Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder fråga  (läst 2148 gånger)

johan j

• Gäst
Foder fråga
« skrivet: 24 okt-07 kl 09:30 »
Hej
Jag har ett för mig stort problem.
Jag matar mina får och lamm med ensilage som jag köper.
Jag har gett de ensilage i ca en månad nu.Problemet är att de sorterar bara ut det godaste resten river de ner och trampar på eller låter det vara i häcken.
Jag har förstått att får är ganska petiga men när minst en tredjedel ratas så måste något väl vara fel.Har provat att köpa ensilage från nysådda marker och tidigskörd men jag märker ingen skillnad.Vet inte vad det är för sorts gräsblandning men fodret är för nötköttsdjur.Borde det vara specialblandning för får.
Jag har lite pressat hö som jag ger ibland där tycker jag att de äter upp "lite" bättre.De höet är tagit på gamla betesmarker i skogsbygd.Köpte lite halm iår för att strö med men det lär bara behövas vid lamning nu strör de sig med råge själva.
Hur har ni det är det bara jag som har kräsna får.
Jag bor i Halland och jag har tänkt tanken att jag kanske är för generös de betar ju fortfarande så jag kanske ger dom för mycket.
Ca 1 stor säck på 18 tackor och 30 lamm under 5-6 dagar.
Hoppas någon av alla kunniga personer här kan ge mig ett eller flera tips.
Mvh  Johan ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder fråga
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 09:49 »
Ensilage är en färskvara !

Börjar det bli dåligt så äter inte fåren det.
Nu i värmen så håller sig ensilaget fräscht i max 3 dagar.

Dåligt ensilage till får är dessutom en rysk roulette då de lätt får Listerios av sånt !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 11:44 »
Om ensilaget innehåller hundäxing tycker får det smakar bläh!
F.ö. är ditt problem inte ovanligt. Fåren söker efter det godaste och drar ut och trampar ner.
Finhackat ensiligage ökar tillgängligheten och minskar spillet.
Servering i foderhäck (typ Poels med snedställda pinnar) där fåren inte har så lätt att backa ut, minskar också spillet.

Det är svårt att få alla fördelar i samma system.
Det är ju väldigt abetsbesparande att bara ställa in en bal då och då.

Om man ställer in ett överflöd av foder så är det klart att fåren väljer det godaste först. Mot slutet av balen äter fåren ofta för lite eftersom det bästa redan är uppätet.

Ull

« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 11:56 »
Vi märker stor skillnad på ratad mängd beroende på hur mycket vi fodrar. De behöver vara hungriga för att äta upp allt.

Jag öppnade in till fårhuset efter att ha flyttat en tackgrupp till lagårn. Utefåren stormade in och satte i sig allt hö som de övriga ratat. Det  var helt rent på en kvart!

Vi har fodrat med hösilage/ensilage i många år. Balen får ofta ligga öppnad längre än en vecka. Om den fattar värme sprider vi ut den, annars fodrar vi bara tills den tar slut. Under höst och vår fodrar vi dock hö just för att undvika kort hållbarhet på ensilage/hösilage.

Vi har haft Listerios en gång, och då hade jag slängt in delar av en dålig hösilagebal i djupströbädden. Helt otroligt klantigt, men jag hade aldrig hört talas om Listerios. Nu vet jag bättre än att riskera att fåren äter skämt foder.

Ställer du ut hela balen i hagen, eller prtionerar du ut fodret?  Om man portionerar ut fodret två gånger om dagen kan man beräkna fodermängden så att fåren måste äta upp även det som är midre gott.

Eller så accepterar man att ha grovfoder som strömaterial, men då är kanske inte fuktigt ensilage det allra bästa.

johan j

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 14:53 »
Tack för era svar.
Jag ställer inte in hela balen ,jag delar ut i hemmasnickrade foderhäckar.
Jag har inget bra bete här hemma nu så jag har kanske trott att fåren var hungrigare än de var.Vädret är ju fint ,soligt , 5-7 grader och de går ju och gnager heladagarna.
Så de är kanske inte är så hungriga
3 dagars hållbarhet tycker jag verkar lite vid denna tid på året.Om säcker är dålig borde de väl rata allt ,det gör de absolut inte,de älskar ensilaget fast bara hälften.
Johan

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 okt-07 kl 20:14 »
Hej!
Det kan vara så att fodret är för grovt för fåren att äta. Du sa att det var för nötköttsdjur. Då brukar fodret ofta vara från nyare vallar och därmed grovare. Får vill ha grovfoder som är mer lättuggat. Dvs andra eller tredjeskördat ensilage eller från gamla vallar. Då är det inte så grovt.
Det tar mer energi att smälta grova strån än de får sig tillgodo av att äta dem. Idisslingen tar för lång tid helt enkelt. Detta vet fåren, så de äter dem helt inte, utan plockar bara ut det som går att smälta relativt enkelt. Sen blir de gärna kräsna om de har för mycket att välja på ;-)
Rätt kvalité och inget överflöd, rekommenderar jag.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 24 okt-07 kl 20:16 »
3 dagars hållbarhet tycker jag verkar lite vid denna tid på året.
Om säcker är dålig borde de väl rata allt ,det gör de absolut inte, de älskar ensilaget fast bara hälften. Johan

Självklart så är väl ensilagebalen inte dålig från början !

- den blir dålig eftersom dagarna går och den utsätts för syre/värme.
Så det sista ensilaget på en bal är ju naturligtvis sämre än det som äts när det är nyöppnat!

Och nu vet jag ju inte vart du bor, men än är det väl inte minusgrader?
Och det är ju först vid minusgrader som hållbarheten ökar!

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 okt-07 kl 20:28 »
..........
Och det är ju först vid minusgrader som hållbarheten ökar!

/Rosa

All mikrobiologisk aktivitet avtar som en omvänd funktion av temperaturen. Naturligtvis är hållbarheten längre vid +5 än vid +25 som exempel.

Tom. Rosa föredrar väl att förvara mjölken i kylen istf. på köksdisken.  ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 okt-07 kl 21:05 »
I det här fallet så ger inte den här temperaturen någon signifikativ hållbarhetsökning utan en öppnad ensilagebal som förvaras i plusgrade bör förbrukas inom några dygn för att bibehålla sin hygieniska kvalite.

Man ska aldrig laborera med foderkvaliten lika lite som man äter mögligt bröd själv.

Tom. Rosa föredrar väl att förvara mjölken i kylen istf. på köksdisken.  ;)

Öhh  ??? Jag är ju den som vill förvara saker så kallt som möjligt så att det ska hålla sig så bra som det bararkan. Så vadå t.o.m Rosa ?
Det är ju andra här som vill förvara mjölken (ensilaget) på köksdisken....

/Rosa
« Senast ändrad: 24 okt-07 kl 21:12 av Rosa »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-07 kl 19:14 »
Jag matar mina får med blandning av både hö och ensilage,och ensilaget har jag i ca 5-6 dagar och det blir säkert sämre med tiden men jag tror inte att det utgör någon fara för dem.Jag tror att de flesta som ger ensilage har balen i mer än 3 dagar annars får man ju ha ganska många får.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Emmaibäcka

« Svar #10 skrivet: 06 nov-07 kl 07:48 »
Kan vara så att det är mkt timotej och rödklöver i de vallar du skördar,  det brukar det vara till nöt. Det är dock inte helt idealiskt till får då det består av större delen stjälkar som får inte gärna äter. För att förbättra, öka konsumtionen framöver bör du (om du fortsätter skörda på samma marker) få det söndersnittat, till minst 10-15 cm, helst 5-7 cm långa delar, och skörda tidigt. Du skrev att du köpt tidigskördat och vad det är skiljer så från person till person vad tidigt betyder egentligen, här i mellersta Värmland bör man skörda från slutet av maj till mitten av juni för att kunna kalla det "tidigskördat". Försök dock köpa foder som är skördat före midsommar åtminstone för att få bra näringsvärden och ett högt bladinnehåll.

Appropå utfodringssystem så startar jag en ny tråd för att få lite ideér på den optimala foderhäcken/fodergrinden som förhindrar spill, håller ute lamm osv..

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser