålvägg" i vitalinjen.. klävväggen separerar...

men det har ofta varit då fåren gått på mjöka marker o det varit regniga somrar.. de nöter helt enkelt inte klövarna normalt..

samma tackor hade aldrig prolbem då de gick på bete i den uppländska skärgården på öar o kobbar. men där nötte de ju klövarna väldigt bra då större delen av öarna består av släta berghällar.

Jag brukar nu förtiden försöka att ställa tex saltstenen o mineralerna på en slät berghäll så det nöter klövarna lite mer..

Rosa .. du o jag varju på en klövdag men bl a kalle hammarberg och lyssnade på föreläsning och fick ju även träna o klippa på slaktklövar.. där såg man ju att kanske 80 % hade denna åkomma.. tror nog det är en av de vanligaste åkommorna bland får...

förvuxna klövar och hålvägg..

men verkar man bort lös klövvägg o kanske bortsar med tex trätjära så växer de ju ut nytt igen..

Har själv tagit om hand om misskötta får där alla 12 hade mer eller mindre hålvägg, de var inte klippta eller verkade på mer än 2 år...
men jag började med att klippa dem, verka klövarna o borstade med trätjära.. vilket jag upprepade ca en gång i månaden under vintern.. och de blev alla bra...

de gamla tackorna är nu 11 år gamla...

Tror inte dålig horn kvalitet har med klövarna att göra..

de senaste 2 åren har det ju vart ganska extremt regnigt i söder..
vi däremot har ju snart öken....
sjöar o vattendrag har ju mer än en meter förlite vatten här......

När det gäller behornade allmogefårsraser som även är kulliga  så vet vi ju att allaformer av behorning förekommer. allt från kulliga till helt behornade.. i rasen så finns det ca 1/3 med mkt straka horn, ca 1/3 kulliga och 1/3 med dåliga..

Men i värmlandsfåren så väljer du då att använda antingen kulliga baggar eller de med ok horn..

det absolut viktigaste är ju att baggarna man använder har bra o friska mödrar.. de får så så många fler avkommor än tackorna...

så jag skulle nog inte använda hennes bagglam..

men tackan själv o tacklammen kan du ju behålla men håll då ett öga på deras fötter...

sälj inte henne eller hennes tacklamm utan behåll dem själv o se hur det går.

och betäck dem med olika baggar varje år... o se hur resultatet blir...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 okt-07 kl 12:03 »
Jo....
men det är underligt att just Får ska ha så mycket  ???

Om inte svaret är att man avlat vidare på djur med känsligt* klövhorn.
(*en kemisk o strukturell sammansättning känslig för väta)

På kor finns en svensk undersökning av 5000 mjölkkor och där var det bara 1 av 10 som hade hålvägg.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 20:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 28 okt-07 kl 12:57 »
Tack för bra svar, båda. Nu vet jag vad det heter: hålvägg - vilket är en bra beskrivning.

Men jag har alltså bara denna ene tacka som tydligt har problemet.
« Senast ändrad: 28 okt-07 kl 13:01 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 28 okt-07 kl 17:05 »
kor har ju mycket hårdare klövar, gor ju inte diekt att skära med kniv eller klippa med sekatör...

ja på småkalvar går det...me i allafall..
det förekommer ju tyvärr på hästar...

hmm
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 30 okt-07 kl 19:17 »
Vi klippte våra får igår, eller ja, fårklipparen gjorde. Kollade klövarna samtidigt och fy, vad en del klövar var eländiga. De hade verkligen inte slitits ett dugg sen de verkades i maj. Ifjol var klövarna så fina vid höstklippningen att inte en enda behövde verkas då. Men, så hade vi ju regnrekord för Sverige hos oss i somras. Vi har fortfarande väldigt surt i markerna och senaste dagarna har det regnat rejält igen.  :P Ska ta in alla fåren igen i veckan för att vägas (mest lammen som ska kollas) och ska verka klövarna på alla då också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser