Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sticka sockar!  (läst 21847 gånger)

louise

• Gäst
Re:sticka sockar!
« Svar #40 skrivet: 26 dec-07 kl 22:48 »
nej, vad säger du, klockan elva, då jobbar jag, slutar kl 17. Svarade på kontakt-tråden om den här stickträffen och sa att jag ville komma. Suck.. jag vill jättegärna lära mig sticka sockar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #41 skrivet: 27 dec-07 kl 22:41 »
Så har jag börjat på min första "tå-upp"-socka!
Försökte minnas hur vi lade upp maskorna, men det gick inte så bra.. :-\ Tur att nätet finns, surfade in på barbros sticksida och fick till mitt tåupplägg!

Så med lite tur o flit har jag hunnit såpass långt att jag kan få, behövliga, hälinstruktioner imorgon!

Vi syns
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

annan

« Svar #42 skrivet: 29 jan-08 kl 10:28 »
hur går det på sockfronten?

visst borde väl alla ha sköna ullsockar nu i stället för alla dess oekologiska bomullssockar till förbannelse!

behövs fler instruktioner kanske?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #43 skrivet: 29 jan-08 kl 17:41 »
Jodå, det går bra! Jag har gjort "socktofflor" till mig själv, kompisens dotter och håller på till ena pojken. Lilleman skall få ett par raggisar och så skall jag göra långa sockor till mig!

Kinnagarn-besöket i förra veckan blev en dyr historia.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #44 skrivet: 29 jan-08 kl 18:30 »

Kinnagarn-besöket i förra veckan blev en dyr historia.. :)
Det brukar bli det, dyrt alltså :-[
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #45 skrivet: 29 jan-08 kl 19:57 »
hur går det på sockfronten?

visst borde väl alla ha sköna ullsockar nu i stället för alla dess oekologiska bomullssockar till förbannelse!

Det går utmärkt! Stickar så stickorna brinner, barnen har kommit på att mammas ullsockar är mycket skönare än köpe  ;)

Fast det är ju en massa annat som ska stickas också förstås, åttaåringen har beställt torgvantar och så har jag ett stortröjeprojekt på G... och lite disktrasor mellan varven!

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 30 jan-08 kl 08:46 »
Skulle så gärna vilja komma igång och sticka/tova/färga /fixa och dona igen,men det känns som om man skulle behöva en kick i ändalykten! Finns det några "out there" som vill träffas och göra något ihop?Jag bor i Göteborgstrakten . ???
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

anette i bugared

• -
« Svar #47 skrivet: 30 jan-08 kl 10:46 »
 Du kan gärna komma hit och "ta över" något av alla mina projekt. Jag har alldeles för många som pågår samtidigt :P.

Jag stickar sockor, stickar och tovar väskor, lär mig spinna på spinnrock, tovar annat som kanske blir något användbart................Skulle vilja kunna mer om tovning, vantar, skålar, sockor, hattar.........ja, du vet....................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 30 jan-08 kl 14:25 »
Man kunde ju samla ihop allt det där som bara ligger i högar överallt sedan årtionden, träffas några stycken,och försöka FÅ FÄRDIGT något! ::)
Fast vissa saker förtjänar väl att få vila i frid, t.ex den halvfärdiga babytröjan (som påbörjades till grabben som fyller 9 nästa gång... ;)
Hm, det var ju en sticka sockar-tråd det här-ursäkta!
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Gille

• -
SV: sticka sockar!
« Svar #49 skrivet: 03 feb-08 kl 13:55 »
Citera
Tur att nätet finns, surfade in på barbros sticksida och fick till mitt tåupplägg!
Länk?
Jag har upptäckt att jag, som annars inte tål ull, tål alpacka, och att det finns i många fina färger. Och varianten med att börja från tån gillade jag verkligen!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Amandeep Frida S

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 10 feb-08 kl 08:00 »
Annan! Hur började du??

Jag är helt nybörjare men har lånat böcker på biblioteket. Det går sakta men säkert framåt men jag länner att alla beskrivningar är så svåra för mig.

Vilket var ditt absolut första steg?

*nyfiken frida*
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

annan

« Svar #51 skrivet: 10 feb-08 kl 11:08 »
Annan! Hur började du??

Jag är helt nybörjare men har lånat böcker på biblioteket. Det går sakta men säkert framåt men jag länner att alla beskrivningar är så svåra för mig.

Vilket var ditt absolut första steg?

*nyfiken frida*

nybörjare på sockar eller på stickning?

om du är nybörjare på sockar så testa att göra sådana utan häl, det brukar vara hälen som trasslar till det (kolla soshilas inlägg tidigt i tråden). om du vill göra tåupp sockar så måste man ju få till uppläggningen, kolla länkar och öva öva öva.

första steget är nog att börja göra som man själv vill, är beskrivningarna svåra, strunta i dom!

fast några saker måste man ju lära sig, nån form av uppläggning, räta maskor, gärna aviga maskor, minska maskor, öka maskor samt att avsluta på nåt sätt. kan du det så kan du göra sockar :D

Amandeep Frida S

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 10 feb-08 kl 11:16 »

...nybörjare på att sticka!  :-\

Men med fina nybörjarböcker - och enorm vilja. Så nu sätter jag igång!

Tack annan!
Kreativ sthlmare som hellre reflekterar än konsumerar
Pysselfröken som försöker leva nära naturen i stan :-)
...men drömmer om att bo mer lantligt med större utrymme för odling och skapande

annan

« Svar #53 skrivet: 10 mar-08 kl 12:59 »
fan nu sitter jag här med en massa ensamma sockar, nu skall man bara göra klart den till andra foten också! helst innan våren kommer på allvar och man får annat att göra och händerna blir för varma för att hålla på med ullgarn.

annan

« Svar #54 skrivet: 12 aug-08 kl 21:28 »
värmen har avtagit och nu börjar det klia i sticktarmen igen!

underbart!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #55 skrivet: 12 aug-08 kl 21:34 »
värmen har avtagit och nu börjar det klia i sticktarmen igen!

underbart!

Japp! Och här ligger det en gäng härvor med nyspunnen ull som bara väntar på att få ingå i nåt projekt... frågan är bara vilket  :D

Tioåringen har f.ö. efterlyst nya strumpor... så det är väl bara att sätta igång  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #56 skrivet: 12 aug-08 kl 22:19 »
Japp! Och här ligger det en gäng härvor med nyspunnen ull som bara väntar på att få ingå i nåt projekt... frågan är bara vilket  :D

Tioåringen har f.ö. efterlyst nya strumpor... så det är väl bara att sätta igång  ;D
den egenspunna ullen har blivit ett kapitel för sig, en egen hög så att säga eftersom jag är för "snål" att använda den :-[ ;D ;D. Det skall bli en tröja efter ditt mönster Christina, men resten...?? 4-5 kilo ligger och väntar och mer blir det fast nu spinner jag bara garn av Alpackaull, som jag lägger på hög i väntan på att jag skall bestämma mig för vad jag skall göra av DEN :P

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #57 skrivet: 12 aug-08 kl 23:00 »
Det är kanske läge för en syjunta snart?? :D

Jag har ett antal omaka strumpor från i vintras som väntar på sina maka och så köpte jag en massa garn i mars, precis när sticklusten avtog... :P

ianitor

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 13 aug-08 kl 10:32 »
Syjuntor är nog bland det bästa... *myser* Är det ett gemensamt drag för alla stickare/textilaktivister: miljoner projekt som inte riktigt är klara..?  ::)
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #59 skrivet: 13 aug-08 kl 11:47 »
Syjuntor är nog bland det bästa... *myser* Är det ett gemensamt drag för alla stickare/textilaktivister: miljoner projekt som inte riktigt är klara..?  ::)
Misstänker det väldigt starkt!  ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser