Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur blandar jag oxalsyralösning?  (läst 12791 gånger)

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
hur blandar jag oxalsyralösning?
« skrivet: 23 okt-07 kl 20:10 »
det är dags, ja för länge sen men förra året kom mentorn och behandlade, nu har han inga bin själv så jag får nog blanda och sköta behandlingen själv i år. :-\
jag har oxalsyra som jag köpt på apoteket, men i vilken koncentration blandar jag och kan jag använda en vanlig blomspruta och spruta ner i kupan ???
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-07 kl 13:20 »
Så här står det i ett protokoll från en föreläsning av Preben Kristianssen

-I oktober månad, när temperaturen är 0-5 oC och det inte finns täckt yngel längre,
behandlar man med oxalsyra 3.2 %
Blandningsförhållandet mellan vatten socker och oxalsyra är:100:100:7,5
Blanda till en tillräcklig stor mängd för att minska risken för mätfel,


t. ex. 500 gram vatten + 500 gram socker + 37.5 gram oxalsyra
eller
1000 gram vatten + 1000 gram socker + 75 gram oxalsyra
Med doseringsspruta fördelar man direkt på bina i kakgatorna, 20 till 35 ml beroende på
bistyrka.
Läs gärna i broschyren ”Varroabekämpning med ekologiska metoder.
Om man har bina på två lådor, lyfter man först av den översta och fördelar i den nedre,
sedan lyfter man tillbaka den övre lådan och fördelar i den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-07 kl 16:10 »
tack för svaret.

skönt, då är jag inte allt för sen med bekämpningen, än finns tid.

men om dom sitter i klot är det inte risk att man sabbar om man lyfter på översta lådan? jag tror inte att "mentorn" lyfte på översta lådan när han var här förra hösten.

borde man inte klara att mäta upp en mindre mängd med en brevvåg, annars blir det ju en massa över, jag har ju bara två kupor :-\
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-07 kl 17:38 »
Omdu gör det en någorlunda varm dag,(idag tex har mina bin varit på utflykt i solskenet) så kanske bina inte sitter i klot.

Och att göra en mindre mängd än vad receptet ger anvisningar om är säkert inga problem. Ta tex 250 ml vatten+ 250gram socker till 18,75 gram oxalsyra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Björn

  • Inlägg: 5
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 23:42 »
Hej, det finns en risk med att blanda för liten mängd, som du bör tänka på. Det är större risk för mätfel när man skall väga oxalsyrekristallerna i 100delar. Jag tycker att du gott kan blanda till den större mängden och sedan hälla bort överskottet. Det svinnet är ändå försumbart jämfört med vad det kan kosta att förlora ett samhälle. Glöm inte ansiktsmask och skyddshandskar!
Björn

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 10:32 »
Hej, det finns en risk med att blanda för liten mängd, som du bör tänka på. Det är större risk för mätfel när man skall väga oxalsyrekristallerna i 100delar. Jag tycker att du gott kan blanda till den större mängden och sedan hälla bort överskottet. Det svinnet är ändå försumbart jämfört med vad det kan kosta att förlora ett samhälle. Glöm inte ansiktsmask och skyddshandskar!
Björn

intresant är att när man håller på med oxalsyra i samband med möbelrestaurering så använder man varken handskar eller mask, kan vara så att det är olika former av oxalsyra,
men ändå, är det inte lite konstigt ???
är Återprenumerant såklart.

Sörgårn

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-07 kl 12:53 »
Det finns naturligtvis lösningar med olika höga koncentrationer av oxalsyra.
Men jag skulle rekommendera skydd (glasögon/handskar) vid all användning av oxalsyrelösningar.
Hanterar man det i kristallform finns det inget val; skydd på! (inkl. mask)

Själv brukar jag äta oxalsyra.   ;)

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #7 skrivet: 26 okt-07 kl 18:54 »
Det finns naturligtvis lösningar med olika höga koncentrationer av oxalsyra.
Men jag skulle rekommendera skydd (glasögon/handskar) vid all användning av oxalsyrelösningar.
Hanterar man det i kristallform finns det inget val; skydd på! (inkl. mask)

Själv brukar jag äta oxalsyra.   ;)

ja me 8)
är Återprenumerant såklart.

Greengården

  • Inlägg: 37
Re:hur blandar jag oxalsyralösning?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-07 kl 00:45 »
Hej!
Det finns oxalsyra i kristall form att köpa från biredskapsfabriken i Töreboda (kan beställas via nätet). Då jag själv nyss blivit med bin och endast har en kupa behöver jag inga större mängder.(ska ha fler samhällen till våren, men kunde inte vänta så länge) Det kommer i en liten flaska där instruktionerna står klart och tydligt hur det ska spädas. 250g socker + 250ml vatten blandas ihop så sockret löser sig sen häller man i det i oxalsyraflaskan o skakar om. Obs skyddsglasögon + handskar tillgång till vatten. Jag tror att det räcker till 15 samhällen. Det kostar bara runt 30 kr så det känns OK att kassera resterna eftersom de inte kan kan sparas till nästa år. Jag har delat med mig till andra som också har några kupor så de inte behöver köpa hem i år. Nästa år får jag det jag behöver av dom tillbaka. Enl Jorbrukverkets "Varrobekämpning med ekologiska metoder" ska man ha 25-30 ml då samhället är normalstort. Jag kan rekomendera det häftet där står det väl beskrivet hur man kan göra.  :)
 MVH Åsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser